Stena Oil har taget 75.000 kubikmeter bunkerterminal i brug i Frederikshavn

Stena Oil har taget 75.000 kubikmeter bunkerterminal i brug i Frederikshavn

Terminalen på havnen muliggør en mere effektiv infrastruktur for Stena Oil og supplerer den eksisterende virksomhed i Göteborg. I løbet af de næste par måneder bliver der indsat et nybygget bunkerskib, der vil håndtere forskellige typer brændstoffer, herunder biobrændstoffer og metanol

I slutningen af sidste uge underskrev Stena Terminals A/S, et helejet datterselskab til Stena Oil, og Frederikshavns Havn overtagelsesaftalen, så Stena Oil nu har taget terminalen i besiddelse.

- Vi flytter ind i en nybygget topmoderne terminal med en kapacitet på 75.000 kubikmeter, og den geografiske beliggenhed gør, at vi kommer tættere på vores kunder og kan tilbyde endnu mere effektiv levering med miljømæssige fordele samt løsninger for fremtidens brændstoffer, siger Jonas Persson, og fortsætter:

- Vi har et godt samarbejde med Frederikshavns Havn, og vi har haft en løbende dialog gennem hele processen. Vores fokus har hele tiden været at komme i gang med vores aktiviteter i Frederikshavn, og vi er glade for, at vi nu har nået målet.

Bunkerterminalen har en optimal placering på et areal ud til 14 meters vanddybde, som blev etableret i forbindelse med havneudvidelsen i Frederikshavn.

- Opstarten af Stena Oils forretning er en vigtig milepæl for Frederikshavn Havn, og det er med stor glæde, at vi endelig kan byde Stena Oil velkommen til Frederikshavn, siger Mikkel Seedorff Sørensen, adm. direktør Frederikshavn Havn, som ser frem til det stigende aktivitetsniveau, bunkeraktiviteterne vil tilføre havnen.

En af kunderne, der vil blive betjent fra Frederikshavn, er Stena Line med rederiets færgeruter i Danmark og Kattegat.

Stena Oil er en del af Stena Metall-koncernen, der i regnskabsåret 2022/2023 havde en omsætning på 44 milliarder SEK.

-lipe

16/1 2024
  • Port of Aalborg opjusterer

    Port of Aalborg opjusterer

    havne ›Udvikling i udlejningsforretningen i den voksende erhvervspark og fortsat stor godsaktivitet er de primære årsager til, at Port of Aalborg har leveret et solidt første halvår af 2025 og derfor opjusterer forventningerne
  • Blue Water skifter til HVO på havnen

    Blue Water skifter til HVO på havnen

    havne ›600.000 liter diesel skiftes til det alternative brændstof HVO og reducerer CO2-udledning med op mod 90 % i Esbjerg, Aarhus og Lindø
  • Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    Kongsberg udvider på Aalborg Havn

    havne ›Den maritimt specialiserede servicevirksomhed her fundet en ny niche, og lejer derfor yderligere 700 700 kvadratmeter lager i erhvervsparken på Østhavnen
  • Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    Ny elforbindelse skal sikre energilager i Hirtshals

    havne ›WeStorix vil etablere højspændingsforbindelse mellem Hirtshals og Hjørring. Den skal realisere planerne med for grøn strøm til hybridfærger, havnens virksomheder og den nordjyske industri
  • Molslinjens tasmanske færgedjævel

    Molslinjens tasmanske færgedjævel

    havne ›Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Og allerede nu er der et bud på, hvordan de elektriske og kraftfulde katamaraner kommer til at se ud
  • Tænketanker lagde til i Aarhus

    Tænketanker lagde til i Aarhus

    havne ›Den grønne omstilling er ikke altid let. Det kræver samarbejde og vidensdeling, og det var pointen med den konference, som Aarhus Havn lagde lokaler til en tirsdag i august
  • Forlænger samarbejdet

    Forlænger samarbejdet

    havne ›Kalundborg Havn og APM Terminals har forlænget deres samarbejdsaftale for at sikre fortsat vækst, høj effektivitet og styrket containerkapacitet
  • Udfordret af nyt havnedesign

    Udfordret af nyt havnedesign

    havne ›Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras