Analyse lægger op til hed debat om kommunale selvstyrehavne

Analyse lægger op til hed debat om kommunale selvstyrehavne

- Bruger man de offentlige penge på en ordentlig måde, eller er der behov for overordnet koordinering ? Det kan blive et af hovedspørgsmålene, når regeringens ekspertudvalg afleverer sine anbefalinger til en ny havnelov

Af Lisbeth Petersen

- De kommunale selvstyrehavne har større egenkapital, større gæld, højere investeringsniveau og lavere afkast end de aktieselskabsejede havne. I årene fra 2017 til 2020 har de kommunale havne planlagt investeringer for fem milliarder kroner, hvilket er 30 procent mere end de seneste fire år. Og det afføder spørgsmål om, hvorvidt der bliver investeret for meget i de kommunale selvstyrehavne og i sidste ende, om man bruger de offentlige penge på en ordentlig måde.

Med de ord tyvstartede COO og partner i konsulent i Struense & Co. Morten Thorball, hvad der kan blive en ophedet debat om en ny havnelov, da han på førstedagen for organisationen Danske Havnes havnekonference den 10. april holdt oplæg for ca. 200 deltagere i Musikhuset Esbjerg.

Morten Thorball har stået i spidsen for arbejdet med den omfattende analyse af havnesektoren, transportministeriet sidste år satte i gang for at få identificeret problemer og udfordringer forud for vedtagelsen af en ny havnelov.

Analysen er en del af grundlaget for det ekspertudvalg, regeringen har nedsat til at komme med anbefalinger forud for de politiske drøftelser i folketinget. Udvalget skulle efter planen have afleveret sin rapport til transportminister Ole Birk Olesen (LA), som også var på gæstetalerlisten i Esbjerg, men arbejdet er blevet et par uger forsinket, og ministeren ville derfor ikke kommentere direkte på de foreløbige analyseresultater.

Havnene er en del af infrastrukturen
At dømme efter reaktionerne i salen, vil tallene fra analysen og konsulentens antydning om overinvesteringer og et muligt behov for en form for overordnet og koordineret plan for udvikling af de offentlige havne, møde kritik og modstand fra aktørerne selv.

Borgmester i Hirtshals Arne Boelt, som også er næstformand i Hirtshals Havn, blev med egne ord ’pikeret’ over antydningen af, at bestyrelserne i selvstyrehavnene er for glade for at investere uden sikkerhed for indtjening, og sagde:

- Ham, som sidder her ved siden af mig, er formand for Jyske Bank og han sidder i vores havnebestyrelse. Hvorfor tror du ikke, vi er økonomisk kompetente ?

Og Jakob Svane, som er sekretariatschef i brancheforeningen Danske Havnevirksomheder, bemærkede, at han mangler, at analysen forholder sig til de danske havnes generelle rolle i samfundet:

- Vi er en del af den samlede infrastruktur. ’Afkastet’ kommer fra skattebidragene i kommunerne, og man kan ikke forvente en profitoptimering fra kommunale havne, som man har i det private erhvervsliv, sagde Svane.

 

12/4 2018
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland