COOP overdrager teknisk afdeling på gigantlager i Odense til Intego
COOP lægger nu den tekniske drift på det 55.000 kvadratmeter store distributionscenter i Odense ud til underleverandøren Intego via en såkaldt ISM-partnerskabsaftale
COOPs distributionscenter og højlager i Odense er et af Danmarks største og mest avancerede. Centret er på 55.000 kvadratmeter og rummer 17.000 varenumre inden for non-food og tørvarer.
Lageret er hjemsted for de såkaldte c-varer eller slow-movers i COOPs sortiment, det vil sige varer med lav omsætningshastighed. Det er alt fra tandtråd over tørvarer til badebassiner og COOPs nethandel.
Distributionscentret kører med 24 timers bemanding fra søndag til fredag aften, og det indebærer også døgnvagt for centrets tekniske driftsafdeling:
- Døgnbemanding er ikke noget problem i forhold til de medarbejdergrupper, hvor der skal være mange tilstede. Det er straks sværere, når der er tale om specialafdelinger som eksempelvis den tekniske, der kun tæller cirka 10 medarbejdere. Her er du nødt til at køre med overkapacitet i afdelingen, hvis du skal være sikker på at være dækket ind, og det øger vores omkostninger unødigt, forklarer distributionschef Jørn Caben fra COOP.
Han har tidligere stået med lignende udfordringer som fabrikschef hos både Tulip i Faaborg og Stryhns på Langeland, og begge steder blev udfordringen løst ved at lægge opgaven ud til Intego, der netop har sine kernekompetencer inden for det tekniske:
- Afdelingen er helt afgørende for vores drift og oppetid, men teknisk arbejde er ikke en kernekompetence for COOP. Det er der andre, der er bedre til, og derfor tog jeg kontakt til Intego i Odense, som jeg har haft et godt samarbejde med tidligere hos både Tulip og Stryhns, fortsætter Jørn Caben.
Flere gør som COOP
Hos Intego kender afdelingsleder Bjarke Helmar Jensen alt til de udfordringer, som COOP og andre døgnbemandede virksomheder står med. For ham handler det om at minimere kundernes overkapacitet, så den enkelte kan blive mere konkurrencedygtig:
- COOPs distributionscenter og højlager i Odense er et skoleeksempel på, hvilke driftsmæssige valg ledelsen skal tage. På den ene side ønsker du ikke, at døgnbemandingen skal være en udfordring uge efter uge. På den anden side vil du gerne undgå at køre med overkapacitet. Og det er her, at vi kommer ind i billedet. Vi har jo mange hundrede tekniske medarbejdere, som kan dække ind over hinanden, og derfor kører vi ikke med overkapacitet, selvom vi skal dække døgnvagten i eksempelvis COOPs distributionscenter, forklarer Bjarke Helmar Jensen.
Og flere og flere virksomheder gør som COOP og indgår de strategiske såkaldte ISM-partnerskabsaftaler med virksomheder som Intego. ISM står for Industri Service Management, og aftalerne indebærer typisk, at Intego overtager kundens tekniske medarbejdere. Det er ifølge service management chef Torben Høyrup fra Intego til fordel for både kunder og medarbejdere:
- Når vi laver en virksomhedsoverdragelse af en afdeling skal det være til fordel for alle parter. Kunden får en langt mere fleksibel drift, hvor der fra dag til dag kan skaleres op eller ned afhængig af behov. Medarbejderne får til gengæld ansættelse i en virksomhed, hvor teknik er en kernekompetence, og det betyder blandt andet bedre faglig sparring og uddannelse, forklarer Torben Høyrup.
Ni COOP-medarbejdere fik ansættelse hos Intego
I den konkrete sag i Odense har ni - både mekaniske og el-tekniske - COOP-medarbejdere nu fået ansættelse hos Intego. I første omgang blev overdragelsen modtaget med skepsis, men Intego har håndteret processen mange gange og ved således, hvilke spørgsmål der trænger sig på:
- Det er klart, at du først og fremmest tænker på din egen sikkerhed i ansættelsen, løn og vilkår, og derfor tager vi os god tid til at drøfte alle spørgsmål grundigt igennem. Vi er jo på ingen måde ude efter at ekskludere, og det er vigtigt, at der hurtigt etableres tillid mellem parterne. Overdragelsen er vitterlig også til fordel for medarbejderne, og det har vi jo talrige eksempler på, fortsætter Torben Høyrup.
Og Jørn Caben siger supplerende:
- Vi fulgte Integos drejebog, og derfor er det gået gnidningsfrit. I dag er alle glade for løsningen.
Flere af de ni medarbejdere har fået et mere fleksibelt arbejde efter eget ønske. Eksempelvis har to af de tidligere COOP-ansatte assisteret på Carlsbergs bryggeri i Fredericia, hvor Intego også har en ISM-aftale, der dækker vedligehold, el-installation, mekanik, procesoptimering og automation.
-hawin