Analyse lægger op til hed debat om kommunale selvstyrehavne

Analyse lægger op til hed debat om kommunale selvstyrehavne

- Bruger man de offentlige penge på en ordentlig måde, eller er der behov for overordnet koordinering ? Det kan blive et af hovedspørgsmålene, når regeringens ekspertudvalg afleverer sine anbefalinger til en ny havnelov

Af Lisbeth Petersen

- De kommunale selvstyrehavne har større egenkapital, større gæld, højere investeringsniveau og lavere afkast end de aktieselskabsejede havne. I årene fra 2017 til 2020 har de kommunale havne planlagt investeringer for fem milliarder kroner, hvilket er 30 procent mere end de seneste fire år. Og det afføder spørgsmål om, hvorvidt der bliver investeret for meget i de kommunale selvstyrehavne og i sidste ende, om man bruger de offentlige penge på en ordentlig måde.

Med de ord tyvstartede COO og partner i konsulent i Struense & Co. Morten Thorball, hvad der kan blive en ophedet debat om en ny havnelov, da han på førstedagen for organisationen Danske Havnes havnekonference den 10. april holdt oplæg for ca. 200 deltagere i Musikhuset Esbjerg.

Morten Thorball har stået i spidsen for arbejdet med den omfattende analyse af havnesektoren, transportministeriet sidste år satte i gang for at få identificeret problemer og udfordringer forud for vedtagelsen af en ny havnelov.

Analysen er en del af grundlaget for det ekspertudvalg, regeringen har nedsat til at komme med anbefalinger forud for de politiske drøftelser i folketinget. Udvalget skulle efter planen have afleveret sin rapport til transportminister Ole Birk Olesen (LA), som også var på gæstetalerlisten i Esbjerg, men arbejdet er blevet et par uger forsinket, og ministeren ville derfor ikke kommentere direkte på de foreløbige analyseresultater.

Havnene er en del af infrastrukturen
At dømme efter reaktionerne i salen, vil tallene fra analysen og konsulentens antydning om overinvesteringer og et muligt behov for en form for overordnet og koordineret plan for udvikling af de offentlige havne, møde kritik og modstand fra aktørerne selv.

Borgmester i Hirtshals Arne Boelt, som også er næstformand i Hirtshals Havn, blev med egne ord ’pikeret’ over antydningen af, at bestyrelserne i selvstyrehavnene er for glade for at investere uden sikkerhed for indtjening, og sagde:

- Ham, som sidder her ved siden af mig, er formand for Jyske Bank og han sidder i vores havnebestyrelse. Hvorfor tror du ikke, vi er økonomisk kompetente ?

Og Jakob Svane, som er sekretariatschef i brancheforeningen Danske Havnevirksomheder, bemærkede, at han mangler, at analysen forholder sig til de danske havnes generelle rolle i samfundet:

- Vi er en del af den samlede infrastruktur. ’Afkastet’ kommer fra skattebidragene i kommunerne, og man kan ikke forvente en profitoptimering fra kommunale havne, som man har i det private erhvervsliv, sagde Svane.

 

12/4 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind