Descartes: Fire tendenser for logistik- og transportbranchen i 2024

Descartes: Fire tendenser for logistik- og transportbranchen i 2024

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes, fremhæver fire tendenser, der vil forme logistik- og transportbranchen i 2024, og fortæller, hvad beslutningstagere kan gøre for at drage fordel af dem

Descartes der leverer komplette Cloudbaserede logistikløsninger til effektiv styring af forsyningskæder, ser man 2023 som et overgangsår for logistik- og transportbranchen.

Når man hos virksomheden kigger fremad i 2024 spår man at aftagende økonomisk vækst og øgede omkostninger fortsat vil presse branchen til at blive meget mere produktiv og tage nye arbejdsmetoder i brug.

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes, fremhæver fire tendenser, der vil forme logistik- og transportbranchen i 2024, og fortæller, hvad  beslutningstagere kan gøre for at drage fordel af dem.

Fortsat mangel på arbejdskraft
Hos Descartes hæfter man sig ved, at transport- og logistikvirksomhedernes brancheorganisation ITD vurderer, at der mangler 10.000 chauffører i Danmark, og at det er tydeligt, at manglen på arbejdskraft ikke vil aftage i løbet af det kommende år.

- Også i 2024 vil det være en udfordring at finde kvalificerede medarbejdere.

- Der er en generel mangel på disponibel arbejdskraft i alle brancher, og arbejdstagerne vil fortsætte med at skifte mellem brancherne for at finde de højeste lønninger eller de mest gunstige arbejdsvilkår.

- Logistik- og transportbranchen bliver nødt til at fokusere på strategier til fastholdelse af medarbejdere og indføre mere automatisering, så arbejdspladsen opleves mere moderne, siger Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.

Øgede omkostninger er en udfordring for branchen
Ligesom resten af samfundet oplever transportbranchen stigende omkostninger til arbejdskraft, brændstof og andre investeringer.

Det betyder, at logistik- og transportvirksomhederne fortsat vil have fokus på at reducere omkostningerne.

- De traditionelle måder at drive forretning på vil blive udfordret, idet virksomhedsledelsen kæmper for at opretholde overskudsgraden.

- Logistik- og transportvirksomheder bliver nødt til at være meget kreative i 2024 og arbejde strategisk på at identificere ændringer i forsyningsnetværk, indkøbsstrategier, transportmåder og service, der kan reducere omkostningerne, siger Lars Persson.

Hård konkurrence, fordi kundeoplevelsen bliver stadigt vigtigere
Der er sket et skifte i definitionen af kundesucces fra kundeservice til kundeoplevelse.

Ifølge Descartes viser flere undersøgelser, at kunderne vil forvente større leveringspræcision, pålidelighed og adgang til leveringsstatus i realtid med henblik på at forbedre leveringen eller håndtere afvigelser.

- Logistik- og transportvirksomheder må sikre, at deres leveringsprocesser og systemer understøtter korrekte og omkosningseffektive metoder til booking af snævrere tidsvinduer, hjælper med at opfylde deres leveringsløfter og engagerer kunderne elektronisk under hele leveringen, konstaterer Lars Persson.

Han fortsætter:

- Dem, der benytter en tredjepartsleverandør, bør forvente samme evne til at integrere booking- og sporingsdata som hos kunden.

Nye forretningsmodeller ser dagens lys
Som følge af presset for at reducere omkostningerne og imødekomme kundernes øgede forventninger vil der være fokus på at udnytte nye logistikbaserede forretningsmodeller og elektronisk kundekontakt.

- Transport- og logistikbranchen går fra faste leveringscyklusser for B- og C-kunder til hybridruter, der kombinerer faste leverancer til deres A-kunder med dynamiske leverancer til B- og C-kunder.

- Miljøvenlige leveringsalternativer får også betydning for logistik- og transportvirksomheder, siger Lars Persson og tilføjer:

- Kombinationen af nye leveringsmodeller, f.eks. gruppering af ordrer til en enkelt ugentlig levering eller brug af teknologi til identificering af de mest bæredygtige leveringsalternativer i købsprocessen, vil ikke blot give kunderne de miljøvenlige leveringsalternativer, som de i stigende grad vil efterspørge i 2024, men også reducere leveringsomkostningerne, forklarer Lars Persson.

-hawin

 

10/1 2024
  • Testpilot i Hvidovre rulles ud til terminaler i hele Europa

    Testpilot i Hvidovre rulles ud til terminaler i hele Europa

    lagerstyring ›I 2024 blev Dachsers filial i Hvidovre testpilot for en ny teknologi, der skulle automatisere og effektivisere terminaldriften. I dag står det klart: Resultaterne har oversteget forventningerne – og sat retningen for fremtiden
  • DHL Danmark indfører papirløs returnering

    DHL Danmark indfører papirløs returnering

    lagerstyring ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Getac lancerer let og robust 10-tommer tablet til transport og logistik

    Getac lancerer let og robust 10-tommer tablet til transport og logistik

    lagerstyring ›Den nye ZX10 kombinerer effektiv AI-optimeret ydeevne, brugervenlig android-funktionalitet og fuld robusthed, hvilket gør den perfekt til krævende opgaver i felten
  • Oracle hjælper kunder med at navigere i et nyt toldlandskab

    Oracle hjælper kunder med at navigere i et nyt toldlandskab

    lagerstyring ›Nye funktioner i Oracle cloud SCM hjælper organisationer med at håndtere aktuelle handelsforstyrrelser, minimere omkostninger og øge effektiviteten
  • Scanvaegt Systems i strategisk partnerskab med Bent Nygaard Elektronik

    Scanvaegt Systems i strategisk partnerskab med Bent Nygaard Elektronik

    lagerstyring ›Scanvaegt Systems har med virkning fra 1. maj 2025 erhvervet aktiemajoriteten i Bent Nygaard Elektronik. Opkøbet markerer begyndelsen på et strategisk partnerskab, som er et vigtigt skridt i Scanvaegt-koncernens vækststrategi
  • Toldadministration skal gå hånd i hånd med teknologien

    Toldadministration skal gå hånd i hånd med teknologien

    lagerstyring ›Toldadministration har bevæget sig fra manuelle, papirbaserede processer til digitale løsninger. Moderne IT-systemer med avanceret software kan være en nøgleressource i bestræbelserne på at imødegå manglen på kompetencer inden for toldadministration. Sådan ser man på sagen hos Descartes, hvis senior account executive ser nærmere på sagen i nedenstående indlæg
  • Posti indgår partnerskab med Consafe Logistics

    Posti indgår partnerskab med Consafe Logistics

    lagerstyring ›Logistikudbyderen i Norden, Posti har valgt Astro WMS fra Consafe Logistics for at forbedre effektiviteten og optimere og modernisere driften på tværs af alle sine lagre
  • Tre nye håndterminaler fra Honeywell

    Tre nye håndterminaler fra Honeywell

    lagerstyring ›Norris Print Tech A/S præsenterer den tourchbaserede CT37 og de to kombinerede touch- og tastatur håndterminaler CK62 og CK67 til både de lette og de tunge industriopgaver