Descartes: Fire tendenser for logistik- og transportbranchen i 2024

Descartes: Fire tendenser for logistik- og transportbranchen i 2024

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes, fremhæver fire tendenser, der vil forme logistik- og transportbranchen i 2024, og fortæller, hvad beslutningstagere kan gøre for at drage fordel af dem

Descartes der leverer komplette Cloudbaserede logistikløsninger til effektiv styring af forsyningskæder, ser man 2023 som et overgangsår for logistik- og transportbranchen.

Når man hos virksomheden kigger fremad i 2024 spår man at aftagende økonomisk vækst og øgede omkostninger fortsat vil presse branchen til at blive meget mere produktiv og tage nye arbejdsmetoder i brug.

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes, fremhæver fire tendenser, der vil forme logistik- og transportbranchen i 2024, og fortæller, hvad  beslutningstagere kan gøre for at drage fordel af dem.

Fortsat mangel på arbejdskraft
Hos Descartes hæfter man sig ved, at transport- og logistikvirksomhedernes brancheorganisation ITD vurderer, at der mangler 10.000 chauffører i Danmark, og at det er tydeligt, at manglen på arbejdskraft ikke vil aftage i løbet af det kommende år.

- Også i 2024 vil det være en udfordring at finde kvalificerede medarbejdere.

- Der er en generel mangel på disponibel arbejdskraft i alle brancher, og arbejdstagerne vil fortsætte med at skifte mellem brancherne for at finde de højeste lønninger eller de mest gunstige arbejdsvilkår.

- Logistik- og transportbranchen bliver nødt til at fokusere på strategier til fastholdelse af medarbejdere og indføre mere automatisering, så arbejdspladsen opleves mere moderne, siger Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.

Øgede omkostninger er en udfordring for branchen
Ligesom resten af samfundet oplever transportbranchen stigende omkostninger til arbejdskraft, brændstof og andre investeringer.

Det betyder, at logistik- og transportvirksomhederne fortsat vil have fokus på at reducere omkostningerne.

- De traditionelle måder at drive forretning på vil blive udfordret, idet virksomhedsledelsen kæmper for at opretholde overskudsgraden.

- Logistik- og transportvirksomheder bliver nødt til at være meget kreative i 2024 og arbejde strategisk på at identificere ændringer i forsyningsnetværk, indkøbsstrategier, transportmåder og service, der kan reducere omkostningerne, siger Lars Persson.

Hård konkurrence, fordi kundeoplevelsen bliver stadigt vigtigere
Der er sket et skifte i definitionen af kundesucces fra kundeservice til kundeoplevelse.

Ifølge Descartes viser flere undersøgelser, at kunderne vil forvente større leveringspræcision, pålidelighed og adgang til leveringsstatus i realtid med henblik på at forbedre leveringen eller håndtere afvigelser.

- Logistik- og transportvirksomheder må sikre, at deres leveringsprocesser og systemer understøtter korrekte og omkosningseffektive metoder til booking af snævrere tidsvinduer, hjælper med at opfylde deres leveringsløfter og engagerer kunderne elektronisk under hele leveringen, konstaterer Lars Persson.

Han fortsætter:

- Dem, der benytter en tredjepartsleverandør, bør forvente samme evne til at integrere booking- og sporingsdata som hos kunden.

Nye forretningsmodeller ser dagens lys
Som følge af presset for at reducere omkostningerne og imødekomme kundernes øgede forventninger vil der være fokus på at udnytte nye logistikbaserede forretningsmodeller og elektronisk kundekontakt.

- Transport- og logistikbranchen går fra faste leveringscyklusser for B- og C-kunder til hybridruter, der kombinerer faste leverancer til deres A-kunder med dynamiske leverancer til B- og C-kunder.

- Miljøvenlige leveringsalternativer får også betydning for logistik- og transportvirksomheder, siger Lars Persson og tilføjer:

- Kombinationen af nye leveringsmodeller, f.eks. gruppering af ordrer til en enkelt ugentlig levering eller brug af teknologi til identificering af de mest bæredygtige leveringsalternativer i købsprocessen, vil ikke blot give kunderne de miljøvenlige leveringsalternativer, som de i stigende grad vil efterspørge i 2024, men også reducere leveringsomkostningerne, forklarer Lars Persson.

-hawin

 

10/1 2024
  • Oracle Cloud SCM strømliner forsyningskæderne

    Oracle Cloud SCM strømliner forsyningskæderne

    lagerstyring ›Nye logistikfunktioner i Oracle Cloud SCM hjælper kunderne med at øge synligheden, reducere omkostningerne, automatisere compliance og forbedre beslutningstagningen
  • Lagersystem til smv'erne inspireret af puslespil

    Lagersystem til smv'erne inspireret af puslespil

    lagerstyring ›Dansk robot-startup vil bygge et modulært og skalerbart lagerautomatiseringssystem som ikke kun er for de store virksomheder. De to jyder bag virksomheden Kasparium har nu fået en af pladserne i Teknologisk Instituts robotinkubator bevilliget af Odense Robotics StartUp Fund
  • Peak Systems skal fordoble lagerkapaciteten i LYKO

    Peak Systems skal fordoble lagerkapaciteten i LYKO

    lagerstyring ›En af Sveriges førende online-vækstvirksomheder, har indgået et samarbejde med det nordjyske softwarefirma, Peak Systems, for at øge den automatiserede lagerkapacitet med mere end 100%
  • Poul Hansen indgår partnerskab med Apport Systems

    Poul Hansen indgår partnerskab med Apport Systems

    lagerstyring ›Apport Enterprise optimerer Poul Hansens logistik og lagerstyring.
  • Tilpasningsdygtige løsninger  skaber vellykket  intralogistik

    Tilpasningsdygtige løsninger skaber vellykket  intralogistik

    logistikloesninger ›Et af hovedtemaerne på årets intralogistikmesse, LogiMAT 2024 er dygtig tilpasning. Akademikere, erhvervsfolk og fagspecialister taler om det i en række Ekspertfora. Og mange udstillere demonstrerer netop deres løsningers evner til at tilpasse sig både eksisterende og kommende logistik- og varehåndteringssystemer og -processer
  • Terminalen bliver til én stor scanner

    Terminalen bliver til én stor scanner

    lagerstyring ›Logistikleverandøren Dachser tager et skridt ind i fremtidens logistik ved at lancere den innovative @ILO-teknologi, der øger gennemsigtigheden og automatiserer scanningsprocesserne på terminalen, hos vejtransportfilialen i Hvidovre
  • Værktøjslogistikken klikker hos Niebuhr Gears

    Værktøjslogistikken klikker hos Niebuhr Gears

    lagerstyring ›Seco Tools' nye værktøjslagersystem har på kort tid effektiviseret lagerlogistikken for værktøjer og givet tidsbesparelser hos tandhjulsproducenten Niebuhr Gears
  • Sports Group Denmark stiller skarpt på effektiviteten med LOGIA

    Sports Group Denmark stiller skarpt på effektiviteten med LOGIA

    lagerstyring ›Med etableringen af et nyt centrallager i Funder, har Sports Group Denmark valgt at indkalde forstærkninger til understøttelse af effektiviteten. Sports Group Denmark har valgt at implementere Roimas lagerstyringssystem, LOGIA på det 24.000 m2 store centrallager