Godstogsforbindelsen til Hirtshals Havn er realiseret

Godstogsforbindelsen til Hirtshals Havn er realiseret

DB Cargo Scandinavia, Hirtshals Havn og Nordjyske Jernbaner skaber med ny godstogsforbindelse et grundlag for at etablere nye forbindelser til intermodale terminaler i Europa og Norge

Godsterminalen i Hirtshals skal i de kommende år være omdrejningspunkt for transport af gods på jernbaneskinnerne.

Torsdag den 2. maj demonstrerede DB Cargo Scandinavia, Hirtshals Havn og Nordjyske Jernbaner, at det kan lade sig gøre at skabe trafik på jernbanen, som er et konkurrencedygtigt og mere klimavenligt alternativ til lastbiltransport.

En ny forbindelse på skinner til Hirtshals vil betyde, at en stor del af trailerne på de 200.000 lastbiler, der hvert år passerer Hirtshals, kan flyttes fra vej til jernbane.

Hver gang en trailer transporteres fra fx Hirtshals til Duisburg i Tyskland på tog i stedet for lastbil, spares der 1.600 kg CO2. Samtidig reduceres mængden af tung lastbiltrafik på Jyllandskorridoren markant.

Det skriver Hirtshals Havn i en pressemeddelelse hvori Birgit Wirth, CEO i DB Cargo Scandinavia, fortæller, at det vil være den mest bæredygtige løsning på korridoren.

- Med dette testtog har vi sammen med vores partnere vist, at en jernbaneforbindelse er mulig.

- Nu skal vi sammen med kunderne opbygge et langsigtet partnerskab, så vi fra december 2024 kan operere en fast forbindelse mellem Hirtshals og resten af det europæiske kontinent, siger hun.

Pilotprojektet er dermed et klart signal om, at partnerne vil indlede et samarbejde med kunderne for at få etableret en fast forbindelse fra december 2024.

Godstoget skaber forbindelse til et netværk af 220 terminaler i Europa med DB Cargo-gruppen og via Kristiansand til 12 terminaler i Norge med CargoNet.

Lead-tiden vil være på cirka 20 timer fra eksempelvis Hirtshals til Duisburg i Ruhr-området, og priserne kan være konkurrencedygtige i forhold til lastbilerne.

- Vi mærker en stigende efterspørgsel på den type godstransport, og vi ved, at 10-20 procent af de lastbiltrailere, der hver dag passerer Hirtshals Havn, kan løftes over på godstog.

- Potentialet svarer altså til cirka 38 trailere om dagen, siger Michael Rosenlund Langballe, Head of Transport & Logistics på Hirtshals Havn.

Godstoget kan også benyttes til transport af eksempelvis CO2 fra Tyskland til den kommende CO2-hub i Hirtshals, når lagring og udskibning af CO2 til tomme olie- og gasfelter i Nordsøen begynder i 2025.

DB Cargo arbejder allerede intensivt på at forberede logistikløsninger til kunder af både CO2- og hydrogentransporter.

Pilotprojekt møder stor opbakning
Den grønne godsforbindelse fra Hirtshals blev taget godt imod af de omkring 130 gæster på Hirtshals Havn med deltagelse af både danske og norske politikere, repræsentanter fra industrien og pressen.

Med taler og paneldebatter blev der sat fokus på partnerskabet mellem DB Cargo Scandinavia, Hirtshals Havn, Nordjyske Jernbaner, CargoNet, Port of Kristiansand og Larvik Havn samt Grønn Jyllandskorridor.

Det er takket være et produktivt og støttende samarbejde på tværs af partnerne, at toget nu er muligt.

- Hos Nordjyske Jernbaner er vi glade for udsigten til, at vores bane kan bidrage til den grønne omstilling ved at flytte noget af godstransporten til og fra Hirtshals over på skinner.

- Det har været en lang proces, men et godt og tæt samarbejde mod et fælles mål har gjort, at tingene nu begynder at falde på plads, siger Martin Sort Mikkelsen, CEO i Nordjyske Jernbaner.

Borgmester Søren Smalbro (V), formand for Transportudvalget i Folketinget Rasmus Prehn (S), folketingsmedlemmerne Niels Flemming Hansen (K) og Kenneth Petersen (DD), Karsten Lauritzen fra DI Transport og Tine Kirk fra Danske Havne deltog fra dansk side.

Fra Norge deltog stortingsmedlem Morten Stordalen samt fylkesordførere fra begge Agder, Arne Thomassen, og Vestfold, Anne Strømøy samt repræsentanter fra projektet Grøn Jyllandskorridor.

Europæiske vinkler kom bl.a. fra Linda Thulin og Furio Bombardi, begge fra ScanMed-korridoren.

Blandt virksomheder var der blandt andre Kombiverkehr, DSV, LEMAN, Bring Color Line, Fjord Line, Smyril Line, Blue Water Shipping og Bring Intermodal til stede.

-hawin

 

3/5 2024
  • Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    Esbjerg Havn bliver del af globalt innnovationsnetværk

    havne ›Havnen er blevet medlem af Port Innovators Network, som hjælper havne fra hele verden med at accelerere udviklingen af grønne teknologier og løsninger i den maritime sektor
  • Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    Nuuk Havn skal have etableret en orlogskaj

    havne ›Den grønlandske havn mangler tilgængelig kajplads. Derfor samarbejder Forsvarsministeriet og det selvstyreejede selskab, Sikuki Nuuk Harbour A/S om en orlogskaj, som også vil kunne anvendes af civile skibe
  • Containerterminal indviet i Fredericia

    Containerterminal indviet i Fredericia

    havne ›Lørdag den 4. oktober markerede ADP og Fredericia Shipping indvielsen af Fredericia Havns nye containerterminal. Den skal styrke havnens rolle som et effektivt og fremtidssikret logistikknudepunkt
  • Visuel opdatering af havneidentiteten

    Visuel opdatering af havneidentiteten

    havne ›En ny visuel identitet og hjemmeside markerer Kalundborg Havns strategiske retning som en grøn, international og digital erhvervshavn
  • Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    Milliardaftale om CO2-lager på Grenaa Havn

    havne ›Havnen har indgået aftale med virksomheden, Normod Carbon, som nu er eneret til trinvis udvikling af et mellemlager på 10 millioner tons CO2 om året
  • Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    Aarhus Havn opjusterer forventningerne

    havne ›Et solidt, økonomisk resultat i første halvår og stigning på over 13 procent på containeromsætningen får landets største erhvervshavn til at opjustere forventninger med 23 millioner kr.
  • Stena Line i historisk aftale 

    Stena Line i historisk aftale 

    havne ›Stena Line har indgået en langsigtet aftale med Frederikshavn Kommune om driften af færgehavnen i Frederikshavn de næste 50 år
  • Kaj på vej til havnen

    Kaj på vej til havnen

    havne ›430 meter ny kaj er på vej til havnen i Aarhus. Byggeriet af projektet, som er godkendt af Trafikstyrelsen, begynder nu her i uge 39