Linde K 5231 sætter nye standarder
Den nye Linde K 5231 smalgangstruck når en svimlende løftehøjde på 18 meter og er udviklet med en forbedret ergonomi, sikkerhed og ydeevne

Linde K 5231 sætter nye standarder

N.C. Nielsens nye Linde smalgangstruck imponerer med en løftehøjde på op til 18 meter. Samtidig kommer K 5231 med forbedret ergonomi, sikkerhed og ydeevne, bl.a. det innovative Linde Dynamic Reach Control-system, som effektivt kompenserer for mastens pendulbevægelser

Kravene til opbevaringsplads og hurtigere gennemløbstid er stigende, og lageransvarlige verden over søger efter værdifuld hyldeplads. Linde K 5231 bidrager til at løse udfordringen på højlagre med smalle reolgange. Linde-trucken udvider arbejdsområdet i højden uden at gå på kompromis med effektivitet, sikkerhed eller arbejdskomfort for operatøren.

Linde K 5231 er flagskibet i Linde K-serien, som modulopbygges til de specifikke opgaver ud fra
64 forskellige mastevarianter, ti kabinebredder i to versioner, mange chassisbredder og en bred vifte af avanceret ekstraudstyr.

– Linde K-maskinen bliver et naturligt omdrejningspunkt på højlageret. Både hardware og software er skræddersyet ned til mindste detalje. Maskinen kan køre med et integreret Linde navigations-system, der automatisk leder den fra position til position, så den finder den mest effektive og energioptimerede rute i gangene, udtaler produktchef Henrik Gram Nielsen fra N.C. Nielsen A/S.


Den automatiske navigation fungerer i et tæt samspil med sikkerhedssystemer og motorer, der får Linde K 5231 til både at kunne køre og samtidig hæve, sænke eller rotere gaflerne i én bevægelse. Dette giver et optimalt logistikflow, der er mindst 25% mere effektivt end håndterings- og plukkeopgaver uden Linde navigation.

– Med den præcise VNA-navigation kan Linde K 5231 ved hjælp af automatik løse opgaver i højden. Den opererer på autopilot inde i de smalle reolgange, og orienterer sig ved hjælp af RIFD Tags. Selvfølgelig stadig med mulighed for at operatøren hele tiden kan finjustere. Navigationsdelen – og maskinen som helhed – er fremtidssikret, så den kan opgraderes eller leveres som en fuldautomatisk AGV-løsning, udtaler produktchef Henrik Gram Nielsen fra N.C. Nielsen A/S.

Hjælpesystemet Dynamic Reach Control forebygger store udsving, når maskinen opererer i højden. Et fintfølende system kompenserer for mastbevægelser med specifikke modbevægelser. Operatøren skal ikke vente på, at masten stopper med at svinge, inden pallen sættes på plads eller tages ud. Det sparer værdifuld tid og samtidig undgås kollisioner med hylder og beskadigelse af udstyret.

Med Linde Active Stability Control (ASC) scannes gulvoverfladen med en intelligent kombination af mekaniske og elektroniske sensorer. Hvis systemet opdager ujævnheder i overfladen, justeres lasthjulene straks for at forhindre, at trucken svajer. Den bevares derfor i en sikker og stabil tilstand, så produktiviteten holdes højt på et ujævnt gulv. Højden på venstre og højre lasthjul justeres automatisk ved ujævnheder og sikrer en høj fart i køregangene.

-lipe


4/6 2019
  •  Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    Ultralydssensor til robotnavigation vinder DIRA Teknologiprisen 2025

    truck ›Virksomheden Sonair har med juryens ord opfundet en teknolgi, der kan revolutionere måden robotter og automatiserede systemer opfatter og navigerer på, og som åbner døren for helt nye anvendelser langt ud over klassisk automation
  • Tre-i-éner med 136 hk

    Tre-i-éner med 136 hk

    truck ›Der er format over pillearbejdet hos brændselsfirmaet Hjaltelin på Kolding Havn når firmaets nye Manitou-teleskoplæsser flytter rundt på de tonstunge paller i hallerne
  • Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    Nye topledere i Universal Robots og Mobile Industrial Robots

    truck ›Teradyne Robotics har udnævnt nyt lederskab i sine virksomheder Universal Robots og Mobile Industrial Robots (MiR). Den nye ledelse skal sikre stærk kontinuitet og ekspertise, mens begge virksomheder fortsætter med at bidrage til udviklingen af fremtidens avancerede automation
  • Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

    truck ›Lindes nye type el-truck, Linde 1251-serien, gør det muligt at vælge forskellige energikilder til samme truck. Den fås med enten klassiske blysyrebatterier eller indbyggede Lithium-ION batterier og er samtidig forberedt til brændselsceller. Som bruger af en Linde 1251 er der i praksis forskel på energikilderne og de forretningsmæssige prioriteter, der ligger i valget af dem
  • NordMas præsenterer ny Palfinger

    NordMas præsenterer ny Palfinger

    truck ›Palfinger har for nylig introduceret deres nye FL-serie af medbringertrucks. FLS 25 hedder den, og NordMas havde den og mange andre produkter og løsninger med på Transport 2025 i Herning
  • Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    Hysters brintdrevne reach-stacker modtager fornem pris

    truck ›Business Intelligence Group, BIG, hædrede for nylig Hysters brintdrevne reach-stacker med en Innovation Award 2025 fordi maskinen, der håndterer containere og opererer i heavy-duty-segmentet, anses for at kunne bidrage til udbredelsen af mindre miljøbelastende løsninger i logistikindustrien
  • Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    Autonome truckgafler vil revolutionere intralogistikken

    truck ›Filics Unit er navnet på to selvkørende og samarbejdende robotter, som kan operere på snævre områder og reducere både plads- og personalebehovet. Opfindelsen er bl.a. nomineret til en IFOY-pris
  • Logistik kan også foregå i mørke

    Logistik kan også foregå i mørke

    truck ›Beumer Group automatiserer lager- og logistikprocesser og hjælper virksomheder med at modvirke udfordringerne med bl.a. mangel på arbejdskraft. Løsningerne til pluk og varehåndtering på affolkede lagre kan endvidere ske uden belysning og er dermed energibesparende. Beumer Group udstillede for nyligt på LogiMAT