Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

Ny togrute sender tusindvis af biler til udskibning i Esbjerg Havn

10.000 nye biler forventes årligt via ny togrute direkte fra Slovakiet til Esbjerg Havn, hvor de bliver omlastet og sendt til Storbritannien. Første levering gik tæt på perfekt. er meldingen fra Scandinavian Auto Logistics, der håndterer bilerne på havnen

- Det gik tæt på perfekt, siger Esben Lund Mørk, Port & Multiterminal manager fra Scandinavian Auto Logistics, om første leverance af 240 biler, der ankom med tog direkte fra Slovakiet og ned på Esbjerg Havn.

Her skulle de køres af toget via en nybygget special designet rampe og gøres klar til en tur til Immingham i Storbritannien med DFDS.

Og det var kun første tur af mange skriver Esbjerg Havn på sin hjemmeside.

Planen er nemlig, at et lignende tog skal ankomme regelmæssigt hver uge, hvilket betyder, at mere end 10.000 biler årligt vil blive transporteret via denne nye logistikkorridor.

- Vi oplever en stigning i RoRo-transport i havnen, og dette samarbejde er et tydeligt eksempel på de muligheder, der er skabt gennem udvidelsen af jernbanesporene i havnen. Dette er første skridt af mange, siger Dennis Jul Pedersen, CEO for Esbjerg Havn.

Transporten er ikke kun nemmere end hvis bilerne skulle lastes på lastbiler og køres nordpå. Togtransporten er også grønnere.

Sporene forlænger ruten ned i Europa
Ruten muliggør også effektiv returtransport af køretøjer fra eksempelvis Storbritannien via Danmark og til resten af Europa, hvilket sikrer en optimeret forsyningskæde i begge retninger.

Færdiggørelsen af udvidelsen af jernbanesporene ned på havnens areal sidste år, gjorde landbaseret transport af bilerne på toget mulig.

Der var tale om en forlængelse af jernbanen med 800 meter over to spor.

Samtidig har uddybningen af sejlrenden nu gjort det muligt for større skibe at anløbe havnen, hvilket yderligere styrker forbindelsen på tværs af Europa og Nordsøen til resten af verdenen.

- Dette er et stærkt bevis på, hvordan investeringer i infrastruktur og teknologi driver innovation og skaber nye forretningsmuligheder for havnens kunder.

- Vi er bedre rustet end nogensinde til at understøtte RoRo og underbygger vores rolle som centralt knudepunkt for infrastruktur og logistik.

- Vi håber og tror på, at virksomheder i Rumænien, Tjekkiet og andre østeuropæiske lande fremover kan udnytte muligheden,” siger Dennis Jul Pedersen.

Selvudviklet rampe
Før første togtransport, havde SAL lavet et grundigt forarbejde og har sammen med en lokal leverandør, Toftlund Maskinfabrik, selv brugt et år på at udvikle den rampe, der bruges til at få bilerne af toget.

Første bil blev taget af klokken 10.00 og sidste kørte over rampen 13.30.

- Rampen virkede som den skulle. Det var en rigtig god oplevelse, siger Esben Lund Mørk, Port & Multiterminal manager i SAL.

Rampen er mobil, så den kan sættes i begge ender at toget, og rampens hydraulik gør at den kan hæves og sænkes til både øverste og nederste dæk.

Når bilerne skal om bord på DFDS-færgen, parkeres de helt tæt med sidespejl til sidespejl med godt 30 cm imellem kofangerne og surres fast på skibet.

I England blev der i 2024 solgt 1,9 millioner fabriksnye personbiler, så Esben Lund Mørk har også en tro på, at dette skridt var det første af flere.

- Der er mange bilfabrikker i Østeuropa, Sverige og lignende, så potentialet er enormt. Vi har nu en helt anden spilleplade. Kun fantasien sætter grænser, siger han.

Når bilerne skal om bord på DFDS-skibet (DFDS’ skibe), stuves de helt tæt med sidespejl til sidespejl med godt 30 cm imellem kofangerne og sikres med gummiklodser under hjulene på skibet.

 

For DFDS er ruten også en forløsning. De har daglige afgange til Storbritannien fra Esbjerg, og har indtil 2023 haft uudnyttede hængedæk med plads til personbiler, så deres skibe bliver nu fyldt bedre op.

I forvejen har DFDS biler med, som ikke kan lastes i Cuxhaven på grund af kapacitetsmangel dernede, og de køres så til Esbjerg på lastbil.

Nu bliver ressourcerne udnyttet bedre. I 2024 transporterede DFDS i alt 11.600 biler fra Esbjerg, og nu forventer DFDS nu at transportere 13.000 – 14.000 styks fortæller Sanne Thomsen, rutedirektør i DFDS.

- Vi er vældigt glade for, at dette projekt er lykkedes. Vi er med til at sætte Esbjerg på landkortet i en ny sammenhæng og får vores skibe fyldt bedre op, siger hun.

-hawin

10/2 2025
  • Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    Skagen Havn er klar til fremtidens fiskefartøjer

    havne ›Projektet med udvidelse af kajen og øget vanddybde i havnebassinet ved auktionskajen står nu færdigt. Forud for projektet har der været en tæt dialog med erhvervet og fiskerne, for at sikre de bedst mulige forhold
  •  På vej med 430 meter ny kaj

    På vej med 430 meter ny kaj

    havne ›Aarhus Havn har netop indgået en aftale med MT Højgaard Danmark, som skal færdiggøre kajen på den såkaldte Omniterminal
  • Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    Tidligere færgehavne skal vækkes til live igen

    havne ›Sund & Bælt, der ejer og driver Storebæltsforbindelsen, har købt den tidligere færgehavn, Halsskov Færgehavn af Slagelse Kommune, og ønsker også at overtage forbindelseshavnen i Knudshoved på Fyn. Opkøbene skal sikre beredskabet og mobiliteten mellem landsdelene
  • Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn   

    Verdo rykker ind i nyt domicil på Aalborg havn  

    havne ›Verdo har netop indviet sine splinternye kontor- og produktionsfaciliteter på Østhavnen i Aalborg, og dermed samles energikoncernens nordjyske aktiviteter og i alt cirka 80 medarbejdere på én strategisk placering hos Port of Aalborg
  • Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    Skagen Havn øger omsætningen i 2024

    havne ›I 2024 var aktivitetsniveauet højt hos Skagen Havn. Den samlede omsætning steg markant og Skagen Havn havde en rekordomsætning på 86,4 millioner kroner, mod en hidtidig rekord i 2023 på 81,8 millioner kroner. I 2024 realiserede Skagen Havn et resultat på 26,9 millioner kroner
  • -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    -Genvalg understreger fortsat stabilitet i en uforudsigelig virkelighed

    havne ›Lars Jespersen er på generalforsamlingen i Danske Shipping- og Havnevirksomheder, (DSHV), genvalgt som formand. Foreningen fortsætter sin dedikation til at forbedre rammerammebetingelserne for danske shipping- og havnevirksomheder, udtaler bestyrelsen, hvor Michael Rühe fra Jutlandia Terminals A/S er nyvalgt medlem
  • Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    Grenaa Havn leverer bedste resultat nogensinde

    havne ›For sjette år i træk kan havnen præsentere rekordomsætning i årsregnskabet. Nettoomsætningen sidste år steg ca. ni millioner kroner i forhold til året før, og udover stor aktivitet og nye investeringer, kan Grenaa Havn glæde sig over en meget høj kundetilfredshed
  • Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    Rønne Havn: konsolidering vil fremover fylde mere end ekspansion

    havne ›Fremtidssikringen af Rønne Havn har været i fokus det forgangne år. Med en nettoomsætning på ca. 170 mio. kr. og et overskud på knap 63 mio. kr., svarende til et afkast på godt fem procent, har havnen oplevet fornyet vækst og styrket sin position, som nu skal fastholdes