ncnielsen
ncnielsen

 

Lift går tæt på SAS-fly Manitou-bomliften har en horisontal rækkevidde på 7,60 meter og en arbejdshøjde på 15 meter. Det mere end rækker til at komme på højde med situationen, når de store SAS-fly skal serviceres.

Lift går tæt på SAS-fly

Påkørselssensorer på Manitou-bomlift giver flymekanikerne mulighed for at servicere flyene mere effektivt

Sikkerheden skal være på allerøverste niveau, når SAS’ flymekanikere løbende servicerer flyflåden i Københavns Lufthavn. Samtidig skal servicearbejdet naturligvis også udføres så effektivt som muligt.

En ny Manitou-bomlift har i bogstavelig forstand løftet mekanikernes mulighed for at komme helt tæt på SAS-flyene, når der skal tjekkes, skrues og justeres.

- Bomliften Manitou 150AETJ har påkørselssensorer placeret alle tænkelige steder. Det betyder, at vi kan gå helt tæt på flyene, når vi udfører service. Sensorerne får liften til at standse, inden der sker en påkørsel. Dermed har vi mulighed for at færdes hurtigere og mere effektivt rundt med bomliften og måske tilmed nå mere, end hvis vi konstant skulle holde øje med alle hjørner, siger Michael Skriver, som er miljø- og sikkerhedsleder hos SAS.

15 meter op

Det er den danske Manitou-importør Scantruck A/S, der har leveret den el-drevne bomlift til SAS-værkstedet. Modellen 150AETJ har en arbejdshøjde på op til 15 meter og en horisontal rækkevidde på 7,60 meter. Den kan have op til 200 kg med op i kurven.

- Vi har skiftet alle vore lifte ud og lavet en ny leasingaftale med Scantruck. Manitou 150AETJ-bomliften indgår i aftalen, og vi er rigtig glade for den. Den er nok den af liftene, der bruges mest i hangaren. Antikollisions-systemet fungerer helt suverænt, siger Michael Skriver.

Sikkerhedsbjælke

SAS-flymekanikerne bruger flåden af lifte til alle mulige gøremål omkring de store fly. Alle flymekanikere har fået en introduktion til liftene og betjener dem fuldstændig problemfrit. Alligevel kommer Manitou-teknologien til sin ret konstant i den travle hverdag, når de mange fly ruller ind og ud af hangarerne for servicering.

Sensor-systemet er i øvrigt ikke alene forbeholdt 150AETJ-modellen. Det fås også til alle øvrige el-bomlifte i AETJ-serien, til Manitous VJR-serie af mastlifte, samt til rotations-teleskoplæsserne i Manitous MRT-serie.

Manitou bomliften lever naturligvis også op til kravet om, at der skal være et nødstop i mandskabskurven. En sikkerhedsbjælke er en del af kurvens kontrolpult. Hvis føreren bakker ind i noget, løfter sig selv op i noget, eller i det hele taget er ved at komme i klemme, så stopper maskinen straks.

-hawin

 

 

 

 

2.

Miljø- og sikkerhedsleder Michael Skriver manøvrerer nemt og enkelt rundt med Manitou-liften i hangaren i Københavns Lufthavn. De små, lyseblå bokse med en rund cirkel er anti-kollisions systemets sensorer, som sidder på alle hjørner af liften.

 

3.

Michael Skriver kan flytte alle funktioner fra jordhøjde op til kurvens kontrolpanel.

 

4.

Selv om 150AETJ rækker højt, er maskinens transporthøjde blot 2,08 meter. Praktisk når man skal rundt under store fly-vinger.

Læs mere om truck & intern transport

25/2 2019