Ny mole testes i bølgelaboratorium  på Aalborg Universitet

Ny mole testes i bølgelaboratorium på Aalborg Universitet

I disse dage testes en kopi af Hanstholm Havns nye mole i det spritnye bølgelaboratorium på Aalborg Universitet. Testen skal blandt andet sikre, at konstruktionen holder til en 100-års-storm.

Arbejdet med den store udvidelse af Hanstholm Havn til godt 500 millioner kroner er i fuld gang. Udvidelsen indebærer blandt andet to nye moler – heraf en ny ydermole mod vest på et af de mest udfordrende havnemiljøer i verden.

Denne mole, der har til formål at beskytte indsejlingen, er den mest udsatte overfor de skrappe vejr- og bølgeforhold, der forekommer i Hanstholm. Derfor tester man i disse dage en fysisk 3D-model af molen i Aalborg Universitets bølgelaboratorium.

På Aalborg Universitet har forskerne konstrueret en tro kopi af molen- dvs. alle materialer er de samme som i fuldskalamodellen - i størrelsesforholdet 1:45, der i løbet af testene skal udsættes for forskellige storme. Heri blandt bølger, der svarer til en 100-års-storm:

- Når man tester konstruktioner her i bølgelaboratoriet, inden man igangsætter selve byggeriet, er det for at sikre sig, at ingeniørernes beregninger holder i virkeligheden. Vores erfaringer viser, at testene i bølgelaboratoriet er det tætteste, vi kommer på virkeligheden, fortæller lektor på Institut for Byggeri og Anlæg på AAU, Thomas Lykke Andersen og uddyber:

- Vi ved, at den nye mole i Hanstholm Havn vil blive udsat for en række forskellige storme, og for at sikre at konstruktionen er holdbar i ekstremt vejr, så simulerer vi det, man kalder en 100-års-storm i testbassinet.

Første danske testhavn i 10 år
Normalt tester forskerne nye havneanlæg fra hele verden, men det er første gang i mere end 10 år, at forskerne nu har en model til en dansk havn i laboratoriet, og hos Hanstholm Havn følger man processen med stor interesse:

- Da den nuværende havn i Hanstholm blev bygget for 50 år siden blev det anerkendt som en af de største ingeniørmæssige bedrifter inden for havnebyggeri nogensinde. Det skyldes de ekstreme blæst- og strømforhold og nogle særdeles kraftige bølger. Det skal vores nye mole jo selvfølgelig kunne modstå, og derfor er vi naturligvis meget glade for, at vi her har mulighed for at komme så tæt på virkeligheden, som det er tilfældet, forklarer havnedirektør i Hanstholm Havn, Niels Clemensen.

Rambøll er Hanstholms Havns rådgiver på havneudvidelsen og har derfor været med til at udforme udbudsmaterialet. Heri har Rambøll blandt andet fastlagt forskellige krav til projektet, og et af dem er beliggenheden af den vestlige ydermole:

- I et projekt som havneudvidelsen i Hanstholm bliver der foretaget en masse beregninger, der danner udgangspunktet for, hvordan molen skal konstrueres, så den lever op til de forhold, den udsættes for. Designformlerne vil dog ikke passe 100 procent, og der vil altid være en mindre variation, når man går fra teori til praksis, fortæller senior specialist Jørgen Nørgaard fra Rambøll og fortsætter:

- Betydningerne af de variationer bliver tydelige i bølgelaboratoriet, og dermed kan vi i samarbejde med entreprenøren Aarsleff, vurdere, om designet nu også kan holde til de designbølger, som den skal kunne holde til og foretage eventuelle korrektioner og tilpasninger, så man får det optimale design inden den bygges i virkeligheden. Testen bidrager til at sikre os mod dyre overraskelser. Det er langt billigere at lave eventuelle korrektioner nu, inden molen er bygget.

Vandstanden i testbassinet svarer til 1,7 meter over normal vandstand, og bølgerne svarer til bølger af 8,2 meters højde. Undersøgelsen forløber ved, at man tester fra flere forskellige bølgeretninger. Forskerne tager billeder af hele konstruktionen inden testen og efter testen. Efter testen sammenligner de billederne for at se, hvilke sten eller betonblokke der har flyttet sig. Herefter tilpasser man og optimerer løbende.

Faktaboks:

  • Det har taget fem mand ca. 2½ uge at bygge testmodellen op.
  • 30 bølgegeneratorer med hver deres motor sikrer, at bølgeforhold er så tro mod virkeligheden som muligt.
  • Det software, der styrer motorerne, er udviklet af forskerne på AAU og bliver brugt i hele verden. Det er meget brugervenligt og benytter de nyeste teknikker på området.
  • Modellen af den nye mole i Hanstholm Havn er bygget i størrelsesforholdet 1:45.

 

Fakta om havneudvidelsen

Hanstholm Havn vil være Europas førende havn for håndtering af konsumfisk i Europa. Havnen har været inde i en meget positiv udvikling de seneste år med tocifrede vækstrater. Det betyder, at kapaciteten for store dele af havnen er opbrugt, og at havneudvidelsen er tiltrængt. Konkret består havneudvidelsen af:

  • Ny ydermole mod vest, der beskytter indsejlingen og give en mere rolig indsejling.
  • Ny mole, der giver adgang til et nyt havneareal nordøst for den eksisterende havn.
  • 000 kvadratmeter nye baglandsarealer.
  • 000 kvadratmeter arbejdshavn, der efterfølgende omdannes til baglandsareal.
  • Øget vanddybde på 11 meter i indsejlingen og 10 meter i havnebassinet samt mulighed for yderligere en meters dybde i havnebassinet.

-lipe

22/1 2018
  • Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    Aarhus Havns ceo fratræder sin stilling

    havne ›Aarhus Havns bestyrelse og ceo Thomas Haber Borch har efter fælles overenskomst aftalt, at Thomas Haber Borch fratræder sin stilling hos Aarhus Havn fra og med 15. december 2025
  • Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    Energi og datacentre giver medvind i Esbjerg

    havne ›Med solid økonomi, et rentefald gennem 2025 og nogle travle efterårsmåneder er vejen banet for stor aktivitet på ejendomsmarkedet i det nye år. Og i det sydvestjyske får udviklingen medvind fra havn, energi og datacentre. Det spår erhvervsmægleren, Nordicals
  • Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    Lokal entreprenør vinder udbud på havn

    havne ›Havneudvikling ApS har vundet udbuddet af tre grunde på havnen i Nykøbing Falster. Det besluttede Guldborgsund Kommunes byråd torsdag aften. Bag Havneudvikling ApS står den lokale entreprenørvirksomhed MSE Entreprise
  • Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    Styrket svensk økonomi skal få flere svenskere til Danmark

    havne ›Efter et år præget af økonomisk usikkerhed går Stena Line ind i 2026 med en mere forsigtig optimisme. Man regner bl.a. med at flere svensker rejser til Danmark
  • Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    Bestiller tredje elektriske mega-katamaran

    havne ›Molslinjen har nu bestilt den tredje el-katamaran til sejlads på Kattegat. De første to færger er bestilt hos australske Incat, og det bliver også det tasmanske værft, som skal bygge den tredje færge
  • Klargøring trækker ud

    Klargøring trækker ud

    havne ›Samsøs kommende elfærge, Tyrfing, er kommet til Danmark og værftet i Svendborg efter en forsinket tur hjem præget af hårdt vejr. Klargøringen i Svendborg er dog mere omfattende end ventet, hvilket forsinker færgen yderligere
  • November-run på den flydende metro

    November-run på den flydende metro

    havne ›Målt på gående passagerer har Øresundslinjens færger mellem Helsingør og Helsingborg ikke haft en bedre november siden 2008. 272.311 rejsende gik ombord i november i år
  • By & Havn skifter diesel ud med el

    By & Havn skifter diesel ud med el

    havne ›To nye el-lastbiler sparer 20 ton CO2 om året hos By & Havn og gør driften i Københavns havne- og byudviklingsområder grønnere, mere effektiv og mere sikker for medarbejderne