Fra kommunal til statslig tunnel

Fra kommunal til statslig tunnel

I mere end to årtier har der været fokus på behovet for en Marselistunnel i Aarhus, og i langt den største del af perioden har man tænkt tunnelen som et kommunalt projekt. Nu har staten valgt at finansiere størstedelen af den samlede anlægssum, mens Aarhus Havn og Aarhus Kommune finansierer en mindre del

De tre bidragsydere til den kommende Marselistunnel har netop holdt et møde om projektet, der har en anlægssum på 2,7 mia. kroner.

Finansminister Nicolai Wammen lagde turen forbi Aarhus Havn, og her drøftede han indholdet af det brede politiske forlig, der har skabt fundamentet for tunnelbyggeriet, med borgmester og formand for Aarhus Havn Jacob Bundsgaard og Aarhus Havns CEO Thomas Haber Borch.

Aftalen betyder, at Aarhus Kommune og Aarhus Havn tilsammen skal bidrage med 600 mio. kr., mens staten finansierer resten.

- Selvom vi her i Aarhus skal bidrage til en statslig vej, synes jeg, det er en rigtig god aftale. For Aarhus Havn er det altafgørende, at vi får Marselistunnellen, og det er min oplevelse, at de fleste – også politikerne – har indset, at man ikke fortsat kan lede trafikken til og fra Danmarks største erhvervshavn gennem en viadukt, som er vores nuværende løsning, siger Thomas Haber Borch.

Han peger desuden på, at der er flere lokale miljøgevinster ved Marselistunnellen. Dels vil færre kødannelser og en mere flydende trafik betyde mindre udledning af CO2 på Marselis Boulevard, der også vil blive fredeliggjort til gavn for beboerne langs vejen og for gående, cyklister og persontrafikken.

Dels vil tunnelen bidrage til at flytte mere gods fra landevej til søtransport, hvilket både er mere klimavenligt men også giver bedre plads på vejene.

-hawin

30/6 2021
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien
  • Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    Nyt kulturhus bringer liv til Hirtshals Havn

    havne ›Moonshine er det nye samlingssted for kultur og fællesskab i Hirtshals. Det er det tidligere smedjeværksted på Sydvestkajen 5 på Hirtshals Havn som lægger lokaler til. Tirsdag den 17. juni var der officiel åbning
  • Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

    truck ›Der er ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Det er filosofien hos Copenhagen Malmö Port, CMP, der netop har modtaget ni fabriksnye Terberg RT283 terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. Faktisk er de blåmalede terminaltraktorer tredje generation hos CMP, og maskinvalget understreger at den dansk-svenske havneoperatør fortsat har skarpt fokus på driftssikkerhed, stabilitet og maksimal oppetid