ncnielsen
ncnielsen

 

GEX- og GTX-serierne er klar i Køge

GEX- og GTX-serierne er klar i Køge

Hos Enox Gaffeltruck i Køge forventer man stor interesse for de nye elektriske Clark gaffeltruck i GEX- og GTX-serierne. Lithium-Ion-batterierne og dermed muligheden for mellemladning sørger nemlig for at øge oppetiden for maskinerne i den daglige drift i virksomheder med flerholdskift

Af Hans Windeløv 

Clark har for nyligt og for første gang lanceret modvægtstruck med Lithium-ion batteri. Dermed udvider gaffeltruckproducenten porteføljen inden for Lithium-ion teknologi.  

Både de trehjulede GTX-truck og de firhjulede GEX-maskiner kommer med modeller med kapacitet fra 1,6 til 2 ton. Alle maskiner er udstyret med 48 volt Lithium-Ion-batteri.

- Udviklingen af elektriske gaffeltruck betyder, at der kommer større og større modeller på markedet, som klarer større og tungere godsmængder. At de er udstyret med Lithium-Ion-batterier, skaber nogle helt nye muligheder for lagre og logistikcentre.

- Arbejder man i flerholdsskift kan man lade op i frokostpauser, eller når der er en stund uden stor aktivitet. Man behøver ikke at lade batterierne helt op lige som på gaffeltruck med blysyrebatterier. Man kan simpelthen sjatlade maskinerne. Det gør driften meget mere fleksibel, hvad opladningen angår.

- Blysyrebatterier skal faktisk nærmest køres næsten flade, før man oplader dem helt. Ellers risikerer man at ødelægge dem. Det er som regel hen over natten, det sker, hvis man kører i to-holdskift om dagen. Glemmer man det, risikerer man at stå uden brugbare truck, når man har behov for dem.

- Den problematik kommer man altså ud over med truck, der kører på Lithium Ion-batterier, siger Erik Dolling, som sammen med Kenneth Ramsøe Dolling er direktør i Enox Gaffeltruck.

Plads- og tidskrævende blysyrebatterier

Kører man flere hold og vil være sikker på, at blysyre-batterierne er til rådighed, kan man eventuelt have ekstra batterier klar og altså skifte for at oplade det, man tager ud.

- Det kræver dog en bestemt mængde plads, og også udsugning på grund af dampene fra batterierne. Og tid til at foretage skiftene. De overvejelser og foranstaltninger slipper man for med Lithium-Ion-drevne truck. Man behøver ikke et dedikeret laderum. I stedet kan man etablere ladestationer forskellige steder på lageret eller logistikcentret, så det passer bedst ind i den daglige drift, forklarer Erik Dolling.

Både han og Kenneth Ramsøe Dolling ser frem til at tage dialogen med såvel eksisterende som nye kunder om de muligheder, de nye gaffeltruck giver. Som han kommer ind på, er både tid og plads en kritisk faktor i en presset hverdag på lagre, i industrien og i logistik- og distributionscentre.  

- Høj leveringssikkerhed er et must. Det betyder, at pålideligt materiel er påkrævet. Her er det helt essentielt, at materiel og gaffeltruck er klar til opgaverne, når der er bud efter dem. Her vil de nye Clark-maskiner i GTX- og GEX-serierne være et oplagt valg for rigtig mange kunder. Vi forventer stor interesse for de nye gaffeltruck, og vi er klar med rådgivning og en nærmere snak om de mange fordele med de nye maskiner, siger Erik Dolling.

 

 

Læs mere om truck & intern transport

9/5 2022