Aarhus Havn drukner i containere

Aarhus Havn drukner i containere

Stor stigning i godsomsætningen har ført til pladsmangel på Aarhus Havn. Antallet af containere har nemlig været støt stigende de seneste års tid. Det skaber pres på håndteringsprocesserne, hvor hver en millimeter af havnens arealer udnyttes – både horisontalt og vertikalt

Stigende godsmængder og en markant forøgelse af antallet af de containere man håndterer, betyder pladsmangel på Aarhus Havns containerterminal. Det betyder at man dagligt har gang i de store tetrisløsninger for at få plads til de mange containere. 

- Vi står med en udfordring, som selvfølgelig er på baggrund af en helt utrolig positiv udvikling. Men lige nu vokser vi ud af havnearealerne, og vi venter stadig på at få lov til at udvide havnen. Det gør man bare ikke over natten, så vi er nødt til at tænke alternativt nu, siger Aarhus Havns CEO Thomas Haber Borch.

Aktuelt forsøger Aarhus Havn at udnytte hver eneste lille lomme af areal til opbevaring af containere. For nylig  dispenserede Aarhus Kommune fra lokalplanen og giver Aarhus Havn tilladelse til at stable containere i syv lag mod de nuværende fem lag. På den måde imødekommer kommunen en del af udfordringen, idet det også er omkostningskrævende at køre containerne rundt på havnen.

- Det giver os nogle muligheder for at optimere pladsen. Stabling i syv lag kommer dog kun til at ske for tomme containeres vedkommende, siger Thomas Haber Borch.

Thomas Haber Borch ser flere årsager til den markante vækst på containerområdet.

- De seneste fire år har vi samlet set øget containeromsætningen med hele 37 % og nu har vi så på et halvt år lagt 21 % til i forhold til sidste år. Der er flere medvirkende årsager. Dels er jeg overbevist om, at vi tager markedsandele både nationalt og internationalt, og dels har coronapandemien givet nogle skvulp, som er kommet os til gode. Endelig har kineserne nogle udfordringer med deres svineproduktion, og derfor har vi i en periode sendt store mængder svinekød til Asien, fastslår Thomas Haber Borch.

Tallene for Aarhus Havns halvårsopgørelse for 2021 viser da også hvad man tydeligt har kunnet se med det blotte øje, nemlig at der er udtalt pladsmangel på havnens containerterminal, hvor man i årets første seks måneder har haft supertravlt med at håndtere 356.000 containere (TEU). Det svarer til en stigning på ikke mindre end 21 %. i forhold til samme periode sidste år.

 Derfor er optimeringen af arealerne med henblik på den bedste ydnyttelse af pladsen også en af de opgaver, der optager havnedirektøren.

- Vi har hele tiden en dialog om hvor vi skal placere godset. Dels handler det om at  løse opgaverne her og nu og dels handler det om en mere strukturel planlægning af hvordan vi udnytter arealerne bedst muligt inden for den nærmeste fremtid. Vi er meget opmærksomme på, at de bygninger vi i fremtiden har planer om at opføre på havnen også bliver lagt så hensigtsmæssigt som muligt i forhold til containerdriften.

Thomas Haber Borch kommer ind på at man for et år siden havde godt med plads. Siden er det kun gået en vej.

- Vi har brug for mere plads, og planen for udvidelse af havnen regner vi da også med bliver godkendt i løbet af efteråret. Det handler om ekstra en million kvadratmeter, som blandt andet kommer containerhavnen til gode. Men der går altså en del år, før vi er klar med de nye arealer. Indtil da forsøger vi at være kreative og agere hurtigt.

Aarhus Havns samlede godsomsætning i første halvår 2021 landede på 4.478.059 tons gods, hvilket er en stigning på lige knap 10 %, og det betragtes som yderst tilfredsstillende. Dog er der forretningsområder som fx tørbulk og vegetabilsk olie, som viser vigende tendenser i forhold til samme periode sidste år.

-hawin

4/8 2021
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien