Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

Nordjysk samarbejde om at aftage grøn brint

Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center ser frem til at få grøn brint ind i porteføljen. Begge virksomheder deltager i projektet CONVEY på Hirtshals Havn, der har fokus på at producere grøn brint til blandt andet transportsektoren

Mens batterier har erstattet dieselmotoren på en del lastbiler, er der stadig en udfordring med at udfase fossile brændstoffer til lastvogne, der skal køre langt og med tungt gods.

Her kan brint være et godt alternativ. Det lette grundstof kan produceres på basis af vand, sol og vind, stjæler ikke meget vægt fra nyttelasten og er hurtig at fylde på, og nu går Vendelbo Spedition og Hirtshals Transport Center sammen ind på markedet for den grønne brint.

- I og med, at vi kører langt og tungt, så betragter vi brint som mere interessant end el. I dag bruger vi udelukkende diesel i vores lastbiler. Men der er ingen tvivl om, at vi kommer til at se en øget efterspørgsel på grønne alternativer. Og inden da vil vi gerne have gjort os nogle erfaringer med brint, fortæller Jesper Bundgaard Madsen, adm. direktør hos Vendelbo Spedition.

 I første omgang skal Vendelbo Spedition afhente brint på Hirtshals Havn og distribuere det til aftagerne. Sidenhen kan Vendelbo Spedition selv blive aftager af brint og bruge det som brændstof.

Brinten produceres på Hirtshals Havn som led i CONVEY-projektet. Brinten fremstilles på basis af strøm fra vindmøller, og aftagerne er Hirtshals Transport Center og industrivirksomheder på havnen. Restprodukterne ilt og varme fra elektrolyseprocessen, der fremstiller brinten, afsættes ligeledes til virksomheder på havnen. Produktionen forventes at starte i 2026.

Transportcenter ønsker at tilbyde brint
Hirtshals Transport Center, der skal aftage en del af den grønne brint, besøges hver dag af omkring 450 lastbiler, hvoraf ca. 150 dagligt tanker brændstof.

- Den grønne omstilling gør, at det ikke bliver ved med at være diesel, man tanker her. I transportcentret ønsker vi at være på forkant med at tilbyde de alternativer til diesel, der kommer. Vi har allerede faciliteter til el-opladning og et nyt LNG-gasanlæg, og det næste bliver, at vi kan tilbyde grøn brint, fortæller Tonni Sørensen, adm. direktør hos Hirtshals Transport Center.

Jylland er vigtig transportkorridor
I Norge og Sverige er der stor interesse for brint til tunge og langt kørende lastbiler, blandt andet på grund af afstandene i de to langstrakte lande. Den landbaserede transport af varer til og fra Norge går i høj grad via det danske vejnet, og det samme gælder transporten til og fra Sverige.

Jylland som transportkorridor for tung trafik mellem Norden og det øvrige Europa er derfor i fokus, også når det gælder omlægning fra fossile brændstoffer til grønne alternativer. Projektet Grønn Jyllandskorridor afdækker behov og muligheder i den sammenhæng – og også her er brint med på paletten.

Klimarådet har opgjort, at den tunge godstransport på danske veje udleder cirka 1,7 millioner ton CO2 årligt. Det svarer til næsten fire procent af Danmarks samlede CO2-udledning.

Fakta:

Om CONVEY:
Projektet fokuserer på at producere og integrere grøn brint i forskellige sektorer, herunder tung transport. Projektet er centreret omkring Hirtshals Havn og involverer et konsortium af 10 partnere. Formålet er at etablere et integreret brintøkosystem, hvor grøn brint produceres ved hjælp af lokal vindenergi og udnyttes sammen med biprodukterne ilt og varme i virksomheder på havnen.

Om Grøn Jyllandskorridor:
Her samarbejder 26 partnere fra Danmark og Norge om at udvikle en mere effektiv og miljøvenlig, multimodal transportkorridor, som forbinder Sydnorge, Vestsverige og Jylland med Centraleuropa. Brint spiller en vigtig rolle i projektet som led i at fremme bæredygtige løsninger inden for vej-, jernbane- og søtransport.

Vendelbo Spedition
Transport- og speditionsvirksomheden har base i Nordjylland, råder over 50 lastbiler og løser primært opgaver mellem Skandinavien og resten af Europa.

Hirtshals Transport Center
Ligger tæt ved Hirtshals Havn og tilbyder omfattende servicefaciliteter for både transportsektoren og private bilister. Centret fungerer som et knudepunkt, hvor land- og banetransport mødes med søtransport.

-lipe

15/4 2025
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern