Automatisering to-go

Automatisering to-go

Nem og hurtig automatisering af enkle og gentagne logistikprocesser med Stills iGo easy-løsning effektiviserer DP Supplys håndtering af mejeriprodukter på fabrikken i Niedersachen

Vellykket intralogistik kræver perfekt koordinerede processer for at kunne udføre transportopgaver hurtigt og økonomisk. Samtidig er der en stigende efterspørgsel efter enkel automatisering af simple og repetitive logistikprocesser.

Det gælder især for virksomheder med begrænset erfaring på området. DP Supply, et datterselskab af den tyske mejerivirksomhed DMK hører til i denne kategori. 

En Still iGo easy-automatiseringsløsning blev for nylig installeret på datterselskabets produktionssted i Beesten, Niedersachsen.

Her modtager en automatiseret EXV iGo højtløftende pallestabler en transportordre, når en palle med spraytørrede pulverprodukter ankommer og dermed sensorerne sensorer i transportbåndsteknologien.

Plug-and-play-automatiseringsløsningen fra Still behøver ikke nødvendigvis at blive integreret i et overordnet ERP-system, da det er en selvstændig løsning, der ikke involverer nogen kompleks installation eller komplicerede kontrolmetoder. Derfor er det hurtigt og nemt at foretage ændringer i ruten, for eksempel.

Mejeri- og mejerifrieprodukter til hele verden
DMK-koncernens kendte mærker, herunder Milram, Oldenburger og Humana Babyfood, er godt kendte i Tyskland og resten af verden. Som Tysklands største mejerikooperativ forarbejder DMK omkring 5,5 milliarder kilo mælk hvert år.

DP Supply i Beesten er et helejet datterselskab af DMK og producerer primært fedtpulverprodukter, ”creamers”, fuldmælkspulvererstatninger baseret på vegetabilske fedtstoffer, skummidler, dejstabilisatorer, ernæringsdrikke, skummetmælkspulver og kontraktørringsprodukter til udvalgte partnere.

Disse produkter udvikles og fremstilles på innovativ vis til brug i bagværk, supper og saucer, salte produkter, is og desserter samt kosttilskud og babymad i overensstemmelse med kravene i den forarbejdede fødevareindustri.

Stephan Runge, produktionschef hos DP Supply, forklarer:

- Takket være vores mange års erfaring med produktion af spraytørrede emulsioner er vi blevet en multinational virksomhed, der leverer produkter til fødevareindustrien.

- For at sikre, at vi kunne opfylde kravene til vores nye nutrilics- og baby food-produktgrupper, installerede vi i 2019 et nyt tørretårn med den nyeste sprøjteteknologi. De sprøjtede emulsioner tørrer på vej ned i tårnet.

50.000 tons færdige produkter – hvert år
I dag sprøjtes og tørres en bred vifte af emulsioner og formuleringer på fabrikken i Beesten og eksporteres derefter i store mængder til De Forenede Arabiske Emirater og Vestafrika.

Stephan Runge kommenterer:

- Alt i alt producerer vi omkring 50.000 tons færdige produkter hvert år i forskellige emballager, fra små sække til store poser. Da produktionen nu foregår døgnet rundt, var vi nødt til at automatisere enkle, tilbagevendende transportprocesser.

- Den automatiserede truck iGo easy fra Still er den perfekte løsning for os til at begynde at bruge automatiseret teknologi.

”Still iGo easy smart”-automatiseringsløsning behøver ikke at blive integreret i DP Supplys ERP-system.

Den udløses af sensorer og andre signaler og kan navigere uafhængigt, hvilket eliminerer behovet for komplekse installationer, der involverer kostbar interfaceprogrammering.

Brugergrænsefladen til applikationen er også meget intuitiv og kræver ikke nogen dybdegående teknisk viden.

Underklargøringsfasen monterede specialuddannede Still-serviceteknikere reflektorerne til lasernavigationssystemet. Og de indtastede AGV-parametrene for ruter og overførselspunkter ved hjælp af den enkle og intuitive software.

Dette tog kun to uger. Efter vellykkede test blev hele systemet taget i brug.

Maksimal fleksibilitet og hurtig tilpasning
Den enkle automatiseringsløsning giver endvidere maksimal fleksibilitet, hvis ruten ændres lidt senere, og parametrene i softwaren justeres.

- Den smarte plug-and-play-løsning iGo easy giver os den perfekte mulighed for at automatisere individuelle logistiske transportprocesser med kun én AGV takket være den særligt enkle og hurtige idriftsættelsesproces, intuitive brugergrænseflade og fleksibilitet. Hvis produktionen stiger yderligere, kan vi reagere fleksibelt ved at tilføje flere AGV'er, siger Runge.

Reflektorer til lasernavigation kan hurtigt installeres i lagermiljøet. Lars Lemke fra Still System Sales, der hjalp med planlægningen og udarbejdelsen af tilbuddet, tilføjer:

- Vækst ændrer ofte parametrene i virksomheder. Vores brede udvalg af automatiserede løsninger betyder, at man nemt kan skifte fra enkle iGo easy-applikationer til mere komplekse iGo-systemapplikationer når som helst.

iGo-systemer er. Ifølge Still den perfekte individuelle automatiseringsløsning til eksisterende, sammenkoblede eller indbyrdes afhængige logistikprocesser.

Systemet er nemlig meget fleksibelt. Det kan tilpasses kundernes behov og gør det muligt at styre trucks i perfekt synkronisering og integrere dem i omfattende logistikprocesser. Kunderne kan vælge at automatisere enkelte trucks eller hele flåder.

Automatisering af transportprocesser i døgndrift
Transportordrer til AGV'en tildeles i to trin. Så snart en palle ankommer til transportbåndets overførselspunkt eller pakkes ved strækhætte-maskinen, udløser en sensor I/O-signaler, som sendes til køretøjet som en transportordre via WLAN.

Når transportordren er i gang, transporteres paller, der ankommer fra produktionen, kontinuerligt til strækhætteanlægget og derfra til de syv stabelpladser i bloklagerområdet døgnet rundt.

Lars Lemke tilføjer, at  automatiseringen ifølge et statistisk kapacitetsestimat muliggør, at der udføres omkring ti transportkørsler i timen.

- Den samlede tilgængelighed af vores system er allerede 98 procent, hvilket er i overensstemmelse med de aktuelle VDI-retningslinjer.

I bloklagerområdet kører pallestableren til syv gulvstabelpladser efter hinanden. Yderligere lagerpladser bruges til midlertidig buffermagasinering. Hvis en plads er optaget, vises en fejlmeddelelse.

Manuel indgriben er mulig når som helst, også under den automatiske opladning af Li-Ion-batteriet. Transportordrer kan også udløses direkte fra jobmonitoren.

AGV-navigation gjort nemt
EXV iGo bruger trianguleringsmetoden til at navigere og scanner løbende sine omgivelser med lasere. Der er installeret reflektorer på relevante punkter langs transportruterne, hvilket gør det muligt at beregne layoutet ved hjælp af den enkle idriftsættelsessoftware og ændre det fleksibelt efter behov.

Stephan Runge er imponeret over denne navigationsmetode:

- Når mindst tre reflektorer er blevet registreret, beregnes truckens aktuelle position ved hjælp af afstandene og vinklerne til de enkelte reflektorer. Fordelene ved dette er åbenlyse. Installationsarbejdet i forbindelse med fastgørelsen af reflektorerne er minimalt, og de kan omdefineres når som helst.

 Derudover begrænser kabelkanaler og rullebaner ikke bevægelsen. Stefan Schuster, servicetekniker hos Stills afdeling i Bremen, tilføjer:

- Efter installation af reflektorerne bruger vi triangulering til at oprette navigationskort til AGV'en. Denne type navigation er naturligvis meget præcis. For at reducere installationsomkostningerne kan AGV'en dog også navigere ved hjælp af lagerets konturer.

- Det er også en fordel på kritiske punkter på en rute, hvor der f.eks. ikke kan installeres reflektorer, såsom langs det mobile reolsystem.

 Derudover giver Still-softwaren mulighed for hurtige rute- og rejseplanændringer i en grafisk visning via ”drag-and-drop”.  Ifølge Still-teknikeren er der derfor ikke behov for kompleks programmering.

-hawin

 

24/10 2025
  • Skræddersyet til vintertjeneste

    Skræddersyet til vintertjeneste

    truck ›Snevagten A/S som leverer snerydning og saltning til erhvervslivet, har investeret i fire nye, specialbyggede ISUZU pickup-trucks til den forestående sæson
  • Komatsu tager førertrøjen på

    Komatsu tager førertrøjen på

    truck ›Den nyeste version af Komatsus intelligente maskinstyring gør arbejdet lettere, hurtigere og mere økonomisk
  • Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    Ny læsser markerer sig i Danmarks største kalkbrud

    truck ›Faxe Kalk er gået fra fem til tre skovlfulde når der læsses lastbiler med ny Komatsu-gummihjulslæsser
  • Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    Lithium-Ion er lykken i Løgstør

    truck ›N.C. Nielsen har netop leveret yderligere tre Linde E40 el-truck med Lithium-ION batterier til Kingspan Logstor. Den samlede Linde-flåde tæller dermed 17 enheder, der bidrager til at holde logistikken kørende.
  • Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    Myreflittig truck lanceret på HI-messen

    truck ›AntOn by Jungheinrich er navnet på hamburgbaserede Jungheinrichs nye omkostningseffektive produktlinje af udstyr til varehåndtering. Og det er udstyr skræddersyet til kravene i ‘entry-level-segmentet'
  • Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    Palomat lancerer elektrisk pallemagasin

    truck ›Nykøbing Mors-virksomheden sætter ny standard med Palomat Inline, og betegner den som et strategisk skridt ind i Industri 5.0
  • Mød Jungheinrich i Herning

    Mød Jungheinrich i Herning

    truck ›Med fokus på automatisering, digitalisering og effektive trucks viser Jungheinrich på HI Tech & Industry, hvordan intralogistikken kan se ud i fremtiden.
  • Ny palleløfter til de krævende opgaver

    Ny palleløfter til de krævende opgaver

    truck ›Baoli-brandet er kendt for sine robuste truck til konkurrencedygtige priser. Den nye palleløfter, KBP 14H med Li-Ion-batteri lever op til traditionen