COOP overdrager teknisk afdeling på gigantlager i Odense til Intego

COOP overdrager teknisk afdeling på gigantlager i Odense til Intego

COOP lægger nu den tekniske drift på det 55.000 kvadratmeter store distributionscenter i Odense ud til underleverandøren Intego via en såkaldt ISM-partnerskabsaftale

COOPs distributionscenter og højlager i Odense er et af Danmarks største og mest avancerede. Centret er på 55.000 kvadratmeter og rummer 17.000 varenumre inden for non-food og tørvarer.

Lageret er hjemsted for de såkaldte c-varer eller slow-movers i COOPs sortiment, det vil sige varer med lav omsætningshastighed. Det er alt fra tandtråd over tørvarer til badebassiner og COOPs nethandel.

Distributionscentret kører med 24 timers bemanding fra søndag til fredag aften, og det indebærer også døgnvagt for centrets tekniske driftsafdeling:

- Døgnbemanding er ikke noget problem i forhold til de medarbejdergrupper, hvor der skal være mange tilstede. Det er straks sværere, når der er tale om specialafdelinger som eksempelvis den tekniske, der kun tæller cirka 10 medarbejdere. Her er du nødt til at køre med overkapacitet i afdelingen, hvis du skal være sikker på at være dækket ind, og det øger vores omkostninger unødigt, forklarer distributionschef Jørn Caben fra COOP.

Han har tidligere stået med lignende udfordringer som fabrikschef hos både Tulip i Faaborg og Stryhns på Langeland, og begge steder blev udfordringen løst ved at lægge opgaven ud til Intego, der netop har sine kernekompetencer inden for det tekniske:

- Afdelingen er helt afgørende for vores drift og oppetid, men teknisk arbejde er ikke en kernekompetence for COOP. Det er der andre, der er bedre til, og derfor tog jeg kontakt til Intego i Odense, som jeg har haft et godt samarbejde med tidligere hos både Tulip og Stryhns, fortsætter Jørn Caben.

Flere gør som COOP

Hos Intego kender afdelingsleder Bjarke Helmar Jensen alt til de udfordringer, som COOP og andre døgnbemandede virksomheder står med. For ham handler det om at minimere kundernes overkapacitet, så den enkelte kan blive mere konkurrencedygtig:

- COOPs distributionscenter og højlager i Odense er et skoleeksempel på, hvilke driftsmæssige valg ledelsen skal tage. På den ene side ønsker du ikke, at døgnbemandingen skal være en udfordring uge efter uge. På den anden side vil du gerne undgå at køre med overkapacitet. Og det er her, at vi kommer ind i billedet. Vi har jo mange hundrede tekniske medarbejdere, som kan dække ind over hinanden, og derfor kører vi ikke med overkapacitet, selvom vi skal dække døgnvagten i eksempelvis COOPs distributionscenter, forklarer Bjarke Helmar Jensen.

Og flere og flere virksomheder gør som COOP og indgår de strategiske såkaldte ISM-partnerskabsaftaler med virksomheder som Intego. ISM står for Industri Service Management, og aftalerne indebærer typisk, at Intego overtager kundens tekniske medarbejdere. Det er ifølge service management chef Torben Høyrup fra Intego til fordel for både kunder og medarbejdere:

- Når vi laver en virksomhedsoverdragelse af en afdeling skal det være til fordel for alle parter. Kunden får en langt mere fleksibel drift, hvor der fra dag til dag kan skaleres op eller ned afhængig af behov. Medarbejderne får til gengæld ansættelse i en virksomhed, hvor teknik er en kernekompetence, og det betyder blandt andet bedre faglig sparring og uddannelse, forklarer Torben Høyrup.

Ni COOP-medarbejdere fik ansættelse hos Intego

I den konkrete sag i Odense har ni - både mekaniske og el-tekniske - COOP-medarbejdere nu fået ansættelse hos Intego. I første omgang blev overdragelsen modtaget med skepsis, men Intego har håndteret processen mange gange og ved således, hvilke spørgsmål der trænger sig på:

- Det er klart, at du først og fremmest tænker på din egen sikkerhed i ansættelsen, løn og vilkår, og derfor tager vi os god tid til at drøfte alle spørgsmål grundigt igennem. Vi er jo på ingen måde ude efter at ekskludere, og det er vigtigt, at der hurtigt etableres tillid mellem parterne. Overdragelsen er vitterlig også til fordel for medarbejderne, og det har vi jo talrige eksempler på, fortsætter Torben Høyrup.

Og Jørn Caben siger supplerende:

- Vi fulgte Integos drejebog, og derfor er det gået gnidningsfrit. I dag er alle glade for løsningen.

Flere af de ni medarbejdere har fået et mere fleksibelt arbejde efter eget ønske. Eksempelvis har to af de tidligere COOP-ansatte assisteret på Carlsbergs bryggeri i Fredericia, hvor Intego også har en ISM-aftale, der dækker vedligehold, el-installation, mekanik, procesoptimering og automation.

-hawin

28/2 2017
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer Roches globale laboratorielogistik

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer Roches globale laboratorielogistik

    lagerstyring ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i medicinalvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet, der kan skaleres op til endnu flere lokationer, sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Testpilot i Hvidovre rulles ud til terminaler i hele Europa

    Testpilot i Hvidovre rulles ud til terminaler i hele Europa

    lagerstyring ›I 2024 blev Dachsers filial i Hvidovre testpilot for en ny teknologi, der skulle automatisere og effektivisere terminaldriften. I dag står det klart: Resultaterne har oversteget forventningerne – og sat retningen for fremtiden
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    lagerstyring ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Getac lancerer let og robust 10-tommer tablet til transport og logistik

    Getac lancerer let og robust 10-tommer tablet til transport og logistik

    lagerstyring ›Den nye ZX10 kombinerer effektiv AI-optimeret ydeevne, brugervenlig android-funktionalitet og fuld robusthed, hvilket gør den perfekt til krævende opgaver i felten
  • Oracle hjælper kunder med at navigere i et nyt toldlandskab

    Oracle hjælper kunder med at navigere i et nyt toldlandskab

    lagerstyring ›Nye funktioner i Oracle cloud SCM hjælper organisationer med at håndtere aktuelle handelsforstyrrelser, minimere omkostninger og øge effektiviteten
  • Scanvaegt Systems i strategisk partnerskab med Bent Nygaard Elektronik

    Scanvaegt Systems i strategisk partnerskab med Bent Nygaard Elektronik

    lagerstyring ›Scanvaegt Systems har med virkning fra 1. maj 2025 erhvervet aktiemajoriteten i Bent Nygaard Elektronik. Opkøbet markerer begyndelsen på et strategisk partnerskab, som er et vigtigt skridt i Scanvaegt-koncernens vækststrategi
  • Toldadministration skal gå hånd i hånd med teknologien

    Toldadministration skal gå hånd i hånd med teknologien

    lagerstyring ›Toldadministration har bevæget sig fra manuelle, papirbaserede processer til digitale løsninger. Moderne IT-systemer med avanceret software kan være en nøgleressource i bestræbelserne på at imødegå manglen på kompetencer inden for toldadministration. Sådan ser man på sagen hos Descartes, hvis senior account executive ser nærmere på sagen i nedenstående indlæg
  • Posti indgår partnerskab med Consafe Logistics

    Posti indgår partnerskab med Consafe Logistics

    lagerstyring ›Logistikudbyderen i Norden, Posti har valgt Astro WMS fra Consafe Logistics for at forbedre effektiviteten og optimere og modernisere driften på tværs af alle sine lagre