Fortsat fremgang på Aarhus Havn

Fortsat fremgang på Aarhus Havn

Aarhus Havn fortsætter de positive takter og har i første halvår af 2022 håndteret endnu større mængder gods end i et ellers travlt 2021. Med den stigende efterspørgsel og flere nye aktører på vej til Aarhus Havn, er der stort behov for en udvidelse af kapaciteten

Aarhus Havn har i første halvår af 2022 håndteret endnu større mænger gods end i et ellers travlt 2021. Samlet har havnen håndteret knap 5,3 millioner ton gods i de første seks måneder af året, og det er en vækst på 7,5 procent.

Containerhåndteringen er et af de store forretningsområder på Aarhus Havn, som er landets største på netop dette område. Og antallet af containere er også steget i første halvår 2022.

Hele 361.545 teus (Twenty-foot Equivalent Units) har været igennem havnen, og det er en vækst på 1,67 procentpoint sammenlignet med de første seks måneder af 2021.

- Den flotte fremgang viser, at Aarhus Havn har en stærk markedsposition, som mange virksomheder vælger at bruge til både import og eksport. Det er vi selvfølgelig glade for. Det betyder nemlig også fremgang for Aarhus, Østjylland og resten af landet.

- Men på grund af de usikkerheder, der er i den globale økonomi lige nu, forventer vi dog, at udviklingen bliver mere flad i resten af året, forklarer CEO Thomas Haber Borch.

Vækst og nye aktører kan give pladsproblemer
Med de stigende godsmængder og flere nye aktører på vej til Aarhus Havn er rammerne på havnen mere trange i år end for blot et år siden. Flere af de store logistikoperatører ønsker mere areal på havnen i Aarhus, men det er stadig mere vanskeligt at imødekomme.

- Vi har tidligere i år lavet en ny aftale med Royal Arctic Line, der øger antallet af containere med 5-10 procent. Og med både eksisterende og nye kunder, der skal bruge plads, begynder vores kapacitet at være fyldt godt op.

- Samtidig har vi generelt godset liggende i længere perioder end tidligere på grund af de logistikforandringer, der er skabt i kølvandet på Corona, og det kræver også ekstra plads, siger havnedirektøren.

Han håber, at Aarhus Havns kapacitet kan udvides til at matche kundernes efterspørgsel i de kommende år, fordi det er vigtigt både for erhvervslivets og for Østjyllands udvikling, at havnen fortsætter fremgangen.

Udover væksten på containerområdet er det blandt andet vegetabilske olier, korn og biobrændsler, der er med til at øge væksten.

Samtidig har markant flere byggematerialer også fundet vejen forbi Aarhus Havn – for eksempel er der brugt store mængder granitskærver til jernbanestrækninger hidtil i år.

Første halvår af 2022 har også budt på betydelig vækst i antallet af krydstogtskibe, der anløber Aarhus Havn.

Stigningen skyldes dels genåbningen efter Corona-pandemien, dels at Aarhus i år bliver valgt til af flere krydstogtrederier, som på grund af krigen i Ukraine ikke kan anløbe i Østeuropa.

-hawin

18/8 2022
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien