Ny rekord i godsomsætning på Danmarks største erhvervshavn

Ny rekord i godsomsætning på Danmarks største erhvervshavn

De seneste tal viser, at Aarhus Havn endnu engang slår rekord i mængden af gods over kaj. I årets første ni måneder er der samlet set en fremgang for både containere og massegods på hele 13 pct. sammenlignet med samme periode i rekordåret 2021

Fra januar til september i år har hele 572.112 TEU (Twenty-foot Equivalent Units) været igennem Aarhus Havn. Det er en stigning på 7,7 pct. sammenlignet med rekordåret 2021, hvor der i samme periode var 531.072 TEU igennem havnen.

Særligt tredje kvartal i år har Aarhus Havn oplevet en markant stigning i containeromsætningen på knap 36.000 TEU sammenlignet med samme periode i 2021. Det er en stigning på over 20 pct.

-Vi har generelt i hele året, og særligt de seneste måneder, oplevet, at flere og flere virksomheder vælger Aarhus Havn til. Det er selvfølgelig glædeligt, for det betyder fremgang og udvikling i Aarhus, Østjylland og hele landet. Væksten skyldes blandt andet, at skibstransporten til Aarhus vinder stigende markedsandele i forhold til for eksempel transport med lastbil fra Hamborg. Det er også positivt for klimaet, da skibstransporten er den mest bæredygtige transportform., siger CEO i Aarhus Havn, Thomas Haber Borch, og fortsætter:

-Vi har også i særligt de sidste tre måneder set en stigning i containere med danske varer og produkter, der eksporteres ud i resten af verden. Det understreger Aarhus Havns rolle i ikke bare Danmark, men i hele verden. Vi er en central del af den nationale og internationale infrastruktur, og vi skal hele tiden sikre, at danske virksomheder har de bedste og mest effektive forbindelser til verden. Men fremgangen presser kapaciteten på et niveau, vi ikke har set før, og behovet for mere areal har nok aldrig været større.

Markant fremgang i massegods
Den urolige situation i verden med krig, inflation og energikrise ændrer også i høj grad på massegodsets – det såkaldte bulk - transportveje.

I de første ni måneder af 2022 er der registreret en stigning på 554.000 tons. Det er en stigning på knap 20 pct. sammenlignet med samme periode sidste år.

-Vi oplever i øjeblikket også en stor stigning i bulk-mængderne, som vi skal sikre infrastrukturen omkring. Det gør vi, dels fordi der sker uforudsete ting i verden, som ændrer godsets transportveje, og dels fordi Aarhus Havn er eneste mulighed for flere af de store skibe. Her er vores vigtigste opgave at stille den rette kapacitet til rådighed, så vi kan sikre danskernes forsyning. Det gælder både i den kommende vinter, men også fremadrettet. Det kræver stor overskudskapacitet og fleksibilitet at håndtere de stigende bulk-mængder. Her er vi enormt udfordret, fordi vi ganske enkelt mangler kapaciteten, forklarer Thomas Haber Borch.

-lipe

10/11 2022
  • Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    Guidlines til seafastening effektiviserer opsætning af offshore vind

    havne ›En fælles industristandard for seafastening-design af vindmøllekomponenter på installationsfartøjerne accelererer opsætningen af havvindmøller og er samtidig ressourcebesparende, bl.a. fordi grejet til fastgørelse af komponenter går igen fra projekt til projekt
  • Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    Esbjerg Havn indgår partnerskab om norsk havvindprojekt

    havne ›Norske Windport vil gøre brug af den danske havns store ekspertise til rollen som udskibningshavn for landets første, store havvindprojekt. Port Esbjerg skal bl.a. bidrage med opbygning af en effektiv infrastruktur og logistik
  • Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    Kran lagde til kaj ved containerterminalen

    havne ›Copenhagen Malmö Ports første STS-kran, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København, ankom for nyligt fra Konecranes i Finland
  • Forstærkning på vej til Alslinjen

    Forstærkning på vej til Alslinjen

    havne ›To forsinkede elfærger får Molslinjen til at bytte rundt på flere færger for at få sommeren til at hænge sammen på Alslinjen. Alslinjen forstærkes i maj med øresundsfærgen, Mercandia lV, som sammen med færgen Frigg skal sikre timedrift mellem Bøjden og Fynshav
  • Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    Omdannelsen realiseret: Aarhus Havn er nu et aktieselskab

    havne ›Tirsdag den 1. april markerede et nyt kapitel i Aarhus Havns lange historie. Her trådte en ny selskabsform nemlig i kraft, hvorved den østjyske erhvervshavn er ikke længere en kommunal selvstyrehavn, men nu i stedet et kommunalt aktieselskab
  • Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    Omsætningsrekord i Port of Aalborg

    havne ›Masser af gods over kaj, en moderne erhvervspark hvor virksomhederne trives og stor succes med at servicere den grønne omstilling og særligt vindindustrien. Det er de væsentligste årsager til, at Port of Aalborg i 2024 løftede både top- og bundlinje markant
  • Nye kraner på vej til København fra Finland

    Nye kraner på vej til København fra Finland

    havne ›Nu begynder rejsen mod København for Copenhagen Malmö Ports nye STS-kraner, som skal installeres på den nye containerterminal i Ydre Nordhavn
  • ADP fejrer 25-års jubilæum

    ADP fejrer 25-års jubilæum

    havne ›ADP markerer sit 25-års jubilæum og fejrer et kvart århundredes havnedrift. Virksomhedens DNA fra år 2000 lever videre i en organisation, der har udviklet sig med markedet med fokus på at understøtte den danske import og eksport