Analyse lægger op til hed debat om kommunale selvstyrehavne

Analyse lægger op til hed debat om kommunale selvstyrehavne

- Bruger man de offentlige penge på en ordentlig måde, eller er der behov for overordnet koordinering ? Det kan blive et af hovedspørgsmålene, når regeringens ekspertudvalg afleverer sine anbefalinger til en ny havnelov

Af Lisbeth Petersen

- De kommunale selvstyrehavne har større egenkapital, større gæld, højere investeringsniveau og lavere afkast end de aktieselskabsejede havne. I årene fra 2017 til 2020 har de kommunale havne planlagt investeringer for fem milliarder kroner, hvilket er 30 procent mere end de seneste fire år. Og det afføder spørgsmål om, hvorvidt der bliver investeret for meget i de kommunale selvstyrehavne og i sidste ende, om man bruger de offentlige penge på en ordentlig måde.

Med de ord tyvstartede COO og partner i konsulent i Struense & Co. Morten Thorball, hvad der kan blive en ophedet debat om en ny havnelov, da han på førstedagen for organisationen Danske Havnes havnekonference den 10. april holdt oplæg for ca. 200 deltagere i Musikhuset Esbjerg.

Morten Thorball har stået i spidsen for arbejdet med den omfattende analyse af havnesektoren, transportministeriet sidste år satte i gang for at få identificeret problemer og udfordringer forud for vedtagelsen af en ny havnelov.

Analysen er en del af grundlaget for det ekspertudvalg, regeringen har nedsat til at komme med anbefalinger forud for de politiske drøftelser i folketinget. Udvalget skulle efter planen have afleveret sin rapport til transportminister Ole Birk Olesen (LA), som også var på gæstetalerlisten i Esbjerg, men arbejdet er blevet et par uger forsinket, og ministeren ville derfor ikke kommentere direkte på de foreløbige analyseresultater.

Havnene er en del af infrastrukturen
At dømme efter reaktionerne i salen, vil tallene fra analysen og konsulentens antydning om overinvesteringer og et muligt behov for en form for overordnet og koordineret plan for udvikling af de offentlige havne, møde kritik og modstand fra aktørerne selv.

Borgmester i Hirtshals Arne Boelt, som også er næstformand i Hirtshals Havn, blev med egne ord ’pikeret’ over antydningen af, at bestyrelserne i selvstyrehavnene er for glade for at investere uden sikkerhed for indtjening, og sagde:

- Ham, som sidder her ved siden af mig, er formand for Jyske Bank og han sidder i vores havnebestyrelse. Hvorfor tror du ikke, vi er økonomisk kompetente ?

Og Jakob Svane, som er sekretariatschef i brancheforeningen Danske Havnevirksomheder, bemærkede, at han mangler, at analysen forholder sig til de danske havnes generelle rolle i samfundet:

- Vi er en del af den samlede infrastruktur. ’Afkastet’ kommer fra skattebidragene i kommunerne, og man kan ikke forvente en profitoptimering fra kommunale havne, som man har i det private erhvervsliv, sagde Svane.

 

12/4 2018
  • Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    Skagen Havn fejrer fremgang i 2023

    havne ›Havnen har sidste år overgået alle forventninger og leveret en vækst, der slår forrige års historiske resultat. Med en god aktivitet indenfor alle forretningsområder viser resultatet en omsætning på 81,8 millioner kroner og et resultat på 28,7 millioner kroner
  • Militært område etableret på Kalundborg Havn

    Militært område etableret på Kalundborg Havn

    havne ›Frem til og med den 3. maj vil et område af havnen være bevogtet af Forsvaret på grund af en såkaldt værtsnationsstøtte. Ifølge Forsvaret er der tale om en tropperotation, men der er ikke oplysninger om de nærmere detaljer
  • Rekordomsætning på Rønne Havn

    Rekordomsætning på Rønne Havn

    havne ›Bornholms største havn havde sidste år et øget aktivitetsniveau med vækst i flere af sine forretningsområder. Resultatet blev en nettoomsætning på 126 mio. kr. og et overskud på 35 mio. kr., og det er betydeligt mere end det forventede
  • Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    Port of Aalborg fremtidssikrer havnedrift med ny mobilkran

    havne ›Større og mere komplekse typer af gods hos Port of Aalborg har medført yderligere investeringer i materiel. En ny mobilkran skal fra 4. kvartal 2024 understøtte udviklingen i projekt-, bulk- og containergods – og blandt andet håndtere nogle af verdens største vindmøllevinger
  • Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    Havneudvidelser udsat på ubestemt tid

    havne ›Odense Havns storstilede planer om udvidelse af sejlrende i fjorden og havneområdet ved det tidligere Lindøværft i Munkebo er foreløbigt sat på pause. Det er plan- og miljøudvalget i Kerteminde kommune - som området hører under - der vil have undersøgelser om konsekvenserne
  • Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    Stena Line vil styrke godstrafikken i Gibraltarstrædet

    havne ›Det er ønsket om at ekspandere uden for Europa, der har fået Stena Line til at indgå en aftale om at købe 49 procent af aktierne i det marokkanske færgerederi Africa Morocco Link (AML)
  • Alslinjens elfærge, Nerthus søsat i Tyrkiet

    Alslinjens elfærge, Nerthus søsat i Tyrkiet

    havne ›Alslinjens nye elfærge til ruten mellem Bøjden og Fynshav kunne i weekenden for første gang vise sine flydeevner ved søsætningen på det tyrkiske værft Cemre. Se video
  • Østrigsk ministerbesøg hos Greenport Scandinavia og Hirtshals Havn

    Østrigsk ministerbesøg hos Greenport Scandinavia og Hirtshals Havn

    havne ›Den østrigske finansminister Magnus Brunner og den tyske Bundestag-politiker Oliver Grundmann har sammen med en større delegation netop været på besøg i blandt andet Hirtshals for at høre mere om CO2-lagring i tomme olie- og gasfelter i Nordsøen i regi af Greenport Scandinavia