
2. generations fuldelektriske lastbiler på vejene
Rema 1000 udvider flåden af elektriske lastbiler med nye 2. generations trækkere fra Mercedes. De har øget kapacitet og en rækkevidde på op til 600 kilometer
Med indkøbet af to nye og meget mere energieffektive, eldrevne lastbiler trykker Rema 1000 nok engang på speederen i arbejdet med at elektrificere transporten af dagligvarer til sine butikker.
Rema 1000 modtog sine første 30 eldrevne lastbiler tilbage i 2023, og med ankomsten af nye 2. generationstrækkere, råder discountkæden nu over en elektrisk flåde på 32 lastbiler:
- I Rema 1000 tror vi på, at fremtiden er elektrisk. Derfor arbejder vi benhårdt på at elektrificere store dele af vores logistik og transport.
- Det er nemlig et sted, hvor vi kan tage store skridt i den rigtige retning og reducere vores miljømæssige påvirkning ganske meget, siger transportchef i Rema 1000 Danmark, Kenneth Veng Jespersen.
For at holde hjulene kørende har Rema 1000 desuden installeret en 1 megawatt-lader. Det er sket i sammen med søsterselskabet Uno-X, og planen er, at den skal supplere eksisterende 400 kW-ladere ved Rema 1000s administration i Horsens.
Investeringer i effektiv ladeinfrastruktur og indkøb af flere eldrevne lastbiler går nemlig hånd i hånd i elektrificeringen.
- Vi er stolte af at understøtte Rema 1000s ambitiøse arbejde med at elektrificere sin logistik ved at etablere en effektiv ladeinfrastruktur i Horsens.
- Samarbejdet med Rema 1000 giver os værdifulde erfaringer, som vi kan bruge til at udvikle og skalere vores løsninger i hele branchen, siger Michael B. Hansen, markedsdirektør hos Uno-X Truck.
Rema 1000s nye eldrevne lastbiler er meget mere energieffektive end de første modeller. Mens første generation bruger 1,13 kWh pr. kilometer, kan de nye lastbiler nøjes med 0,86 kWh – en forbedring på næsten 25 procent.
Samtidig har de en rækkevidde på op til 600 kilometer, og det betyder, at lastbilerne får base ved discountkædens distributionscenter i Horsens.
-hawin