Hammershus søsat i Finland

Hammershus søsat i Finland

Bornholmslinjens kombinerede fragt- og passagerfærge er nu blevet søsat. De finske skibsbyggere hos Rauma Marine Constructions lukkede i dag vand ind i dokken, så færgen Hammershus for første gang fik vand under kølen.

Byggeriet af den kombinerede fragt- og passagerfærge, som fra september 2018 skal sejle mellem Rønne og Køge samt på ruten mellem Rønne og Sassnitz, er foran tidsplanen. Her til middag blev der lukket vand ind i den finske dok, så færgen for første gang kunne flyde frit.

Ved byggeriets start i Finland var planen, at færgen skulle kunne medtage op til 400 passagerer. Men positive tilbagemeldinger fra Bornholm om blandt andet tysklandsrutens potentiale fik flere gange undervejs færgens design ændret, så der nu bliver plads til 720 passagerer. Færgen er central i strategien om at få flere tyske turister til Bornholm.

- Vi glæder os over den gode fremdrift i byggeriet. Kombinationen af denne helt nye færge og meget skarpe priser er afgørende for vores ambition om at udnytte det potentiale, som Tyskland har for Bornholm samt give en endnu bedre service på ruten Rønne-Køge, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Den nybyggede færge leveres og overtages på det finske værft den 27. juni 2018, hvor en besætning fra Molslinjen sejler Hammershus til Danmark.

På broen af den nye færge vil Molslinjens rutinerede kaptajn, Flemming Ejlersen, stå. Han sejlede senest Express 3 hjem fra et værft i Tasmanien – en tur på hele 25.000 kilometer. Turen hjem fra Finland er mere overkommelig. Den lyder på små 600 sømil, som svarer til godt 1.000 kilometer. Den tur tager et par dage.

-hawin

8/1 2018
  • Havnebydel under forvandling

    Havnebydel under forvandling

    havne ›21 anbefalinger til fremtidens havnebydel i Næstved. Forvandlingen af havneområdet i Næstved skal styrke hele Næstved Kommunes vækstpotentiale
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind