Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene
Hvis briterne og EU ikke opnår en blød Brexit, vil det bl.a. have alvorlige konsekvenser for tobisfiskeriet her i Thyborøn Havn

Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Hvis der ikke landes en aftale, kan det koste milliardomsætning og hundredvis af danske arbejdspladser, advarer Danske Havne.

Der er meget på spil for de danske fiskerihavne, når politikere fra Storbritannien og EU skal forsøge at lande et såkaldt blødt Brexit, så den vigtige handel kan fortsætte parterne imellem
 
Danske fiskere henter omkring 40 procent af deres fangst i britisk farvand, og vurderingen er ifølge en rapport fra Aalborg Universitet om Brexit og dansk fiskeri, at fisk for en milliard kroner og mellem 272 og 844 danske arbejdspladser dermed er i fare for at gå tabt.
 
Bekymring i fiskerihavnene
Det er noget, der især vil kunne mærkes i Danmarks største fiskerihavne, og der er derfor stor bekymring at spore i blandt
andet Thyborøn Havn, der er blandt Danmarks største fiskerihavne:
 
- Som for alle andre store fiskerihavne i Danmark, så er også fiskeriet i Thyborøn afhængig af muligheden for at fiske i britisk farvand. Det gælder ikke mindst for industrifiskeriet efter især tobis til fiskemelsindustrien. Udsigten til 'no deal brexit' giver derfor en del usikkerhed i hele fiskeriet, som selvfølgelig risikerer at smitte af på hele følgeerhvervet og investeringerne i fiskeriet. Usikkerhed om fremtiden er aldrig godt uanset erhverv. Men som situationen er lige nu, så må vi bare se tiden an og håbe på, at fiskeriet ikke bliver glemt i de forhandlinger, der også vil følge efter et 'no deal brexit' mellem EU og Storbritannien, udtaler Jesper Holt Jensen, der er havnedirektør i Thyborøn.
 
Også i Hanstholm Havn frygter man de negative konsekvenser af et hårdt Brexit, forklarer havnedirektør Niels Clemensen:
- Som for de øvrige danske fiskerihavne vil et potentielt scenarie om et hårdt Brexit også ramme Hanstholm Havn, da det vil influere på mængden af landet fisk – og dermed også smitte af på den store eksport- og forarbejdningsindustri lokalt i Hanstholm. Det gælder ikke kun de danske fiskeskibe men også fiskeflåder fra andre EU-lande, som i dag benytter de britiske fangstpladser og lander deres fisk i Hanstholm, da disse landinger i så fald vil blive påvirket. For Hanstholm Havn vil et hårdt Brexit derfor påvirke fangsten af såvel hvidfisk til forarbejdning og eksport som industrifisk til produktion af fiskemel og -olie.
 
Stor effekt på lokalsamfundene
Fra brancheorganisationen Danske Havnes side følges forhandlingerne mellem briterne og EU tæt, og herfra understreges det, at det ikke kun er den direkte omsætning eller de direkte arbejdspladser, der er på spil. Organisationens direktør, Tine Kirk Pedersen, der er direktør i Danske Havne, siger:

 - Ude i landet spiller vores stærke fiskerihavne en vigtig rolle. Det handler altså ikke kun om dem, der lige arbejder på havnen, men det handler også om lokalsamfundene, der på mange måder er bundet sammen med havnene. Fiskeriet er vigtigt for hele branchen, fordi det afleder mange job til alle dem, der eksempelvis tager imod fisken, dem, der forarbejder fisken, og dem, der transporterer dem videre. Derfor håber vi selvfølgeliv også fra Danske Havnes side på, at parterne vil finde sammen, imødekomme hinanden yderligere – og i sidste ende lande en aftale.

-lipe

17/1 2019
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes
  • Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    Krydstogtssæsonen har kurs mod ny besøgsrekord i Aarhus Havn

    havne ›Lørdagen før påske anløb AIDAmar til krydstogtskajen i Aarhus Havn. Det blev starten på en sæson, hvor flere sejlende turister end nogensinde før - faktisk helt op imod 200.000 - forventes at komme til byen
  • Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    Transportsektoren er i søgelyset for cyberangreb

    havne ›Fremover samles hele transportsektoren i én trusselsvurdering. Den nye vurdering af cybertruslen mod land-, luft- og jernbanetransporten i Danmark viser, at truslerne, som primært er fra Rusland, enten er meget høje eller høje, og det skal sektoren være klar til at håndtere, siger ministeren
  • Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    Uddybet sejlrende løfter Esbjerg Havns kapacitet og potentiale

    havne ›Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn til 12,8 meter er nu afsluttet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland