APM Terminals prioriterer el-lastbiler i Göteborgs containerterminal

APM Terminals prioriterer el-lastbiler i Göteborgs containerterminal

Fra denne måned får el-lastbiler prioriteret passage og håndtering i containerterminalen på Göteborg Havn. Med initiativet vil terminaloperatøren APM Terminals favorisere de vognmandsfirmaer, der allerede er begyndt at omlægge deres bilflåder, og give dem, der overvejer at elektrificere et yderligere incitament

Den nye løsning betyder, at elektriske lastbiler vil blive sporet gennem APM Terminals’ gate 4 via en reserveret vognbane og samtidig nyde prioriteret håndtering inden for terminalområdet.

Dette skaber effektivitetsgevinster og planlægningsevne, som er særligt vigtigt for el-lastbiler, da der er strenge krav til optimering på grund af den begrænsede rækkevidde af elbiler.

APM Terminals driver containerterminalen i Göteborgs Havn, der er Nordens største.

-Vi ser flere og flere vognmænd, der begynder at elektrificere dele af deres bilflåder, og vi ved, at flere overvejer at investere i en grøn omstilling af tung godstrafik. Vi håber, at støtten til disse initiativer, ved at tilbyde den hurtigst mulige passage og håndtering, vil tjene som et incitament og være et lille skridt på vejen. Vores egen containerhåndteringsvirksomhed har været fossilfri i flere år, og denne løsning er helt i tråd med APM Terminals arbejde med bæredygtighed, hvor samarbejdet med vores kunder er en vigtig nøgle, siger Brian Bitsch, Commercial Manager hos APM Terminals Gøteborg.

20 nye ellastbiler netop rullet ud for DFDS
Hvert år passerer omkring en million lastbiler gennem Göteborgs Havn, hvoraf en tredjedel - eller omkring 1.000 køretøjer om dagen- passerer via APM Terminals. Indtil videre repræsenterer elektriske lastbiler dog kun en brøkdel af køretøjer, der passerer gennem havnens områder men et bredere gennembrud er lige om hjørnet.

I fredags satte logistikvirksomheden DFDS 20 el-lastbiler i drift til opgaver på og omkring havnen. Sveriges største transportør af containere på vejene, Skaraslättens Transport, indsatte for nylig tre elektriske lastbiler i flow til og fra containerterminalen. Og den nye favorisering af el-lastbiler har bidraget til vognmandsfirmaets nyeste beslutning om at investere i yderligere to el-lastbiler, som tages i brug i maj.

-El-lastbiler er en stor investering, så det, at vi nu har fortrinsret i containerterminalen, er rigtig vigtigt for os. Det betyder, at vi kan udføre flere opgaver hver dag, hvilket kommer både os og vores kunder til gode. Det betyder også, at vi hurtigere kan få investeringen tilbage, siger Johan Söderström, Chief Commercial Officer hos Skaraslättens Transport.

Operatørerne baner vejen for overgangen
Inklusive APM Terminals' prioriterede initiativer, er der nu tre terminaler, der har et prioriteringssystem på plads for elektriske lastbiler. Tilsammen håndterer disse terminaler omkring 90 % af havnens samlede lastbilstrømme. De to andre terminaler drives af Gøteborg Roro Terminal og Stena Line.

-Det er et rigtig vigtigt initiativ fra terminaloperatørerne, som bogstaveligt talt baner vejen for overgangen. Med et prioriteringssystem på plads for de terminaler, der håndterer flest lastbiler, og den voksende infrastruktur for opladning i området omkring havnen, er forholdene for el-lastbiler bedre her end i nogen anden havn. Det er en udvikling, vi er utrolig stolte af, men der er stadig arbejde, der skal gøres, siger Martin Adeteg, Vice President Decarbonisation, Health and Safety hos Göteborgs Havnevæsen.

-lipe

6/3 2023
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne