Godstogsforbindelsen til Hirtshals Havn er realiseret

Godstogsforbindelsen til Hirtshals Havn er realiseret

DB Cargo Scandinavia, Hirtshals Havn og Nordjyske Jernbaner skaber med ny godstogsforbindelse et grundlag for at etablere nye forbindelser til intermodale terminaler i Europa og Norge

Godsterminalen i Hirtshals skal i de kommende år være omdrejningspunkt for transport af gods på jernbaneskinnerne.

Torsdag den 2. maj demonstrerede DB Cargo Scandinavia, Hirtshals Havn og Nordjyske Jernbaner, at det kan lade sig gøre at skabe trafik på jernbanen, som er et konkurrencedygtigt og mere klimavenligt alternativ til lastbiltransport.

En ny forbindelse på skinner til Hirtshals vil betyde, at en stor del af trailerne på de 200.000 lastbiler, der hvert år passerer Hirtshals, kan flyttes fra vej til jernbane.

Hver gang en trailer transporteres fra fx Hirtshals til Duisburg i Tyskland på tog i stedet for lastbil, spares der 1.600 kg CO2. Samtidig reduceres mængden af tung lastbiltrafik på Jyllandskorridoren markant.

Det skriver Hirtshals Havn i en pressemeddelelse hvori Birgit Wirth, CEO i DB Cargo Scandinavia, fortæller, at det vil være den mest bæredygtige løsning på korridoren.

- Med dette testtog har vi sammen med vores partnere vist, at en jernbaneforbindelse er mulig.

- Nu skal vi sammen med kunderne opbygge et langsigtet partnerskab, så vi fra december 2024 kan operere en fast forbindelse mellem Hirtshals og resten af det europæiske kontinent, siger hun.

Pilotprojektet er dermed et klart signal om, at partnerne vil indlede et samarbejde med kunderne for at få etableret en fast forbindelse fra december 2024.

Godstoget skaber forbindelse til et netværk af 220 terminaler i Europa med DB Cargo-gruppen og via Kristiansand til 12 terminaler i Norge med CargoNet.

Lead-tiden vil være på cirka 20 timer fra eksempelvis Hirtshals til Duisburg i Ruhr-området, og priserne kan være konkurrencedygtige i forhold til lastbilerne.

- Vi mærker en stigende efterspørgsel på den type godstransport, og vi ved, at 10-20 procent af de lastbiltrailere, der hver dag passerer Hirtshals Havn, kan løftes over på godstog.

- Potentialet svarer altså til cirka 38 trailere om dagen, siger Michael Rosenlund Langballe, Head of Transport & Logistics på Hirtshals Havn.

Godstoget kan også benyttes til transport af eksempelvis CO2 fra Tyskland til den kommende CO2-hub i Hirtshals, når lagring og udskibning af CO2 til tomme olie- og gasfelter i Nordsøen begynder i 2025.

DB Cargo arbejder allerede intensivt på at forberede logistikløsninger til kunder af både CO2- og hydrogentransporter.

Pilotprojekt møder stor opbakning
Den grønne godsforbindelse fra Hirtshals blev taget godt imod af de omkring 130 gæster på Hirtshals Havn med deltagelse af både danske og norske politikere, repræsentanter fra industrien og pressen.

Med taler og paneldebatter blev der sat fokus på partnerskabet mellem DB Cargo Scandinavia, Hirtshals Havn, Nordjyske Jernbaner, CargoNet, Port of Kristiansand og Larvik Havn samt Grønn Jyllandskorridor.

Det er takket være et produktivt og støttende samarbejde på tværs af partnerne, at toget nu er muligt.

- Hos Nordjyske Jernbaner er vi glade for udsigten til, at vores bane kan bidrage til den grønne omstilling ved at flytte noget af godstransporten til og fra Hirtshals over på skinner.

- Det har været en lang proces, men et godt og tæt samarbejde mod et fælles mål har gjort, at tingene nu begynder at falde på plads, siger Martin Sort Mikkelsen, CEO i Nordjyske Jernbaner.

Borgmester Søren Smalbro (V), formand for Transportudvalget i Folketinget Rasmus Prehn (S), folketingsmedlemmerne Niels Flemming Hansen (K) og Kenneth Petersen (DD), Karsten Lauritzen fra DI Transport og Tine Kirk fra Danske Havne deltog fra dansk side.

Fra Norge deltog stortingsmedlem Morten Stordalen samt fylkesordførere fra begge Agder, Arne Thomassen, og Vestfold, Anne Strømøy samt repræsentanter fra projektet Grøn Jyllandskorridor.

Europæiske vinkler kom bl.a. fra Linda Thulin og Furio Bombardi, begge fra ScanMed-korridoren.

Blandt virksomheder var der blandt andre Kombiverkehr, DSV, LEMAN, Bring Color Line, Fjord Line, Smyril Line, Blue Water Shipping og Bring Intermodal til stede.

-hawin

 

3/5 2024
  • Første del af vindmøllevinger-lager taget i brug i Aalborg

    Første del af vindmøllevinger-lager taget i brug i Aalborg

    havne ›Siemens Gemesa begyndte forrige uge at transportere de første gigant-vinger ind på det lejede område på Port of Aalborg. I alt skal vingmølleproducenten bruge 400.000 m2 - eller hvad der svarer til 56 fodboldbaner
  • Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibe

    Skagen Havn investerer i landstrøm til krydstogtskibe

    havne ›En millioninvestering i et nyt landstrømanlæg og et nyt strømkabel til krydstogtskibe i Skagen Havn skal blandt andet sørge for renere luft og mindre støj på havnen
  • Aabenraa Havn ansætter ny økonomichef

    Aabenraa Havn ansætter ny økonomichef

    havne ›René Toft Kristiansen bliver ny økonomichef for erhvervshavnen for hele Sønderjylland og den dansk-tyske grænseregion. Her bliver han en vigtig del af det team, der skal navigere havnen sikkert igennem de kommende års vækst og udvikling med fokus på grøn omstilling og forsyningssikkerhed
  • Gøteborg-regionen kåret til Nordens bedste logistiklokalitet

    Gøteborg-regionen kåret til Nordens bedste logistiklokalitet

    havne ›Det svenske branchemagasin, Dagens Logistik står bag udnævnelsen. Og Göteborg Havn, som også er Scandinaviens fremhæves som afgørende for regionens stærke position som logistikknudepunkt og dens fortsatte potentiale for yderligere vækst
  • Bornholmslinjen og Rønne Havn går sammen om nye færgesimuleringer

    Bornholmslinjen og Rønne Havn går sammen om nye færgesimuleringer

    havne ›De to parter vil nu sammen foretage de simuleringer af ind- og udsejlingsforholdene i havnen med rederiets skibe i vejrforhold, som ikke tidligere har været simuleret
  • Aarhus Havn styrker forretningen med ny projektdirektør

    Aarhus Havn styrker forretningen med ny projektdirektør

    havne ›Aarhus Havn udvider direktørgruppen med en ny cpo, der skal styrke arbejdet med større, strategiske infrastruktur- og udviklingsprojekter. Det bliver den nuværende cfo, Henrik Munch Jensen, der udnævnes som ny cpo hos Danmarks største erhvervshavn
  • Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    havne ›Godsomsætningen via Port of Aalborg steg med knap 20 procent i 2024, og det skyldes blandt andet større eksport af elementer til den grønne omstilling, korn og foderstoffer samt byggematerialer
  • Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    havne ›Helsingborg Hamn, en af Sveriges største færgehavne, er containerspecialist og tilbyder rederier, transportører og speditører en attraktiv infrastruktur med effektive jernbane-, vej- og søforbindelser. Nu vil havnen implementere en moderne løsning fra der forbedrer styringen af toldlageret. Descartes skal levere den