Outsourcing versus insourcing af lageret
Den 6. oktober 2015 står der atter lagertemadag på programmet, når DILF inviterer til konference på hotel Comwell i Middelfart
Hvornår bør man outsource lageret til en 3. part, og hvornår bør man drive det selv? Det er et spørgsmål som mange virksomheder står overfor, og hvor mange faktorer spiller ind såsom, hvilken type lager man har, kapacitetsbehov, placering af lageret i forhold til kunder og leverandører, sæsonudsving osv.D. 6. oktober afholder DILF lagertemadag, hvor emnet er på programmet. Temadagen vil byde på aktuelle indlæg fra virksomheder, der deler deres erfaringer i forbindelse med at enten outsource eller insource lageret. Afslutningsvis vil der være mulighed for et lagerbesøg, som dog endnu ikke er fastlagt
Som altid lægges der på temadagen stor vægt på erfaringsudveksling og der vil ligeledes blive lagt op til en god dialog mellem indlægsholdere og øvrige deltagere.
Temadagen henvender sig til logistik- og lageransvarlige, nøglemedarbejdere inden for lager- og logistikudvikling samt øvrige medarbejdere inden for funktionsområdet.
-hawin
Program
8.00-8.30 Registrering og morgenkaffe
9.00-9.10 Velkomst ved dagens dirigent
9.10-10.00 "Når insourcing er den bedste løsning"
Meget er sket hos IC Group de seneste år. Der er implementeret et WMS og pick-by-voice og flere flere brands er solgt. Dette har gjort insourcing af lager og logistik arbejdet til en mulighed. Samtidigt er E-handlen vokset eksplosivt for IC Group over de seneste år, og de valgte derfor tidligere i år at insource deres lager og logistik aktiviteter for at få et bedre flow og mere kontrol over processerne. Vi møder IC Group på et tidspunkt hvor det polske lager er nedlagt, og hvor lager og logistik i forbindelse med e-handlen til privatkunderne nu bliver håndteret internt. Beslutningen er ikke taget ud af den blå luft, men baseret på en konkret forretningsorienteret businesscase, hvor der er blevet målt på konkrete parametre både i forhold til service levels, omkostninger og kompleksitet. Key Learnings:
- Udarbejdelse af valid beslutningsgrundlag
- Kortlægning af vigtige KPIer
- Opstart og forankring af interne lager og logistikprocesser i forbindelse med e-handel
- Fremadrettet optimering af e-handel lagerprocesser
10.00-10.15 Kort diskussions session
10.15-10.35 Kaffepause og networking
10.35-11.25 Indlæg annonceres snarest
11.25 -11.40 Kort diskussions session
11.40-12.00 Kaffepause og networking
12.00-12.40 "Fokus på kernekompetencerne"
Normal er en detailkæde, som sælger mærkevarer indenfor f.eks. tandpasta, shampoo, kosmetik, dyremad osv. importeret direkte fra udenlandske distributører i andre EU-lande.
Normal er en nystartet virksomhed i stor vækst, i 2013 åbnede den første butik og i dag findes 16 butikker rundt omkring i Danmark. I 2015 forventes at åbne mindst én butik hver måned. Lagerstyring, distribution og logistik er en vital del af Normals forretning, hvor der skal holdes styr på mange små enheder og lokationer.
Dog er det ikke her kernekompetencerne kunne findes og eller her man internt havde mulighed for at tilføje værdi. For at fokusere på deres kernekompetencer, valgte Normal derfor tidligere i år at outsource deres lager og logistik til en 3. part, som kunne understøtte deres store vækst. Hør om deres overvejelser og tanker i forbindelse med deres outsourcing rejse bl.a.
- Business casen bag beslutningen
- Fordele/ulemper ved at outsource til 3. part
- 3. part partnerskab: Pris vs. værdiskabelse
v/ Torben Mouritsen, Medstifter, Normal