Linde el-truck bidrager til den grønne omstillingHåndstrøgne teglsten fra Petersen Tegl er blevet en vaskeægte eksportsucces, og nye elektriske Linde X- gaffeltruck flytter nænsomt den dyrebare last fra produktionsbånd til ventende lastbil.

Linde el-truck bidrager til den grønne omstilling

Petersen Tegl har eksisteret siden 1791 og har oplevet mange milepæle gennem årene. Fredag den 29. november 2024 var endnu én af disse dage. Her ankom nemlig 13 nye elektriske Linde X-gaffeltruck til den sønderjyske virksomhed. Dermed var det definitivt slut med en række gas- og dieseltruck

Overgangen til elektriske Linde X-gaffeltruck er et led i den grønne omstilling hos Petersen Tegl.

De støjsvage og emissionsfrie el-truck indgår i den interne logistik, hvor der fragtes store mængder af teglsten og andre materialer mellem virksomhedens tre teglværker.

Hjulene er i sving fra morgen til aften, og Linde X-truckene kører ofte på kilometerlange afstande.

Strøm fra solcellepark
De nye Linde X-gaffeltruck er udstyret med Lithium-ION batterier og kører på strøm, der kommer fra en dansk solcellepark, som er opført af Energi Danmark på vegne af en række virksomheder.

Med en PPA-aftale (Power Purchase Agreement) forpligter Petersen Tegl sig til at aftage grøn strøm over en 10-årig periode, så Linde-maskinerne kører på det fremadrettet.

- Vi har valgt at tage skridtet fuldt ud og har elektrificeret hele Linde-flåden. Vi bruger grøn strøm fra solceller, optimerer energien på vores produktionsanlæg og følger med i den teknologiske udvikling.

- Vi arbejder med grøn biogas, deltager i et udviklingsprojekt om brint og ønsker at opfange CO2 fra ovnenes røggasser, udtaler økonomidirektør Poul Martin Kjeldsen fra Petersen Tegl.

Mindre miljøpåvirkning
Petersen Tegl arbejder med en langsigtet energipolitik. De har frivilligt indført energiledelse, defineret energimål og er certificeret med årlige tilsyn fra eksterne specialister.

Teglstenene bliver fremstillet efter en miljømæssig produktdeklaration (Environmental Product Declaration, EPD), der dokumenterer produkternes miljøpåvirkning i hele deres levetid.

- Det er energitungt at fremstille teglsten, da de skal brændes og tørres i store produktionsanlæg. Netop derfor gør vi alt menneskeligt muligt for at mindske miljøpåvirkningen og finde nye metoder til at optimere energiforbruget.

- På sigt regner vi med at skulle bruge syntetiske brændstoffer, som er mere skånsomme over for miljøet, udtaler Poul Martin Kjeldsen.

Kunderne hos Petersen Tegl stiller i stigende grad krav om en miljøvenlig produktion og ønsker ofte ESG-data som dokumentation.

De nye Linde el-truck skal bidrage til en mere bæredygtig logistik. De er et led i en grøn omstilling, hvor Petersen Tegl gennem de sidste 11 år har afprøvet flere og flere Linde el-truck og altså nu går all in på elektriske maskiner overalt i virksomheden.

Køreklare Linde el-truck
De elektriske Linde X-modeller er valgt af flere årsager. De støjsvage gaffeltruck med løftekapaciteter på henholdsvis 3,5 ton og 4,0 ton er hver især udvalgt til at løse specifikke opgaver.

Nogle af dem er udstyret med dobbeltaggregat, så de kan løfte to tunge paller på samme tid, og med en opjusteret hastighed til 22 km/t kan de hurtigt komme omkring på de store kørearealer ved teglværkerne.

Linde X-modellen er en ny type elektrisk gaffeltruck, der kombinerer kraften og holdbarheden fra en dieseltruck med dynamikken og nul-emissionerne fra en elektrisk gaffeltruck.

Grundet deres ydeevne og alsidighed egner truckene sig til de krævende transportopgaver hos Petersen Tegl, hvor der er brug for velfungerende og robuste gaffeltruck til at håndtere paller med mursten og materialer.

Bedre arbejdsforhold
Petersen Tegl er en familieejet virksomhed, der i generationer har passet godt på deres medarbejdere. Derfor er det vigtigt med gode, driftssikre og komfortable gaffeltruck, der kan sikre arbejdsglæde i løbet af en travl hverdag.

Medarbejderne på lager og i produktionen blev da også taget med på råd, da truckvalget skulle afgøres. Her stod det klart, at Linde fra N.C. Nielsen var det foretrukne truckmærke.

- Vores medarbejdere er meget loyale, og mange bliver her i hele deres arbejdsliv. Vi sørger for et godt arbejdsmiljø og det bedste udstyr til at udføre opgaverne.

Medarbejderne har f.eks. ønsket en avanceret aircondition i kabinen. Det er et af de ønsker, som vi naturligvis har efterkommet, pointerer Poul Martin Kjeldsen fra Petersen Tegl.

-hawin 

11/2 2025
  • Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    Effektiv pallehåndtering på webshoplageret

    truck ›Håndteringen af tomme paller på lageret hos AO Workwear har fået en overhaling. Palomat har leveret løsningen der gør op med spredte, skæve pallestakke og manuelle løft
  • Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    Robotløsning automatiserer Danfoss Drives' pakkeanlæg

    truck ›Seks robotter, 28 cirkulærfødere, 18 fleksible specialbaner, 20 skruedispensere og tre vision-opsamlingspladser er brikkerne i den løsning, RoboTool har designet og implementeret hos Danfoss Drives
  • Combi Load Xtender er lanceret

    Combi Load Xtender er lanceret

    truck ›CombiLift lancerede for nylig sin Combi Load Xtender, som omfatter en lastbærerforlænger i pantografstil. Løsningen blev lanceret på Ligna-messen i Hannover i maj måned og effektiviserer losning og lastning af lastbiler og containere i omgivelser hvor pladsen er trang
  • Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    Enggaard køber stort ind til teleskoplæsser-flåden

    truck ›Selskabet skifter seks af favoritterne Manitou MT1840 med nye og tilføjer yderligere to plus en elektrisk Manitou
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    truck ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid
  • Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    Linde el-truck styrker logistikken hos IBF

    truck ›Hos betonvareproducenten IBF er strategien klar. De har en ambition om at reducere deres CO2-udledning med 70% inden udgangen af 2030. Som et led i strategien har de modtaget 12 Linde X50 el-truck fra N.C. Nielsen, som bidrager til en emissionsfri, støjsvag og mindre miljøbelastende transport på de indre linjer
  • Smart service giver maksimal tilgængelighed

    Smart service giver maksimal tilgængelighed

    truck ›Tilgængelighed er afgørende for et vellykket internt materialeflow. Selv den mest moderne interne logistikløsning skaber ikke værdi, hvis maskinerne holder stille, eller hvis softwaren ikke fungerer. Pålidelig, personlig og hurtig service er med andre ord vigtig. Still har løsningen