Kundeservice starter og slutter på lageret

Kundeservice starter og slutter på lageret

Et ineffektivt lager er lig med ringe kundeservice og kan koste virksomheden dyrt i tab af kunder.

I disse tider, hvor den nærmeste konkurrent kun er et museklik væk, er det vigtigere end nogensinde, at kunderne har en god oplevelse fra de putter en vare i kurven, til den ankommer på deres dørtrin.

Kundeservice er ikke bare et telefonnummer man ringer til, når der er problemer. Kundeservice handler i højere grad om at forebygge, at problemerne opstår. Måden man administrerer sit lager på, siger meget om virksomheden.

Effektive processer og høj produktivitet er et tegn på, at en virksomhed værdsætter den service, man leverer til kunderne. Ineffektive processer kan føre til forsinkelser i forsendelsen, behandlingsfejl og flere komplikationer, som kan påvirke kundetilfredsheden negativt.

Kundeservice på lager

Hos den århusbaserede outdoor-virksomhed, Eventyrsport, der sælger tøj og udstyr til personer med et aktivt friluftsliv, har fokuset været at give kunderne en endnu bedre kundeoplevelse. 

- Vores filosofi har altid været at give vores kunder den bedst mulige oplevelse, uanset om kunderne møder os i en fysisk butik eller vores onlinebutik. Men efterhånden måtte vi sande, at når det kom til vores online-forretning, forhindrede vores teknologi os i at levere service på det høje niveau, som vi ønskede. Det var tydeligt, at vi skulle udvise rettidig omhu i forhold til at effektivisere hele vores lagerstyring, og vores kundedialog, siger direktør hos Eventyrsport, Lars S. Sørensen.

Løsningen blev en indførelse af et WMS fra den danske virksomhed PCSYS, der kunne automatisere og optimere alle aspekter af lagerhåndteringen fra optimal indplacering af varer til indsamling og pakning af ordrer.

En hel dags arbejde på to timer

Det nye lagersystem har betydet, at både arbejdet med at lægge varerne på plads på lageret og hente og pakke ordrer går meget hurtigere og med meget færre fejl end tidligere.

- Jeg kan huske en dag, hvor vi havde fået rigtigt mange ordrer ind. Normalt ville det have taget vores lager en hel dag at ekspedere så mange ordrer, men efter to timer var det hele pakket, siger Lars S. Sørensen.

Men tidsbesparelsen er kun toppen af isbjerget. Langt vigtigere er positive indtryk, du sender til dine kunder, når dit lager kører på effektive processer og høj produktivitet.

- Tiden du investerer i at forbedre din lagerstyring viser, at du tager din kundeservice alvorligt. Med et lagerstyringssystem kan du opnå en effektiv lagerstyring, der er designet at forbedre din kundeservice og –loyalitet. Effektiv lagerstyring kan hjælpe dig med at overgå kundens forventninger og sørge for, at dine kunder kommer igen, forklarer Kristian Andersen, der er WMS-ansvarlig hos PCSYS.

Tilbage i Århus er Lars S. Sørensen meget tilfreds.

- Vi har stadig fordelen af vores lokale tilstedeværelse, men verden bliver mindre og mindre, så det må aldrig blive en sovepude. Vores ordrehåndtering, levering og kundeservice skal kunne måle sig med de bedste i branchen. Det kommer både til at kræve et godt lagersystem, hvilket vi har nu, men også en endnu bedre kundeservice.

- Vi har derfor valgt at sammenlægge vores kundeservice og lagerafdeling, så kommunikationen fra lager til kunde sker så hurtigt som muligt. I det øjeblik lageret opdager et problem med en ordre, skal det håndteres af en kundeservicemedarbejder, så der findes en løsning uden unødig forsinkelse.

-hawin

 

30/10 2017
  • Lagersystem til smv'erne inspireret af puslespil

    Lagersystem til smv'erne inspireret af puslespil

    lagerstyring ›Dansk robot-startup vil bygge et modulært og skalerbart lagerautomatiseringssystem som ikke kun er for de store virksomheder. De to jyder bag virksomheden Kasparium har nu fået en af pladserne i Teknologisk Instituts robotinkubator bevilliget af Odense Robotics StartUp Fund
  • Peak Systems skal fordoble lagerkapaciteten i LYKO

    Peak Systems skal fordoble lagerkapaciteten i LYKO

    lagerstyring ›En af Sveriges førende online-vækstvirksomheder, har indgået et samarbejde med det nordjyske softwarefirma, Peak Systems, for at øge den automatiserede lagerkapacitet med mere end 100%
  • Poul Hansen indgår partnerskab med Apport Systems

    Poul Hansen indgår partnerskab med Apport Systems

    lagerstyring ›Apport Enterprise optimerer Poul Hansens logistik og lagerstyring.
  • Tilpasningsdygtige løsninger  skaber vellykket  intralogistik

    Tilpasningsdygtige løsninger skaber vellykket  intralogistik

    logistikloesninger ›Et af hovedtemaerne på årets intralogistikmesse, LogiMAT 2024 er dygtig tilpasning. Akademikere, erhvervsfolk og fagspecialister taler om det i en række Ekspertfora. Og mange udstillere demonstrerer netop deres løsningers evner til at tilpasse sig både eksisterende og kommende logistik- og varehåndteringssystemer og -processer
  • Terminalen bliver til én stor scanner

    Terminalen bliver til én stor scanner

    lagerstyring ›Logistikleverandøren Dachser tager et skridt ind i fremtidens logistik ved at lancere den innovative @ILO-teknologi, der øger gennemsigtigheden og automatiserer scanningsprocesserne på terminalen, hos vejtransportfilialen i Hvidovre
  • Descartes: Fire tendenser for logistik- og transportbranchen i 2024

    Descartes: Fire tendenser for logistik- og transportbranchen i 2024

    lagerstyring ›Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes, fremhæver fire tendenser, der vil forme logistik- og transportbranchen i 2024, og fortæller, hvad beslutningstagere kan gøre for at drage fordel af dem
  • Værktøjslogistikken klikker hos Niebuhr Gears

    Værktøjslogistikken klikker hos Niebuhr Gears

    lagerstyring ›Seco Tools' nye værktøjslagersystem har på kort tid effektiviseret lagerlogistikken for værktøjer og givet tidsbesparelser hos tandhjulsproducenten Niebuhr Gears
  • Sports Group Denmark stiller skarpt på effektiviteten med LOGIA

    Sports Group Denmark stiller skarpt på effektiviteten med LOGIA

    lagerstyring ›Med etableringen af et nyt centrallager i Funder, har Sports Group Denmark valgt at indkalde forstærkninger til understøttelse af effektiviteten. Sports Group Denmark har valgt at implementere Roimas lagerstyringssystem, LOGIA på det 24.000 m2 store centrallager