Den ny salgsdirektør hos Still, Allan Sølvsteen, er trukket i arbejdstøjet og vil sørge for, at det er ’all-inclusive’- koncepter kunderne investerer i, når de handler med Still.Truckløsninger er en fælles rejse
Med ansættelsen af salgsdirektører i både Danmark og Sverige tager Still Danmark et skridt mod en større integration af de to afdelinger. Allan Søvlsteen beklæder stillingen i Danmark
Af Hans WindeløvGaffeltruckproducenten Still er kendt for innovation og nytænkning. Både når det handler om ny teknologi, fornyelse af design, optimal sikkerhed, ergonomi og miljørigtige løsninger, bliver der udviklet løsninger, som sætter nye standarder i gaffeltruckbranchen.
Og også på det strategiske og administrative plan sker der nye ting hos Still. I hvert fald når det handler om den danske og svenske afdeling. Her bryder man en smule med traditionerne og har ansat en salgsdirektør på begge sider af Øresund.
I Danmark er det Allan Sølvsten, med en fortid hos lastbilsproducenten Scania, som er trukket i arbejdstøjet som salgsdirektør for Still Danmark. Dermed bryder man med den struktur, Still Danmark havde, inden ansættelsen af den nuværende administrative direktør, Reke Salievski.
Direktøren for det hele
- Nu her et år efter at Reke Salievski overtog direktørposten har det været naturligt at knytte den danske og svenske afdeling endnu tættere sammen end før. Landene vil komme til at samarbejde mere og udnytte og optimere de synergier, der er i samtlige processer.
- Reke Salievski er administrerende direktør for Still i både Danmark og Sverige. Med et samlet ansvar for begge lande har Reke Salievski egentlig nok at se til med henblik på at få alle funktioner, arbejdsgange og administrative operationer til at spille optimalt sammen. Derfor har der været behov for at indsætte en salgsdirektør i henholdsvis Danmark og Sverige.
Sådan siger Allan Sølvsten, som tiltrådte stillingen som salgsdirektør i Danmark den 1. marts.
En fokuseret indsats
Som han forklarer skal strukturændringen være med til at skabe en endnu mere fokuseret indsats på salget og de ydelser, som følger med, når kunderne vælger Stills løsninger.
- Vi vil i endnu højere grad end tidligere satse på at skabe helhedsmæssige løsninger for kunderne. Altså, frem for blot at sælge en truck handler det snarere om, at det er et helt koncept, og altså en ’all-inclusive’-løsning kunderne investerer i.
- Vi skal virkelig være på tæerne. Investeringer i både enkelte gaffeltruck og hele flåder handler i dag om langt mere end at lange jern over disken. Vi skal være til stede både med henblik på finansieringen, sammensætningen af serviceaftaler og forsikringer, og vi skal have en fortsat og tæt dialog med kunderne.
- Tilstedeværelsen i eftermarkedet er i det hele taget et centralt element, når vi opbygger relationer og tætte partnerskaber med kunderne, forklarer Allan Sølvsten.
Rådgivning er et vigtigt element
Det er Stills medarbejdere på de mange kontorer, udviklingsafdelinger og serviceafdelinger over hele verden, som har en både bred og dyb indsigt i, hvor udviklingen på gaffeltruckmarkedet fører hen.
- Innovation og udvikling af løsninger er selvfølgelig også brugerdrevet. Men det er os, der som leverandører skal kunne rådgive kunderne, så de får de bedste truck og de helt rigtige løsninger. Selv om man som kunde altid har kørt med gasdrevne gaffeltruck, er det måske sandsynligt, at en ny elektrisk truck klarer opgaverne endnu bedre og er både billigere i anskaffelse og driftsomkostninger samt har en grønnere profil.
- En af vores opgaver er derfor at hjælpe og guide kunderne til at få de bedste løsninger, så de oplever en optimeret drift på lageret, terminalen eller i produktionen, samtidig med at omkostningerne bliver minimeret. Man kan på en måde sige, at der bliver tale om en fælles rejse for os og kunderne, når vi etablerer partnerskaber og sammensætter de rigtige løsninger.
- Det er kunderne, som betaler vores lønninger, derfor skal vi også kunne optimere deres forretninger. Det har vi stærkt fokus på, siger Allan Sølvsten.
To retninger på markedet
Dermed bygger Still videre på det fundament, som allerede er lagt for år tilbage. Man finjusterer kundernes truckløsninger og er altid klar til at diskutere fremtidige tiltag med dem. Allan Sølvsten peger på, at der egentlig er to retninger, som markedet bevæger sig i nu.
- Dels er der behovet for standardløsninger, og dels er der de mere individuelt tilpassede, kundespecifikke løsninger. Vi er til stede begge steder. Vores standardprogram, som omfatter lagermateriel, er et stort volumenområde.
- Her sker der selvfølgelig også en løbende udvikling af materiellet, men det er stadig standardoperationer, man udfører med det, hvad enten det er på lageret, terminalen eller i produktionen. Derudover er der de større sammensatte løsninger, hvor vi går ind og hjælper med at lave helhedsmæssige løsninger.
- Både når det handler om at sammensætte den rigtige truckflåde og materiellets samspil med de øvrige lagerprocesser, hvad enten det handler om brug af automatiske truck, conveyorsystemer, hele automatiske lagre, eller hvad det nu kan være. Uanset om det er den ene eller anden løsning, der er tale om, er vi med vores kompetencer rustet til at møde fremtidens udfordringer. Det styrker kunderne, uddyber Allan Sølvsten.