Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

Eimskip bygger nyt køle- og frysehus på Aarhus Havn

Det islandske rederi tog forleden første spadestik til ialt 4400 kvm køle- og fryseopbevaring på Danmarks største erhvervshavn Byggeriet åbner nye muligheder for Eimskib, der især sejler til og fra Island, Grønland og Færøerne

Et kølehus og et frysehus på hver 2200 kvadratmeter. Det bliver resultatet af byggeriet, som det islandske rederi satte i gang tirsdag den 4. februar på Aarhus Havn.

- Når den nye, moderne frostopbevaring står klar, vil vi kunne håndtere et bredere sortiment af fødevarer sikkert og effektivt. Med beliggenheden her på Danmarks største erhvervshavn kan vi sikre en stærk forsyningskæde mellem Nordatlanten, Danmark og resten af verden, siger Thomas Breth Clausen, der er Managing Director hos Eimskip Denmark.

 Thomas Breth Clausen, Managing Director hos Eimskip Denmark ved første spadestik-arrangementet. Fotos: Aarhus Havn.

Køle- og frysehuset skal ligge nær containerterminalen i et havnebassin, der er blevet fyldt op for at skabe de nødvendige kvadratmeter.

Eimskip, der samsejler med Royal Arctic Line, er en vigtig livsnerve for Nordatlanten, der har et stort behov for både at kunne importere og eksportere effektivt.

- En af vores vigtigste opgaver er at skabe forbindelser til verden og sikre forsyningen. Derfor glæder det mig, at vores gode samarbejdspartnere hos Eimskip vælger at investere i vores havn, så vi sammen kan holde forsyningskæden stærk mellem Danmark, Nordatlanten og resten af verden, siger Thomas Haber Borch, der er CEO hos Aarhus Havn.

Grøn energi og effektive transportsluser
Når den nye bygning står klar, forventer Eimskip Denmark, at der vil følge nye arbejdspladser med. Dem vil der også være plads til, for bygningen vil også rumme personalefaciliteter som kantine og eget køkken.

I forbindelse med byggeriet har Eimskip sikret sig, at køle- og frysehuset bliver forsynet med grøn energi. I forbindelse med byggeriet skal der nemlig sættes solceller op på tagene af rederiets bygninger på havnen i Aarhus. I fremtiden vil de med en samlet effekt på 1.500.000 kilowatt, levere energi til deres aktiviteter.

Den nye Eimskip-bygning vil have 17 sluser til containere og seks sluser til lastbiler, så gods hurtigt og effektivt kan komme videre.

Byggeriet forventes færdig i foråret 2026.

-lipe

6/2 2025
  • ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    ADP bliver medejer af Hanstholm Havn

    havne ›Thisted Kommune og Associated Danish Ports (ADP) har indgået aftale om fælles ejerskab af Hanstholm Havn. ADP får aktiemajoriteten
  • Der stod brisling på premieremenuen

    Der stod brisling på premieremenuen

    havne ›Mandag den 27. januar var dagen, hvor Pelagia Danmark modtog første landing fisk over kaj til forarbejdning. Første skib havde lasten fuld af brisling
  • Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

    Aarhus Havn etablerer nyt landstrømsanlæg til containerskibe

    havne ›I løbet af næste år vil containerskibe, der lægger til i Danmarks største erhvervshavn, kunne slukke dieselgeneratorerne og koble sig på et af Europas mest avancerede landstrømsanlæg
  • Aabenraa Havn indgår sin hidtil største, økonomiske aftale

    Aabenraa Havn indgår sin hidtil største, økonomiske aftale

    havne ›Mibau Stema, der er blandt de største leverandører af mineralske byggematerialer i Europa, udvider nu sit i forvejen betragtelige engagement på Aabenraa Havn. Virksomheden harunderskrevet lejekontrakt på et større areal på Aabenraa Havn Syd
  • Nyt fartøj til Stena RoRo

    Nyt fartøj til Stena RoRo

    havne ›Stena RoRo udvider sin flåde med købet af RoRo-fartøjet Giuseppe Lucchesi. Skibet omdøbes til Stena Shipper og kommer til at sejle under dansk flag
  • Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    Havnearbejde bør medføre længere sejltider til Bornholm

    havne ›Udbygningen af Rønne Havn sender Bornholmslinjens hurtigfærger på en omvej, der betyder, at de sejler hurtigere på åben sø. Det koster i brændstof og miljøhensyn, mener rederiet, som derfor søger om at måtte øge sejltiden mellem Ystad og Rønne fra 80 til 90 minutter
  • Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    Lars Nordahl træder ind i bestyrelsen for Danske Havne

    havne ›Rønne Havn spiller en central rolle i den grønne omstilling i Østersøen og fungerer som en vigtig del af infrastrukturen mellem Bornholm, resten af Danmark og udlandet. Nu skal havnens CEO styrke bestyrelsen i brancheforeningen
  • Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    Grenaa Havn og Hallands Havne danner Kattegat Port Alliance

    havne ›De to venskabshavne med relationer til Stena Lines færgeforbindelse imellem Grenaa, tidligere Varberg og nu Halmstad i Sverige, tager skridtet videre med et strategisk samarbejde for nøglesegmenterne Cargo Mobility, Energy og Offshore Wind