APM Terminals prioriterer el-lastbiler i Göteborgs containerterminal

APM Terminals prioriterer el-lastbiler i Göteborgs containerterminal

Fra denne måned får el-lastbiler prioriteret passage og håndtering i containerterminalen på Göteborg Havn. Med initiativet vil terminaloperatøren APM Terminals favorisere de vognmandsfirmaer, der allerede er begyndt at omlægge deres bilflåder, og give dem, der overvejer at elektrificere et yderligere incitament

Den nye løsning betyder, at elektriske lastbiler vil blive sporet gennem APM Terminals’ gate 4 via en reserveret vognbane og samtidig nyde prioriteret håndtering inden for terminalområdet.

Dette skaber effektivitetsgevinster og planlægningsevne, som er særligt vigtigt for el-lastbiler, da der er strenge krav til optimering på grund af den begrænsede rækkevidde af elbiler.

APM Terminals driver containerterminalen i Göteborgs Havn, der er Nordens største.

-Vi ser flere og flere vognmænd, der begynder at elektrificere dele af deres bilflåder, og vi ved, at flere overvejer at investere i en grøn omstilling af tung godstrafik. Vi håber, at støtten til disse initiativer, ved at tilbyde den hurtigst mulige passage og håndtering, vil tjene som et incitament og være et lille skridt på vejen. Vores egen containerhåndteringsvirksomhed har været fossilfri i flere år, og denne løsning er helt i tråd med APM Terminals arbejde med bæredygtighed, hvor samarbejdet med vores kunder er en vigtig nøgle, siger Brian Bitsch, Commercial Manager hos APM Terminals Gøteborg.

20 nye ellastbiler netop rullet ud for DFDS
Hvert år passerer omkring en million lastbiler gennem Göteborgs Havn, hvoraf en tredjedel - eller omkring 1.000 køretøjer om dagen- passerer via APM Terminals. Indtil videre repræsenterer elektriske lastbiler dog kun en brøkdel af køretøjer, der passerer gennem havnens områder men et bredere gennembrud er lige om hjørnet.

I fredags satte logistikvirksomheden DFDS 20 el-lastbiler i drift til opgaver på og omkring havnen. Sveriges største transportør af containere på vejene, Skaraslättens Transport, indsatte for nylig tre elektriske lastbiler i flow til og fra containerterminalen. Og den nye favorisering af el-lastbiler har bidraget til vognmandsfirmaets nyeste beslutning om at investere i yderligere to el-lastbiler, som tages i brug i maj.

-El-lastbiler er en stor investering, så det, at vi nu har fortrinsret i containerterminalen, er rigtig vigtigt for os. Det betyder, at vi kan udføre flere opgaver hver dag, hvilket kommer både os og vores kunder til gode. Det betyder også, at vi hurtigere kan få investeringen tilbage, siger Johan Söderström, Chief Commercial Officer hos Skaraslättens Transport.

Operatørerne baner vejen for overgangen
Inklusive APM Terminals' prioriterede initiativer, er der nu tre terminaler, der har et prioriteringssystem på plads for elektriske lastbiler. Tilsammen håndterer disse terminaler omkring 90 % af havnens samlede lastbilstrømme. De to andre terminaler drives af Gøteborg Roro Terminal og Stena Line.

-Det er et rigtig vigtigt initiativ fra terminaloperatørerne, som bogstaveligt talt baner vejen for overgangen. Med et prioriteringssystem på plads for de terminaler, der håndterer flest lastbiler, og den voksende infrastruktur for opladning i området omkring havnen, er forholdene for el-lastbiler bedre her end i nogen anden havn. Det er en udvikling, vi er utrolig stolte af, men der er stadig arbejde, der skal gøres, siger Martin Adeteg, Vice President Decarbonisation, Health and Safety hos Göteborgs Havnevæsen.

-lipe

6/3 2023