NC Nielsen
Tager nye pakkebure i brug

Tager nye pakkebure i brug

DT Rullecontainer har leveret 700 foldebare pakkebure til pakkedistributøren, Bring. De robuste bure er udviklet specielt med henblik på at spare plads i forbindelse med returforsendelse af de tomme bure. Burene blev taget i brug kort før jul på pakkedistributørens terminal i Taulov

Af Hans Windeløv

Der bliver transporteret rigtig meget luft i forbindelse med, at man kører tomme bure frem og tilbage mellem forskellige destinationer.

Og tomme bure fylder godt i landskabet på distributionscentrene, når de ikke bliver brugt. Hos pakkedistributøren Bring har det derfor været helt oplagt at se på, om pakkebure med et smartere design kan spare plads i både lastbilerne, på distributionscentrene og ude hos kunderne, når de er tomme, holder i venteposition, og når de bliver transporteret retur til distributøren.

- Derfor henvendte Bring sig hos os for at høre, om vi havde mod på at løse opgaven med at designe og konstruere et robust og pladsbesparende pakkebur.

Sådan siger Martin Nielsen. Han er direktør i Horsensbaserede DT Rullecontainer, som laver pakkebure, rullecontainere, paller, kasser og andet udstyr til distributører, logistikindustrien og detailhandelen.

Flere bure med retur
DT Rullecontainer udviklede et foldebart pakkebur, hvor selve buret er placeret oven på en bærende A-ramme.

Når man klapper bunden af buret op, er det muligt, nemt og hurtigt at folde forsiden og den forreste del af burets to sider, så de samlet står på tværs på den bagerste del af buret.

Dermed bliver det muligt at køre burene ind i hinanden efter indkøbsvognprincippet. Det sparer en masse plads. I lastbiler, hvor man har plads til 33 fulde pakkebure, er det muligt at tage 75 tomme pakkebure med retur, når burene er foldet.

- Med effektiv planlægning betyder det, at man kan effektivisere logistikken. Puljer man de tomme bure i forbindelse med afhentningen, kan man reducere kørselsbehovet, fordi man altså kan køre med langt flere bure end tidligere. Det minimerer både kørselsomkostningerne og CO2-udledningen, siger Martin Nielsen.

’Fortæl os hvad I kan’
DT Rullecontainer har 40 års erfaring som leverandør af løsninger til logistikindustrien, detailhandelen og andre steder, hvor man har behov for intern håndtering af varer og transport og distribution af dem.

Det er tyske Feil Rolltainer producerer pakkeburene og rullecontainerne på baggrund af de løsninger, DT Rullecontainer har udviklet og designet enten selv eller i samarbejde med kunderne.

Ofte kommer kunderne med et oplæg, en ide eller nogle konkrete retningslinjer til DT Rullecontainer, som man skal forholde sig til. Det har dog ikke helt været tilfældet med opgaven, som Bring bragte til torvs. 

- Selvom vi ikke har samarbejdet med Bring tidligere, lød indgangsreplikken ved deres henvendelse om de nye pakkebure nærmest lidt i stil med: ’Fortæl og vis os, hvad I kan, så finder vi ud af det’. Og det var altså mere eller mindre det, der skete.

- Efter få møder og en indledende dialog, som blandt andet handlede om krav til materiellets holdbarhed og pladsbesparelserne ved returkørslen af de tomme bure, gik vi i gang med at designe og tegne. Det blev godtaget, og efter nogle mindre rettelser af prototypen, endte det med pakkeburet, som vi har leveret 700 styks af, siger Martin Nielsen.

Knubs og kraftfuld kørsel
Rullecontaineren er udført i galvaniseret stål, som er forsynet med en coating, hvilket garanterer meget lang levetid.

Pakkeburene er konstrueret med en solid A-formet køreramme, som tåler de knubs, rullecontainere og pakkebure bliver udsat for under gods- og varehåndteringen på både terminaler og i lastbiler.

Derudover er de forsynet med Heavy-Duty hjul. Pakkeburet vejer 100 kilo og konstruktionen sørger for, at man kan laste burene med pakker med en samlet vægt på op til 1800 kilo.  

Martin Nielsen, direktør i DT Rullecontainer.

- Stigende godsmængder og øget pres på distributørerne for hurtig levering betyder, at der er fart på processerne på terminaler og distributionscentre. Ofte benytter man gaffeltruck til at flytte de lastede rullecontainere, ligesom man anvender el-hunde til at køre tomme bure over længere afstande.

- Derfor skal de altså kunne holde til kraftfuld kørsel og til de knubs, det medfører, når man puffer dem på plads i A-rammen, når man parkerer dem eller fylder lastbilerne med dem, siger Martin Nielsen.

I første omgang har Bring bestilt de 700 rullecontainere, som allerede er leveret. Distributøren og DT Rullecontainer har dog haft en meget positiv dialog i hele forløbet, og Martin Nielsen forklarer, at DT Rullecontainer er klar til yderligere ordrer, hvis behovet hos distributøren er der.  

- De 700 rullecontainere udgør jo kun en lille del af Brings samlede flåde af pakkebure. Med udsigten til de pladsbesparelser, løsningen giver både under kørsel og på distributionscentrene, er vi åbne over for at forlænge samarbejdet, siger Martin Nielsen. 

19/4 2022
  • Bobcat viser fuldt, rebrandet sortiment på LogiMAT

    Bobcat viser fuldt, rebrandet sortiment på LogiMAT

    truck ›Efter integrationen af Doosan Industrial Vehicle under Bobcat-mærket, viser virksomheden en omfattende portefølje af gaffeltruck og lagerudstyr i signaturfarverne hvid og orange i næste måned
  • Ny forskning spørger ind til etik ved brug af ny teknologi og AI

    Ny forskning spørger ind til etik ved brug af ny teknologi og AI

    truck ›Magten kan forskydes, når ny teknologi flytter ind på arbejdspladsen. Det viser et nyt studie, der bl.a. kortlægger etiske videnshuller ved brug af fx AI og overvågningsteknologi. Samtidig har forskerne skabt et værktøj, der kan hjælpe arbejdspladser med at sætte etiske overvejelser i system
  • AI er fremtidens teknologi i intralogistik

    AI er fremtidens teknologi i intralogistik

    truck ›Kunstig intelligens og dens integration i nutidens produkter og løsninger dominerer på LogiMAT 2024 i Stuttgart. Teknologien er blevet en fast bestanddel af intralogistikken, og slår tonen både på udstillingen og i programmet med foredrag og diskussioner
  • Nye folk i ledelsen hos Clark Europe

    Nye folk i ledelsen hos Clark Europe

    truck ›Clark Europe har udvidet sit ledelsesteam med en ny New COO og en ny R&D Director. Skridtet er taget, fordi industritruckproducenten ønsker at sætte kursen for det kommende generationsskifte i god tid
  • BMS-gastruck genopstår i elektrisk udgave

    BMS-gastruck genopstår i elektrisk udgave

    truck ›N.C. Nielsen har hjulpet BMS med at ombygge en ældre gastruck til en elektrisk udgave. Det er sket ud fra konceptet ”NCN Heavy handling Upcycling”
  • Mitsubishis EDiA XL vinder Red Dot Award

    Mitsubishis EDiA XL vinder Red Dot Award

    truck ›Den elektriske gaffeltruck EDiA XL fra Mitsubishi Forklift Trucks vandt i sensommeren designprisen, Red Dot 2023
  • Anuga FoodTec 2024 har fokus på intralogistik

    Anuga FoodTec 2024 har fokus på intralogistik

    truck ›Messen for leverandører, producenter og aktører i fødevareindustrien, Anuga FoodTec, stiller skarpt på intralogistik og de nye automatiske teknologier, der effektiviserer den interne vareforsyning og skaber helhed mellem lageret og fødevareproduktionen
  • Højere effektivitet - lavere TCO

    Højere effektivitet - lavere TCO

    truck ›KUKA's nye version af KR Fortec industrirobotten er på markedet. Service er gjort nemmere samtidig med at energiforbruget er reduceret med 37 procent i den nye version