300 malkekøer får løst et vægtproblemGårdejer Niels Holger Nordendahl (i midten) får en snak med Topcon-montørerne Henry Hauge (til venstre) og Martin Laursen, som holder øje med kalibreringen af systemet fra kabinen.

300 malkekøer får løst et vægtproblem

Avanceret Topcon-vejesystem skal sikre bedre udnyttelse af foderet på kvæggård på Mors

Foderspild er penge ud ad vinduet. Så enkel er gårdejer Niels Holger Nordendahls filosofi bag de fire tingester, der netop er monteret på bommen på hans Manitou-teleskoplæsser.

Tingesterne er sensorer, og i kabinen har gårdejeren og hans folk fået et nyt, lille display, hvor de kan følge, hvad sensorerne fortæller. Dermed skulle de omkring 300 malkekøer på ejendommen på det nordlige Mors have udsigt til at få løst et vægtproblem.

- Via fuldfodervognen har vi i forvejen godt styr på, hvad der køres ind af foder til køerne. Men vi har ikke styr på, hvad det kommer ud af restfoder. Det får vi med vejesystemet, som simpelthen vil sikre os en bedre udnyttelse af foderet, forklarer Niels Holger Nordendahl.

Det er japanske Topcon, som via den danske importør Scantruck, har leveret det avancerede vejesystem til gårdejeren på limfjordsøen.

Montør Henry Hauge er en af specialisterne i Scantrucks IMC-team med speciale i intelligent maskinstyring. Herunder også de avancerede vejesystemer.

Et Topcon Weighlog 10 med touchskærmen Alpha10 til at følge, styre og kontrollere mængderne, der kommer i teleskoplæsserens skov. Og altså ikke mindst til at holde øje med, hvor meget der er tilbage i skovlen, når maskinen har kørt foderet ind.

Weighlog 10 er specielt konstrueret til kompakte og mindre læssemaskiner. Som Niels Holger Nordendahls Manitou MT 835 med en løftekapacitet på 3500 kilo.

Niels Holger Nordendahl tjekker Alpha10-skærmen, hvor han og hans folk på gården fremover kan holde øje med, at foderspildet minimeres.

Mange brugere, skovle og produkter

- Vejesystemet er særdeles brugervenligt med mulighed for flere brugere. Med Alpha10-skærmen kan maskinføreren skifte mellem op til 10 forskellige skovle og andre redskaber og indtaste op til 30 forskellige produkter, der løbende skal vejes. Tillige er der mulighed for op til fem produktblandinger i systemet, og selve vejningen foregår dynamisk, fortæller montør Henry Hauge. Det var ham, der sammen med kollega Martin Laursen monterede det nye vejesystem på teleskoplæsseren.

- Sensorerne måler trykket på bommens cylindre og sender besked ind til elektronikken, som så beregner, hvor meget, der er på vægten. På teleskoplæssere monterer vi fire sensorer. Når vi udstyrer gummihjulslæssere med Topcon-vejesystem, er det nok med to sensorer, forklarer Henry Hauge.

Mindre spild fremover

Monteringen af systemet og kalibreringen foregik helt efter alle forventninger og forhåbninger. Gårdejer Niels Holger Nordendahl har nu også forventning og forhåbning om at se det nye vejesystem afspejle sig på foderregnskabet.

Topcon Weighlog10-systemet får input fra fire sensorer på teleskoplæsserens bom og vejer løbende mængden af foder i skovlen.

- Der er ingen tvivl om, at vores foderspild bliver mindre fremover, når vi tydeligt kan se på displayet, hvor meget ubrugt foder, vi kører ud fra stalden igen. Det er trods alt ganske store mængder foder, vi bruger til 300 malkekøer, og foruden køerne i stalden, har vi også 230 hektar jord med grovfoder, siger gårdejeren, der er femte generation på ejendommen, som også hedder Nordendahl.

Sensorerne måler trykket på bommens cylindre, så systemet dynamisk kan beregne restmængderne af foder i skovlen.

- Jeg regner med, at sjette generation så småt er ved at blive kørt i stilling. Han går i øjeblikket i 9. klasse, og jeg håber da, at han går landbrugsvejen, siger Niels Holger Nordendahl, som sammen med fru Mette har yderligere en søn og to døtre.

-hawin

 

7/10 2019
  • Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    logistikloesninger ›Et enstemmigt folketing har i dag vedtaget lov om krigsforsikring. Loven sikrer, at den danske handelsflåde kan sejle videre i tilfælde af krig og opretholde afgørende forsyningskæder
  • To familievirksomheder - en vision

    To familievirksomheder - en vision

    logistikloesninger ›Med overtagelsen af Dantra Group udvider Hoyer Group serviceporteføljen, ekspertisen og netværket for kunder i hele Europa og resten af verden
  • Fragtdroner over Dubai

    Fragtdroner over Dubai

    logistikloesninger ›Emirates SkyCargo indgår samarbejde med Lodd Autonomous om at udvikle og teste store, selvflyvende fragt-droner i Dubai
  • Körber gør automationsløsninger NIS2-klar

    Körber gør automationsløsninger NIS2-klar

    logistikloesninger ›Med den rigtige balance mellem sikkerhed, kompleksitet og omkostninger har Körber udviklet en løsning, så kunderne både kan beskytte automationsudstyret mod cyberangreb og overholde NIS2-regulativet
  • Droneaktører i ny forening

    Droneaktører i ny forening

    logistikloesninger ›Den seneste tids store fokus på droner i dansk luftrum skaber behov for at styrke samarbejdet mellem myndigheder og virksomheder på droneområdet. Nu går droneaktører sammen i en ny forening under DI
  • Flyvende døgnvagter med eget netværk

    Flyvende døgnvagter med eget netværk

    logistikloesninger ›Logistikbranchen er del af målgruppen, der kan få glæde af den selvstyrende droneteknolgi fra startup-virksomheden SKYFRR, som har fået plads i Teknologisk Instituts robotnetværk
  • Robotarrangører lancerer ny begivenhed i 2026

    Robotarrangører lancerer ny begivenhed i 2026

    logistikloesninger ›Under den fælles titel Week of Robotics går det traditionelle ROBOTBRAG til næste år sammen med konferencen NextGen Robotics LIVE i et tre-dages internationalt robotarrangement på Fyn
  • Strømlinet produktion med 3D-Vision og en robot

    Strømlinet produktion med 3D-Vision og en robot

    logistikloesninger ›Den højtteknologiske virksomhed, SENEX har med SCAPE's 3D Vision-Guided Robotics opnået en fejlfri, fleksibel og fuldautomatisk produktion af sine differenstryksensorer