Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene
Hvis briterne og EU ikke opnår en blød Brexit, vil det bl.a. have alvorlige konsekvenser for tobisfiskeriet her i Thyborøn Havn

Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Hvis der ikke landes en aftale, kan det koste milliardomsætning og hundredvis af danske arbejdspladser, advarer Danske Havne.

Der er meget på spil for de danske fiskerihavne, når politikere fra Storbritannien og EU skal forsøge at lande et såkaldt blødt Brexit, så den vigtige handel kan fortsætte parterne imellem
 
Danske fiskere henter omkring 40 procent af deres fangst i britisk farvand, og vurderingen er ifølge en rapport fra Aalborg Universitet om Brexit og dansk fiskeri, at fisk for en milliard kroner og mellem 272 og 844 danske arbejdspladser dermed er i fare for at gå tabt.
 
Bekymring i fiskerihavnene
Det er noget, der især vil kunne mærkes i Danmarks største fiskerihavne, og der er derfor stor bekymring at spore i blandt
andet Thyborøn Havn, der er blandt Danmarks største fiskerihavne:
 
- Som for alle andre store fiskerihavne i Danmark, så er også fiskeriet i Thyborøn afhængig af muligheden for at fiske i britisk farvand. Det gælder ikke mindst for industrifiskeriet efter især tobis til fiskemelsindustrien. Udsigten til 'no deal brexit' giver derfor en del usikkerhed i hele fiskeriet, som selvfølgelig risikerer at smitte af på hele følgeerhvervet og investeringerne i fiskeriet. Usikkerhed om fremtiden er aldrig godt uanset erhverv. Men som situationen er lige nu, så må vi bare se tiden an og håbe på, at fiskeriet ikke bliver glemt i de forhandlinger, der også vil følge efter et 'no deal brexit' mellem EU og Storbritannien, udtaler Jesper Holt Jensen, der er havnedirektør i Thyborøn.
 
Også i Hanstholm Havn frygter man de negative konsekvenser af et hårdt Brexit, forklarer havnedirektør Niels Clemensen:
- Som for de øvrige danske fiskerihavne vil et potentielt scenarie om et hårdt Brexit også ramme Hanstholm Havn, da det vil influere på mængden af landet fisk – og dermed også smitte af på den store eksport- og forarbejdningsindustri lokalt i Hanstholm. Det gælder ikke kun de danske fiskeskibe men også fiskeflåder fra andre EU-lande, som i dag benytter de britiske fangstpladser og lander deres fisk i Hanstholm, da disse landinger i så fald vil blive påvirket. For Hanstholm Havn vil et hårdt Brexit derfor påvirke fangsten af såvel hvidfisk til forarbejdning og eksport som industrifisk til produktion af fiskemel og -olie.
 
Stor effekt på lokalsamfundene
Fra brancheorganisationen Danske Havnes side følges forhandlingerne mellem briterne og EU tæt, og herfra understreges det, at det ikke kun er den direkte omsætning eller de direkte arbejdspladser, der er på spil. Organisationens direktør, Tine Kirk Pedersen, der er direktør i Danske Havne, siger:

 - Ude i landet spiller vores stærke fiskerihavne en vigtig rolle. Det handler altså ikke kun om dem, der lige arbejder på havnen, men det handler også om lokalsamfundene, der på mange måder er bundet sammen med havnene. Fiskeriet er vigtigt for hele branchen, fordi det afleder mange job til alle dem, der eksempelvis tager imod fisken, dem, der forarbejder fisken, og dem, der transporterer dem videre. Derfor håber vi selvfølgeliv også fra Danske Havnes side på, at parterne vil finde sammen, imødekomme hinanden yderligere – og i sidste ende lande en aftale.

-lipe

17/1 2019
  • Aarhus Havn styrker forretningen med ny projektdirektør

    Aarhus Havn styrker forretningen med ny projektdirektør

    havne ›Aarhus Havn udvider direktørgruppen med en ny cpo, der skal styrke arbejdet med større, strategiske infrastruktur- og udviklingsprojekter. Det bliver den nuværende cfo, Henrik Munch Jensen, der udnævnes som ny cpo hos Danmarks største erhvervshavn
  • Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    Mere gods, større skibe og flere anløb hos Port of Aalborg

    havne ›Godsomsætningen via Port of Aalborg steg med knap 20 procent i 2024, og det skyldes blandt andet større eksport af elementer til den grønne omstilling, korn og foderstoffer samt byggematerialer
  • Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

    havne ›Helsingborg Hamn, en af Sveriges største færgehavne, er containerspecialist og tilbyder rederier, transportører og speditører en attraktiv infrastruktur med effektive jernbane-, vej- og søforbindelser. Nu vil havnen implementere en moderne løsning fra der forbedrer styringen af toldlageret. Descartes skal levere den
  • Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    Skagen Havn styrker sin position som Danmarks største fiskerihavn

    havne ›Skagen havn fortsætter sin positive udvikling og cementerer sin rolle som Danmarks førende fiskerihavn, det viser de seneste tal fra Fiskeristyrelsen
  • Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    Fiskeribranchen går sammen om indsamling af affald fra fiskeredskaber

    havne ›Fiskeriretur bliver den femte ordning under Retur-ordningen, der også tæller Elretur, Batteriretur, Emballageretur og Tekstilretur. Den nye kollektivordning er affødt af producentansvaret for fiskeredskaber, og forventes af indsamle mellem 300 og 600 tons plast om året især i de store, jyske fiskerihavne
  • Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    Hirtshals Havn sejler på ny trafik- og vækstbølge

    havne ›Antallet af passagerer, personbiler, lastbiler og gods, der krydsede kajkanten i Hirtshals, steg i 2024 sammenlignet med 2023, mens værdien af landinger af fisk viser de bedste tal i fem år. Fremgangen kommer efter flere års påvirkning fra coronarestriktioner, krigstilstande og nedgang i den norske krone
  • Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    Stena Line skal hjælpe danske turister til Göteborg

    havne ›Når turismemessen Ferie for Alle løber af stablen i Herning den 21.-23. februar, er Stena Line på plads sammen med World of Volvo, Liseberg og Universeum for at sætte fokus på Gøteborg som destination for danske rejsende
  • Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

    havne ›10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen