Volvo Trucks' I-Roll med motorstop-start er en ny funktion, der reducerer brændstofforbruget og CO2-udledningen.Volvo Trucks nu med stop-start
Volvo Trucks introducerer en ny generation af sin I-Roll-teknologi, der tilføjer en motorstop-start-funktion. Verdensnyheden for tunge lastbiler reducerer både brændstofforbruget og CO2-udledningen
Volvo Trucks' nylige sejr i 2025 Green Truck Award-testen med Volvo FH Aero viser, at virksomhedens nyeste teknologier og innovationer har en reel indvirkning på brændstofeffektiviteten.
Det nye Aero-førerhus, der blev introduceret i 2024, og de yderligere aerodynamiske forbedringer siden da giver pote i form af betydelige reduktioner i brændstofforbruget og CO2-udledningen.
Den seneste tilføjelse til Volvos bestræbelser på at opnå brændstofbesparelser er udviklet internt hos Volvo og er baseret på virksomhedens eksisterende I-See- og I-Roll-teknologier.
Den nye stop-start-motorfunktion aktiveres ved konstant at overvåge vejdata og information om vejens kurver. Motoren slukkes midlertidigt, når der identificeres en nedadgående hældning langs ruten.
Mens motoren er slukket, forbruges der ingen brændstof, og der er derfor ingen CO2-udledning fra udstødningen.
- Vores ingeniører har gjort det igen. De har udviklet en ny motorteknologi, der bidrager til at gøre transport med lastbil mere brændstofeffektiv, siger Jan Hjelmgren, produktchef hos Volvo Trucks.
Han fortsætter:
- Som en del af vores strategi for dekarbonisering fortsætter vi med innovativ udvikling for at gøre vores forbrændingsmotorer endnu bedre og reducere vores påvirkning på miljøet.
Den nye motorstop-start-funktion aktiveres ved hastigheder over 60 km/t.
Afhængigt af betingelser som topografi og omgivelsestemperatur vil den nye I-Roll med motorstop-start kunne reducere brændstofforbruget og CO2-udledningen med op til 1 % ud over de allerede opnåede besparelser.
Samlet set udgør Volvos mange innovative tiltag betydelige effektivitetsgevinster og har en positiv indvirkning på emissionerne fra transporten samt driftsomkostningerne for operatøren.
Den nye funktion vil blive tilbudt på Volvo FH og FH Aero med 13-liters dieselmotor, og kunderne kan bestille den fra november 2025.
Volvo Trucks' strategi for dekarbonisering omfatter forbrændingsmotorer drevet af vedvarende brændstoffer, batterielektriske og brændselscelleelektriske lastbiler.
-hawin