Fortsat skibsservice trods forandringer på havnen
Skibsværftet Hirtshals Yard flyttes næste år over til søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted. De over 40 virksomheder i Hirtshals Service Group forsikrer dog om, at Hirtshals Havn fortsat er et attraktivt service hub for skibe fra hele Europa.
I oktober blev det meddelt, at flydedokken ved Hirtshals Yard lukker i starten af 2025, og samtidig overtages Hirtshals Yards øvrige aktiviteter af søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted.
Dette betyder, at Vestkajens Maskinværksted og resten af virksomhederne i det maritime netværk på Hirtshals Havn, står klar til fortsat at tilbyde totalløsninger indenfor skibsreparation og -service af både nationale og internationale skibe.
De over 40 virksomheder i havnens maritime netværk, Hirtshals Service Group, står sammen for at sikre, at der ikke opstår tvivl om industriens kapacitet til at tage imod skibe til reparation i Hirtshals.
- Vi forholder os selvfølgelig til, at flydedokken afvikles i starten af det nye år, men vores ressourcer til at servicere skibe fra hele Europa er helt speciel.
- Havnen har et over 450.000 kvadratmeter vandareal og 4,7 km kajlængde, som gør at faciliteterne passer til både store trawlere og mindre joller.
- Og så har vi virksomheder med et helt unikt sammenhold, der kan løse alle typer opgaver indenfor skibsservice 24/7, 365 dage om året.
- Det er blandt andet grunden til, at vi i Hirtshals Service Group står sammen om at fortælle om vores mange tilbud, fortæller Per Christensen, formand for Hirtshals Service Group.
Europæisk motorvej på vand
På Hirtshals Havn ses skibe fra blandt andet Norge, Skotland, Island og Færøerne sammen med alle de lokale fartøjer.
Det internationale billede skyldes havnens strategiske placering, som er et naturligt knudepunkt for skibstrafik til og fra hele Europa.
Det er blandt andet havnens ry for at kunne servicere skibe hurtigt og effektivt døgnet rundt, der lokker skibstrafik til byen.
- Uanset om vi modtager et skib, der skal have udført motorservice, overfladebehandling, el-arbejde, aptering eller andet, så er vores kunder sikret, at de kun behøver at henvende sig ét sted.
- Alle vores virksomheder sørger for at få sendt de opgaver, der skal løses, videre til de rette leverandører blandt de øvrige virksomheder i Hirtshals og sikrer dermed kunden en effektiv, samlet løsning. Det gør oplevelsen enkel for rederne, påpeger Per Christensen.
Per Christensen uddyber, at besøgene fra både lokale og internationale skibe kan mærkes i hele Hirtshals Service Group.
På Hirtshals Havn ses succeserne for én virksomhed som en succes for de andre virksomheder i netværket.
Der sker en naturlig dominoeffekt mellem virksomhederne, og som Per Christensen siger, er det måske netop grunden til, at servicegruppens tætte relationer kan mærkes hos kunderne, der får udført en opgave i Hirtshals.
Et netværk med Hirtshals ånd
I Hirtshals Service Group sidder Linn Indrestrand, Head of Fishery & Maritime Services hos Hirtshals Havn, som bestyrelsesmedlem og støtter op om de mange tiltag i servicegruppen.
- Hirtshals Havn bygger på et helt unikt DNA, som vi kan mærke hos borgerne i Hirtshals by og virksomhederne her på havnen.
- Det er et DNA, der blandt andet består af en god nordjysk beskedenhed, arbejdsomhed og en naturlig interesse i andre mennesker.
- Hirtshals Service Group styrker det DNA mellem virksomhederne her på havnen, som rykker lidt tættere på hinanden for at finde muligheder og udvikle havnens aktiviteter og ressourcer i fællesskab, fortæller Linn Indrestrand.
Mange virksomheder fra servicegruppen er historiske aktører på Hirtshals Havn, men Linn Indrestrand understreger, at der altid er mulighed for at melde sig ind i det maritime netværk.
-hawin