Stena Oil har taget 75.000 kubikmeter bunkerterminal i brug i Frederikshavn

Stena Oil har taget 75.000 kubikmeter bunkerterminal i brug i Frederikshavn

Terminalen på havnen muliggør en mere effektiv infrastruktur for Stena Oil og supplerer den eksisterende virksomhed i Göteborg. I løbet af de næste par måneder bliver der indsat et nybygget bunkerskib, der vil håndtere forskellige typer brændstoffer, herunder biobrændstoffer og metanol

I slutningen af sidste uge underskrev Stena Terminals A/S, et helejet datterselskab til Stena Oil, og Frederikshavns Havn overtagelsesaftalen, så Stena Oil nu har taget terminalen i besiddelse.

- Vi flytter ind i en nybygget topmoderne terminal med en kapacitet på 75.000 kubikmeter, og den geografiske beliggenhed gør, at vi kommer tættere på vores kunder og kan tilbyde endnu mere effektiv levering med miljømæssige fordele samt løsninger for fremtidens brændstoffer, siger Jonas Persson, og fortsætter:

- Vi har et godt samarbejde med Frederikshavns Havn, og vi har haft en løbende dialog gennem hele processen. Vores fokus har hele tiden været at komme i gang med vores aktiviteter i Frederikshavn, og vi er glade for, at vi nu har nået målet.

Bunkerterminalen har en optimal placering på et areal ud til 14 meters vanddybde, som blev etableret i forbindelse med havneudvidelsen i Frederikshavn.

- Opstarten af Stena Oils forretning er en vigtig milepæl for Frederikshavn Havn, og det er med stor glæde, at vi endelig kan byde Stena Oil velkommen til Frederikshavn, siger Mikkel Seedorff Sørensen, adm. direktør Frederikshavn Havn, som ser frem til det stigende aktivitetsniveau, bunkeraktiviteterne vil tilføre havnen.

En af kunderne, der vil blive betjent fra Frederikshavn, er Stena Line med rederiets færgeruter i Danmark og Kattegat.

Stena Oil er en del af Stena Metall-koncernen, der i regnskabsåret 2022/2023 havde en omsætning på 44 milliarder SEK.

-lipe

16/1 2024
  • Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    Nyt ejerskab markeret i Hanstholm Havn

    havne ›Den 1. august blev snoren klippet som symbol på det nye partnerskab mellem ADP og Thisted Kommune, der nu ejer Hanstholm Havn med henholdsvis 51 og 49 procent. Ejerskabet skal styrke havnens konkurrencekraft og realisere potentialet i den nordvestjyske havn
  • Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    Elektriske kæmpe-færger i sigte på Kattegat

    havne ›Molslinjen har bestilt to batteridrevne katamaraner til ruten mellem Sj. Odde og Aarhus, og dermed skudt verdens største elektrificeringsprojekt til søs i gang. Australske Incat skal bygge færgerne, som sammen med en tredje ventes til Danmark i løbet af 2027 og 2028
  • Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    Så til søs - sikkerhedskurset er i havn

    havne ›Molslinjen har lavet et øvelsesbassin ved Odden Færgehavn. Dermed kan de nemt sende interne kursister på sikkerhedskursus
  • Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    Nye arealer til havvindmøllers komponenter

    havne ›Nyt kajnært oplagringsareal til sværgods på Thyborøn Havn er indviet til oplagring af stålkonstruktioner til installation på Danmarks største havvindmøllepark Thor
  • Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    Brookfield bliver minoritetsejer i ADP

    havne ›Med en kapitalindsprøjtning på 700 millioner kroner opnår en af verdens største infrastrukturforvaltere en ejerandel på 14,1 % i Associated Danish Ports. Investeringen skal gøre ADP til en af de førende havnevirksomheder i Norden
  • Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    Mulige CO2-reduktioner for sejlførende handelsskibe

    havne ›Ny målinger under virkelige sejladsforhold skal give indsigt i den reelle effekt af vindsejl på handelsskibe. Fire moderne sejl er netop installeret på Uni-Tankers’ M/T Jutlandia Swan, og snart skal Cleanship-projektet samle ny data til hele den maritime branche
  • El-færges batterier går i land

    El-færges batterier går i land

    transport ›Ærø el-færgen Ellens 26.000 battericeller er slidte. I stedet for at skrotte dem vil to SDU-forskere bruge batterierne i et nyt projekt, hvor de skal lagre sol og vind
  • Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    Port of Aalborg indgår aftale med entreprenør om kæmpe kajudvidelse

    havne ›En underskrevet entreprisekontrakt mellem Munck Havne & Anlæg og Port of Aalborg baner vej for etableringen af en kajudvidelse på 500 kajmeter og hele 60.000 kvadratmeter kajareal. Den nye kaj skal understøtte Nornes kommende CO2-modtagefacilitet og åbner samtidig for en markant udvidelse af havnens kajnære erhvervsarealer til fx vindindustrien