ncnielsen
ncnielsen

 

Kraftig energikæde til de tunge opgaver på havnen

Kraftig energikæde til de tunge opgaver på havnen

igus lancerer P4HD.56R til lange vandringer, høje hastigheder, tunge kabelbelastninger og Industry 4.0. Energikæden er bl.a. skabt til de stadigt større skib-til-land-kraner, som laster og losser containerskibe

-Hvis din talje udvides, har du brug for et nyt par bukser. Noget lignende sker i havne rundt om i verden.

Sådan beskriver den tyske motion plastics-producent, igus baggrunden for lanceringen af en ny, meget kraftig energikæde og uddyber:

-Moderne containerskibe er enorme - tag Ever Ace, som er 400 m lang, 62 m bred og laster næsten 24.000 containere. De nye bukser i vores sammenligning er en større skib-til-land (STS) kran, der laster og losser containerne. Denne udvidelse påvirker også de energikæder, der styrer energi- og datakablerne til kranslæden på kranbroen. De skal modstå hidtil usete belastninger: vandringer på over 130 m, kabelvægte på op til 10 kg/m (over 20 kg/m for motordrevne slæder) og accelerationer på mere end 1 m/sek2 er standard for Triple E klasse STS kraner.

I andre applikationer kan der opnås vandringer på flere hundrede meter, kabelbelastninger på op til 50 kg/m og accelerationer på 8 m/sek2 og mere.

-Vi har udviklet den nye kraftige P4HD.56R energikæde til disse ekstreme krav. Energikæden er særlig robust og, takket være sin sensorteknologi, der er forberedt på Industri 4.0 tendenser, som forudsigelig vedligeholdelse. Denne kombination øger STS kranens pålidelighed betydeligt, siger Theo Diehl, brancheleder for kraner hos igus.

Problemfri kørsel i op til 15 år
Ingeniørerne er kommet med specielle designfunktioner for at opnå en lang levetid i STS kraner under høje belastninger.

-Et særligt gaffel-pal princip sikrer endnu større stabilitet ved højere ekstrabelastninger, mens en stift/boringsforbindelse fremstillet af tribologisk optimeret plast minimerer slid, siger Diehl.

Desuden er ruller monteret i kædeleddenes indre radius. Hvis energikæden foldes, ruller det øverste løb på det nederste løb i stedet for at glide. Takket være den lave friktionskoefficient kan nyttelast og acceleration øges uden at ændre push-/pull kraften. Langtidstest i igus' interne laboratorium viser, at P4HD.56R, med det kraftige design, opnår en 50 % længere levetid end den normale P41.56R variant.

-Vores mål er, at energikædesystemerne skal køre på enhver STS kran i op til 15 år - problemfri og med minimal vedligeholdelse, siger Diehl, og påpeger desuden 'en dejlig bivirkning':

-Den rullende bevægelse reducerer den krævede drivenergi med 57 %. Dette er en anden fordel i tider med stigende energipriser. Da kransystemer også kræver robuste kabler, der kan bruges til at realisere lange vandringer med høj dynamik, tilbyder igus også CFCRANE, et chainflex kabelsortiment, der er specielt udviklet til kranapplikationer.

-lipe

 

 

Læs mere om truck & intern transport

14/12 2022