Analyse lægger op til hed debat om kommunale selvstyrehavne

Analyse lægger op til hed debat om kommunale selvstyrehavne

- Bruger man de offentlige penge på en ordentlig måde, eller er der behov for overordnet koordinering ? Det kan blive et af hovedspørgsmålene, når regeringens ekspertudvalg afleverer sine anbefalinger til en ny havnelov

Af Lisbeth Petersen

- De kommunale selvstyrehavne har større egenkapital, større gæld, højere investeringsniveau og lavere afkast end de aktieselskabsejede havne. I årene fra 2017 til 2020 har de kommunale havne planlagt investeringer for fem milliarder kroner, hvilket er 30 procent mere end de seneste fire år. Og det afføder spørgsmål om, hvorvidt der bliver investeret for meget i de kommunale selvstyrehavne og i sidste ende, om man bruger de offentlige penge på en ordentlig måde.

Med de ord tyvstartede COO og partner i konsulent i Struense & Co. Morten Thorball, hvad der kan blive en ophedet debat om en ny havnelov, da han på førstedagen for organisationen Danske Havnes havnekonference den 10. april holdt oplæg for ca. 200 deltagere i Musikhuset Esbjerg.

Morten Thorball har stået i spidsen for arbejdet med den omfattende analyse af havnesektoren, transportministeriet sidste år satte i gang for at få identificeret problemer og udfordringer forud for vedtagelsen af en ny havnelov.

Analysen er en del af grundlaget for det ekspertudvalg, regeringen har nedsat til at komme med anbefalinger forud for de politiske drøftelser i folketinget. Udvalget skulle efter planen have afleveret sin rapport til transportminister Ole Birk Olesen (LA), som også var på gæstetalerlisten i Esbjerg, men arbejdet er blevet et par uger forsinket, og ministeren ville derfor ikke kommentere direkte på de foreløbige analyseresultater.

Havnene er en del af infrastrukturen
At dømme efter reaktionerne i salen, vil tallene fra analysen og konsulentens antydning om overinvesteringer og et muligt behov for en form for overordnet og koordineret plan for udvikling af de offentlige havne, møde kritik og modstand fra aktørerne selv.

Borgmester i Hirtshals Arne Boelt, som også er næstformand i Hirtshals Havn, blev med egne ord ’pikeret’ over antydningen af, at bestyrelserne i selvstyrehavnene er for glade for at investere uden sikkerhed for indtjening, og sagde:

- Ham, som sidder her ved siden af mig, er formand for Jyske Bank og han sidder i vores havnebestyrelse. Hvorfor tror du ikke, vi er økonomisk kompetente ?

Og Jakob Svane, som er sekretariatschef i brancheforeningen Danske Havnevirksomheder, bemærkede, at han mangler, at analysen forholder sig til de danske havnes generelle rolle i samfundet:

- Vi er en del af den samlede infrastruktur. ’Afkastet’ kommer fra skattebidragene i kommunerne, og man kan ikke forvente en profitoptimering fra kommunale havne, som man har i det private erhvervsliv, sagde Svane.

 

12/4 2018
  • Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    Nornes CO2-modtageanlæg opføres på Aalborg Havn

    havne ›Norne og Port of Aalborg underskriver 30-årig eksklusiv aftale, modtager EU CEF-støtte og påbegynder opførelsen af CO2-hub. Med støtte fra EU's Connecting Europe Facility vil projektet levere CO2-modtageinfrastruktur i verdensskala og skabe stordriftsfordele for Danmark og EU
  • Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    Byggeriet af Marselistunnelen er vedtaget

    havne ›Marselistunnelen har været et diskussionsemne i årevis. Nu har et bredt politisk flertal sikret, at projektet kan komme i gang. Det ser Aarhus Havn som en anerkendelse af havnens betydning
  • Molslinjens nye elfærge er i havn

    Molslinjens nye elfærge er i havn

    havne ›Molslinjens elfærge, Nerthus, afsluttede i dag en næsten tre uger lang hjemsejlads fra værftet i Tyrkiet. Færgen lagde til kaj i Kalundborg, hvor et intenst program nu begynder for at få færgen klar til drift den 16. juni
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner