Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

Danmark og Sverige risikerer at misse Femerntoget

En ny rapport viser at 120 procent flere lastbiler på svenske og danske veje ikke længere blot er en risiko, men et sandsynligt scenarie, hvis der ikke investeres i jernbaneinfrastrukturen

Rapporten “Rail Freight with the Fehmarn Belt fixed link”, som Greater Copenhagen og String, den såkaldte "green megaregion in Nothern Europe", præsenterede i 2023, viste, at Femern Bælt-forbindelsen har potentiale til at skabe en afgørende forandring for transport samt vækst og udvikling i blandt andet Sverige og Danmark.

Men rapporten understregede, at for at indfri potentialet kræves investeringer i jernbaneinfrastrukturen for at undgå flaskehalse og kapacitetsproblemer. 

Mangler i jernbanesystemet betyder allerede i dag, at stadig mere gods transporteres på vej frem for bane. Med de øgede godsmængder, som Femern Bælt-forbindelsen vil medføre, konkluderede rapporten, at der er risiko for en stigning i vejtransporten på svenske og danske veje med 120 procent.

Nu præsenterer Greater Copenhagen og String opfølgningsrapporten “Rail Freight with the Fehmarn Belt Fixed Link. Unlocking the Potential”.

Den viser, at udviklingen ikke er vendt. Situationen er tværtimod mere akut end i 2023. Arbejdet med at fjerne kritiske flaskehalse er ikke blevet prioriteret, og rapporten konstaterer:

• Flaskehalsene består: De flaskehalse, som rapporten i 2023 pegede på, er stadig til stede og vil bestå langt efter Femern Bælt-forbindelsens åbning. Det svækker jernbanens konkurrencekraft yderligere. Lastbiltrafikkens markedsandele vokser, og udviklingen kan blive stadig sværere at vende.

• Uændrede transporttider: De potentielle tidsgevinster, som Femern Bælt-forbindelsen kan give, elimineres af flaskehalsene.

Det er Greater Copenhagen, det politiske samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Halland og samtlige 85 kommuner i Greater Copenhagen, som omtaler den nye undersøgelses resultater i en pressemeddelelse.

Heri understreger Jan Juul Christensen, managing director for Greater Copenhagen, alvoren:

- Rapporten viser, at Sverige og Danmark må fremskynde planlagte investeringer og hurtigst muligt træffe beslutning om flere. 

- Vi risikerer ikke blot en klima- og trafiksikkerhedsudfordring, men også at gå glip af muligheden for at udnytte Femern Bælt-forbindelsens fulde potentiale for investeringer, virksomhedsetableringer, vækst og udvikling. Sverige og Danmark vil ganske enkelt misse toget, hvis vi ikke handler nu.

Thomas Becker, ceo for String, tilføjer:

- Rapporten taler sit tydelige sprog og viser, at vi ikke længere står over for et fremtidigt behov, men en helt akut opgave – noget som den nuværende sikkerhedssituation i Europa blot understreger. 

- Femern Bælt-forbindelsen vil skabe en ny dynamik for både gods- og passagertransport i hele Nordeuropa, men hvis infrastrukturen på begge sider af tunnellen ikke følger med, risikerer vi, at flaskehalse og manglende kapacitet bremser denne udvikling og svækker de gevinster, forbindelsen ellers kan levere.

Forslag til konkrete tiltag
Rapporten præsenterer anbefalinger til regeringerne om tiltag, der kan dæmpe problemerne. Det handler blandt andet om:

• Træf beslutning om en ny kombiterminal i Ringsted, i overensstemmelse med KKR Sjællands forslag.

• Gennemfør straks en bilateral undersøgelse mellem Sverige og Danmark om kapacitet, redundans og tilgængelighed over Øresund. Sverige har taget første skridt, og Danmark har meldt sig positivt. Nu er det tid til næste skridt – og det haster.

• Giv Trafikverket i opdrag at undersøge etableringen af en ny og effektiv rangerbanegård i Malmö samt begynde planlægningen af fire spor mellem Göteborg og Kungsbacka.

• Södra stambanan er Sydsveriges største flaskehals og forventes at forblive kritisk i overskuelig fremtid. Prioritér og fremskynd udbygningen til fire spor Lund–Hässleholm og påbegynd planlægningen af Noden Hässleholm samt strækningen Hässleholm–Alvesta.

-hawin


Læs rapporten: Rail Freight with the Fehmarn Belt Fixed Link Unlocking the Potential fra 2025.

Læs rapporten: Rail Freight with the Fehmarn Belt Fixed Link Forecasts, Challenges and Solutions fra 2023

28/11 2025
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt
  • Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    Solenergi supplerer HVO-løsningerne

    transport ›Green Energy og DHL Freight Sverige tester solcelleteknologi på lastbiler med alternative brændstoffer
  • Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    Trætte chauffører er dårligt for trafiksikkerheden

    transport ›Hver anden af de varebilschauffører, der kører i lang tid ad gangen, angiver, at de ofte eller meget ofte er så trætte, at de har svært ved at holde øjnene åbne under kørslen. Direktør for Rådet for Sikker Trafik opfordrer til, at man husker trafiksikkerheden, når de mange pakker fra Black Friday skal distribueres
  • Få overblik over lastbilsflåden

    Få overblik over lastbilsflåden

    transport ›B2B-platformen for betalinger og mobilitetstjenester, DKV Mobility, lancerer DKV Transport Management Software – et ny flådestyringsværktøj til vognmænd og transportvirksomheder
  • MAN financial services - nu i Danmark

    MAN financial services - nu i Danmark

    transport ›Så er det officielt. MAN Financial Services er startet i Danmark og giver MAN-kunder adgang til et komplet udvalg af finansieringsløsninger samlet under ét tag
  • Pas på falske leveringsbeskeder

    Pas på falske leveringsbeskeder

    transport ›Når pakkestrømmen stiger op til black week og jul, øger det risikoen for at blive snydt online. Brings sikkerhedschef giver tips til, hvordan man undgår det