ncnielsen
ncnielsen

 

Still byder en smartere fremtid velkommen

Still byder en smartere fremtid velkommen

Mere intelligente løsninger, mere bæredygtighed og to ny produktserier var blandt nyhederne, da Still afholdt en presseevent i Hamburg i slutningen af september

Af Hans Windeløv

Stillet over for hurtigt skiftende markeds- og kundebehov, klimakrise, mangel på medarbejdere på lagre og i logistikindustrien, kundekrav om øget effektivisering og hurtigere levering til slutkunderne skal intralogistikindustrien hele tiden tilpasse sig de ændrede forhold.

Det har producenten og leverandøren af materiel til varehåndtering, Still, for længst vænnet sig til.

Skridtet videre
De seneste år har man fokuseret på brandtilpasning, udvidet produktportefølje og fokus på kundetilpassede løsninger, hvor automation, alternative energikilder, cirkularitet og service har været en integreret del af producentens indsats.

Netop de nye tider med øget fokus på mere bæredygtige løsninger og cirkularitet har fået truckproducenten til at grave et spadestik dybere i deres strategiske tilgang til markedet.

- Industrien for gaffeltruck og materiel til intern transport har i mange år handlet om at udvikle løsninger, der tager skridtet videre end forgængerne og kan yde højere, hurtigere og længere indsatser. I lyset af klimaforandringerne og målsætningerne om at skabe mere miljøvenlige løsninger må vi dog også erkende, at øget effektivitet som målsætning også kan blive oversolgt. Det er nemlig ikke altid, at det, der er muligt, også giver mening.

Sådan sagde Frank Müller, Senior Vice President Brand Management, i sit indlæg ved Still’s store presseevent i Hamburg i sidste halvdel af september måned.  

Progressiv udvikling
I fremtiden skal leverandørerne derfor servicere kunderne på en langt mere progressiv måde.

- Ud over individuelle, skalerbare og variable truckløsninger til krævende opgaver skal vi være langt mere opsøgende i arbejdet med at lave skræddersyede løsninger til kunderne.

Vi skal rådgive og hjælpe kunderne med at sammensætte de rigtige løsninger og se på den bedste måde at kombinere vores truck og vores materiel i samlede løsninger, der både er de mest effektive og de mest bæredygtige, sagde Frank Müller.

Det betyder, at man skal sammensætte langt smartere løsninger end tidligere. Og dermed også kombinere state-of-the-art truck med mere simple løsninger, så man ikke oversælger løsningen med premium-truck med fuld udstyrspakke, som flytter paller få timer dagligt i afgrænsede områder og ellers står uberørt resten af døgnet. 

Kvalitet, sikkerhed eller service lever fortsat op til Stills høje standard. Men grundlæggende handler producentens nye mindset om at kombinere den brede produktpalette med rådgivning af kunderne, så man sikrer sig, at de får de maskiner, der matcher behovene.  

Xcellence Line og Classic Line
De to nye produktserier Xcellence Line’ og ’Classic Line’ er netop udviklet, så Still kan tilbyde præcis de maskiner og den sammensætning af flåde, kunderne skal bruge.

Produktserierne er tilpasset præcist til individuelle kundekrav.

Administrerende direktør i Still Danmark, Allan Sølvsten, var også til stede på Stills presseevent i Hamburg. 

Xcellence Line er kendetegnet ved avanceret teknologi til krævende applikationer og kan både varieres og tilpasses individuelt til kundernes krav.

Det helt centrale i denne produktgruppe bliver RXE-serien, som er næste generation af elektriske gaffeltruck. Den vil gradvist overtage den eksisterende RX-serie i alle vægtklasser og vil, ifølge producenten, sætte nye standarder for energieffektivitet og bæredygtighed. Derudover bliver programmet af lagertruck udvidet.

Classic Line holder på den anden side fokus på kernefunktionerne, standardisering, hurtig levering og attraktive priser. Med Classic Line henvender Hamburg-virksomheden sig til målgrupper og markeder, hvor den indtil nu kun har spillet en mindre rolle.

Still tilbyder allerede lagertruck og IC gaffeltrucks (V-trucks) med C i forkortelsen. Produktserien bliver successivt udviklet til en komplet produktportefølje.

Automatisering og styring af batteriopladning
Udover et ønske om både enklere produkter og mere lagerteknologi ser Still et stigende behov for hurtigt realiserbare og skalerbare automationsløsninger hos sine kunder.

Det er en udvikling, som er drevet af manglen på medarbejdere, som indimellem påvirker lagervirksomheder stærkere end andre brancher. Smarte automatiseringsløsninger kan bidrage til at lukke disse huller.

Eksisterende lagerstruktur begrænser ofte mulighederne for automatisering. Stills Brown-Field-løsninger, hvor intelligente selvkørende truck kan køre selv under ugunstige forhold, og gulvrobotter og AGV’er kan bruges til blandede operationer.

Still ser endnu et vigtigt indsatsområde i de moderne fremdriftsteknologier. Det seneste årti er elektriske gaffeltrucks i alle vægtklasser blevet bredt accepteret, specielt fordi de er på niveau med eller har overgået IC-trucks med hensyn til ydeevne.

Elektrisk fremdrift
Når det kommer til elektrisk drift, satser Still endvidere på at have flere ben at stå på i fremtiden. Lithium-ion-teknologien er et af dem.

Samtidig med at producenten fortsætter med at udvikle teknologien og de maskiner, der benytter den, bevarer man den omkostningseffektive blysyreteknologi.

Det er ikke mindst klimakrisen og bestræbelserne på at minimere brugen af fossile brændstoffer, der har givet skiftet til rent elektrisk drevne flåder endnu et løft.

Flere elektriske truck betyder dog flere opladningsprocesser. Med Lithium-ion-teknologien finder flere opladninger ofte sted på samme tid. Det sker hovedsageligt i overgangen mellem skifteholdene eller efter arbejdsdagen, hvilket risikerer at føre til dyre effekt-peaks.

Svaret på det er intelligent energistyring: Nye, smarte opladere styrer ladeprocesserne på en intelligent måde, fordeler belastningen bedre og reducerer dermed de energikrævende peaks. Det giver besparelser i el-udgifterne og gør samtidig maskinerne fuldt tilgængelige.

Den første cirkulære gaffeltruck
Leverandører bliver i stigende grad draget ind i kundernes bæredygtighedsstrategi og bliver i den forbindelse afkrævet dokumentation, eksempelvis i form af en positiv EcoVadis-placering. For at kunne leve op til kravene har Still lavet en strategi for cirkularitet.

Virksomheden fokuserer på konsekvent at undgå spild og på genanvendelse af ressourcer på alle områder, der har med produktion, brug og evaluering af et Still-produkt at gøre.

I forbindelse med strategien præsenterer producenten et konceptstudie, som handler om, at de elektriske RXE-gaffeltruck bliver udviklet med en cirkulær tilgang lige fra design via forsyningskæde og produktion til kundernes brug af dem.

De planlagte CO2-besparelser i undersøgelsen ser, ifølge Still, lovende ud og viser besparelser på 15 % i forsyningskæden, 50 % i produktionen og 25 % i brugen af maskinerne.

Smartere service bliver en central faktor
Også når det kommer til service går leverandøren nye veje. Intralogistikkens behov for service handler nemlig om mere end reparation og reservedele – det handler også om økonomi og økologi i hele varehåndteringen.

Maksimal tilgængelighed, kort nedetid og hurtig service og reparation, gerne via kun én kontakt, og hurtigt tilgængelige serviceteknikere og eksperthjælp til renovering bliver alt sammen muligt via Stills ny-organiserede eftersalg.

Det betyder også, at Still tænker ud over sit eget brand og kan hjælpe de store kunder, som har brug for rådgivning og hjælp uanset, hvilket truckbrand de benytter.

Derudover viser flådeanalyseværktøjer, hvordan kunderne på mest effektiv vis betjener deres flåder, styrer energiforbruget og optimerer flåden.  

- Smarte løsninger er præcis, hvad markedet har brug for. Det er sådan, vi tager vores lange historie med ind i en ny æra sammen med vores kunder, siger Frank Müller, som er overbevist om, at selskabets strategi og mindset styrker kundernes varehåndtering over en ganske bred front.

Læs mere om truck & intern transport

7/12 2022