Dachser-koncernen vokser gennem opkøb

Dachser-koncernen vokser gennem opkøb

Den globale logistikudbyder Dachser voksede betydeligt i 2024 med en salgsvækst på 13 %. Det sikrede, at omsætningen rundede milepælen 8 milliarder euro

Dachsers vækst skyldes primært opkøbene af Dachser & Fercam Italia, Frigoscandia og Brummer, som for første gang vil fremgå af årsregnskaberne for 2024.

Rent organisk, det vil sige fraregnet opkøb, voksede Dachser med 4,7 % i forhold til året før. Det skyldtes robusthed i det europæiske stykgodsnetværk og ratestigninger inden for sø- og luftfragt.

Godsmængderne voksede med 7,6 % til ca. 83,2 millioner forsendelser, mens tonnagen steg med 10,2 % til omkring 44,1 millioner tons.

Forretningsudviklingen kunne have været mere dynamisk, men led under manglende vækstmomentum fra Tyskland og Europa:

- Høje omkostninger, svag produktion på tværs af brancher og et fald i privatforbruget har også haft indflydelse på vores forretning.

- Desuden har de mange kriser, vi står over for rundtom i verden i dag, været en konstant stressfaktor for vores kunder og dermed også for os, udtaler Burkhard Eling, CEO hos Dachser.

Investeringer i krisetider styrker konkurrenceevnen
Dachser udnyttede sin finansielle stabilitet og styrke til at foretage betydelige investeringer. I 2024 fordoblede logistikudbyderen sine årlige investeringer i virksomhedsopkøb, etablering af nye filialer i netværket, arbejdsstyrke, digital innovation og klimatiltag til omkring 490 millioner euro.

I 2025 er der planlagt yderligere investeringer i Dachsers netværk på op mod 400 millioner euro.

- De virksomheder, der investerer klogt og konsekvent i tider med lavkonjunktur, vil gå ind i den næste højkonjunktur med vind i sejlene, påpeger Burkhard Eling.

- Tidligere er vi kommet stærkere og mere konkurrencedygtige ud af kriser ved at følge denne kontracykliske forretningspolitik. Sådan bliver det også denne gang.

Dachser-koncernens arbejdsstyrke voksede i 2024 med mere end 3.300 medarbejdere til i alt ca. 37.300. Antallet af filialer steg med 56 til 433 på verdensplan.

Det afspejler også de foregående års opkøb i Italien, Nordeuropa, Tyskland og Østrig. Ydermere indgår virksomhedens japanske joint venture, som blev dannet i 2024, for første gang i årsregnskaberne.

Forretningsudviklingen i detaljer
Dachsers forretningsområde Road Logistics – som omfatter transport og oplagring af industrivarer og forbrugsgoder (European Logistics) og fødevarer (Food Logistics) – opnåede en omsætningsfremgang på 10,9 % til 6,4 milliarder euro i 2024.

Forretningsenheden European Logistics øgede omsætningen med 8,1 % til omkring 4,8 milliarder euro. Antallet af forsendelser steg med 6,5 % og tonnagen med 2,8 %.

Udviklingen i Dachsers europæiske forretningsenheder var præget af et højt omkostningspres i nøgleindustrier, voksende prisfølsomhed blandt kunderne og intensiveret konkurrence på grund af svag efterspørgsel efter transport og oplagring.

- Det faktum, at vi var i stand til at vokse, og ikke kun gennem opkøb, men også organisk på et svækket marked, illustrerer den tillid, vores kunder har til vores netværks høje pålidelighed og kvalitet, fortsætter Burkhard Eling.

Forretningsenheden Food Logistics har fået en ny dimension i Europa i kraft af integrationen af Müller i 2023 og af Frigoscandia og Brummer i 2024. Omsætningen steg med præcis 20 % til ca. 1,7 milliarder euro, antallet af forsendelser steg med 14,3 % til ca. 12,4 millioner, og tonnagen steg med 31,5 % til ca. 13,9 millioner tons.

Burkhard Eling uddyber:

- Vi har opkøbt virksomheder, som med succes har åbnet op for andre forretningsområder end friskvarelogistik, som dermed henvender sig til flere kundesegmenter og markeder i Europa, og som ikke mindst har deres egne store lastbilflåder. Alt dette er en del af vores nye strategiske markedspositionering for Dachser Food Logistics.

Omsætningen i forretningsområdet Air & Sea Logistics steg med præcis 22 % til ca. 1,6 milliarder euro i 2024. Det skyldes især atypiske kortsigtede forhold, som fik fragtraterne inden for luft- og søfragt til at stige, blandt andet krisen med kapacitetsflaskehalse på Det Røde Hav og e-handel mellem Kina og Europa.

Contract Logistics – kombinationen af transport, oplagring og kundespecifikke merværditjenester – spillede også en vigtig rolle for Dachsers vækststrategi i 2024.

Investeringer i udvidelser kombineret med kapaciteten i de opkøbte virksomheder øgede antallet af pallepladser med omkring 720.000 til i alt 3,8 millioner. Dachsers kunder kan nu drage fordel af lagerservices på 190 lokationer rundtom i verden.

Burkhard Eling forventer, at 2025 bliver endnu et meget udfordrende år for logistikken med begrænset vækstmomentum fra Europa.

- Vi kan se, at de økonomiske resultater i Europa stagnerer over en bred kam og ledsages af kapacitetstilpasninger, hvoraf nogle er smertefulde. Det betyder også, at vi er nødt til at håndtere omstillingsprocesser i nøgleindustrier som bilindustrien og energiintensive sektorer som den kemiske industri.

Desuden er der øget global usikkerhed og fare for økonomiske nedture på grund af protektionisme, truslen om indførelsen af told og modtold samt geopolitiske konflikter.

På denne baggrund er det vigtigt for Dachser at opnå vækst uden for Europa.

- Vi vil i stigende grad fokusere på at styrke vores tilstedeværelse i Nord- og Sydamerika og Asien og forbinde disse markeder med vores unikke konkurrencefordel: vores europæiske stykgodsnetværk. For jo bredere vores globale aftryk er, jo større er vores modstandsdygtighed, afslutter Burkhard Eling.

-hawin

4/4 2025
  • Ombygning styrker position som europæisk knudepunkt

    Ombygning styrker position som europæisk knudepunkt

    logistikcentre ›KLIFO, som leverer end-to-end emballerings- og distributionsservices bl.a. kliniske forsøg i medicinal- og biotekindustrien, har fået Lægemiddelstyrelsens godkendelse sin nyindrettede 6.500 m2 lagerfacilitet i Brøndby
  • Logistik i Drømmeland

    Logistik i Drømmeland

    logistikcentre ›E20 Park Copenhagen ved Solrød har indgået en lejeaftale med Drømmeland, og føjer dermed endnu en detailhandler til den voksende gruppe af lejere i logistikparken
  • Klar til større opgaver

    Klar til større opgaver

    logistikcentre ›Med et logistikprojekt på 13.500 m2 etagemeter og 8.700 m2 belægning for Panattoni Denmark har HPH Totalbyg netop vundet sin største byggekontrakt de seneste fem år
  • Tættere på kunderne og kortere køreafstande

    Tættere på kunderne og kortere køreafstande

    logistikcentre ›En markant tilgang af nye kunder og en målrettet investering i GLS-brandet har skabt stærk vækst for GLS Denmark, som derfor udvider med et nyt distributionscenter i Ringsted
  • Robotkonference til Odense

    Robotkonference til Odense

    logistikcentre ›Odense er netop blevet udvalgt som værtsby for den internationale konference inden for automatisering og robotteknologi i byggeriet, ISARC i 2027
  • Blue Water skifter topchef

    Blue Water skifter topchef

    logistikcentre ›Thomas Bek, der har været i Blue Water i 29 år, overtager ceo-posten efter Søren Nørgaard Thomsen, der forlader transport- og logistikkoncernen efter syv år
  • Korrekt planlægning af automatiserede fersk- og frostlagersystemer - udfordringer og løsninger

    Korrekt planlægning af automatiserede fersk- og frostlagersystemer - udfordringer og løsninger

    logistikcentre ›Klinkhammer, systemintegrator med speciale i intralogistik, viser, hvor vigtigt et effektivt og økonomisk logistikkoncept er, og hvilke overvejelser der skal tages, når man vælger et lager- og plukkesystem inden for ferskvare-sektoren for at sikre bedst mulig effektivitet og økonomi SPONSORERET INDHOLD
  • Højeste tomgang i mere end syv år

    Højeste tomgang i mere end syv år

    logistikcentre ›Udbuddet af lokaler til lager og logistik er steget to et halvt år i træk og ligger på det højeste i over syv år. To erhvervsmæglere forudser dog, at der bliver længere mellem de ledige lejemål