Konkurrencedygtig levering på dagsordenen
Antropolog Anna Kirahs menneske-centrerede tilgang til forretnings- og produktudvikling vandt indpas hos publikum.

Konkurrencedygtig levering på dagsordenen

Robotter vs mennesker, last-mile og innovation var populære emner på Nordic Delivery Conference 2016

Den 9. juni løb Nordic Delivery Conference 2016 af stablen i København. 600 deltagere fra e-handels-, logistik-, transport- og softwarebranchen deltog i konferencen, hvor programmet bød på talere fra hele verden helt fra Silicon Valley i Californien til Shanghai i Kina.

Konferencens overordnede tema var konkurrencedygtig levering, som talerne havde hver sin indgangsvinkel til, der formede dagens fokus.

Dagens store hovedfokus blev robot teknologi vs. menneskelig kontakt. Hvor flere talere fokuserede på de mange tids-, kvalitets- og økonomiske fordele ved at indføre mere robot teknologi i leveringsbranchen stillede dagens hovedtaler, Anna Kirah, sig kritisk overfor den stigende anvendelse af robot teknologi.

Anna Kirah fra Making Waves, viste i sin præsentation, hvordan en menneske-centeret tilgang til forretnings- og teknologiudvikling er langt mere værdifuldt for en virksomhed end et ensidigt fokus på systemer, tal og økonomi.

Anna Kirahs budskab gik rent ind hos deltagerne, der var enige med Anna Kirah i vigtigheden af at huske mennesket i vores stadig mere teknologiske verden.

Deltagerne stillede ligeledes spørgsmål ved den stigende anvendelse af robot teknologi i leveringsbranchen. Hvad skal der ske med de medarbejdere, hvor robotter overtager arbejdsopgaverne? Og vil vi som forbrugere hellere serviceres af robotter fremfor mennesker? I hvilke situationer er det ene mere relevant end det andet?

Disse spørgsmål satte dagsordenen for konferencens paneldebat, hvor de nuværende og fremtidige udfordringer indenfor leveringsbranchen blev debatteret.

Antropolog Anna Kirah og innovationsstrateg Bill O'Connor var bange for, at vi mister den menneskelige kontakt i leveringsservices i takt med den stigende anvendelse af robotter, og som resultat heraf bliver mere isolerede og deprimerede som mennesker.

Som svar hertil, mente Sandrine Lagrost fra UPS og Markus Kückelhaus fra DHL, at det ikke var et spørgsmål om enten eller, men om hvordan vi kan få den menneskelige kontakt til netop at arbejde sammen med teknologien.

Dette samarbejde var et af omdrejningspunkterne i Markus Kückelhaus’ præsentation af, hvilke trends og teknologier de arbejder med i DHL’s innovationscenter i Bonn.

Sjove robotter og historiens største innovationer

3D print, Big Data, augmented reality, pakke-koptere og ubemandede biler kan være med til at effektivisere logistik og levering i fremtiden, hvis man spørger DHL, som allerede er godt i gang med at teste de nye teknologier.

Testresultaterne har været positive og vist, at teknologierne ikke alene er med til at effektivisere, men også gøre medarbejdernes arbejdsdag sjovere samt forbedre kundeserviceniveauet.

Til stor begejstring for publikum demonstrerede Allan Martinson fra Starship i sin præsentation, hvordan leveringsrobotten Starship, som ikke blot er designet til at se sød ud, optimerer last-mile indenfor levering. Allan Martinson fortalte, hvordan Starship er langt mere effektiv til last-mile levering end pakkebiler, da den kræver mindre vedligeholdelse, og én person kan overvåge mange robotter på samme tid.

Blandt deltagere og udstillere var der bred enighed blandt om, at robot teknologi i last-mile i levering er en god idé. Men hvorvidt robot teknologien skal være i form af leveringsrobotten fra Starship, var der uenighed om.

Hvor nogle deltagere var skeptiske og mente, at Starship ikke var andet end en sjov gimmick, var andre helt sikre på, at vi kommer til at se Starship trille på gaderne indenfor nærmeste fremtid.

Alle deltagere og udstillere gav dog udtryk for, at innovation i den ene eller anden retning var nødvendig for at overleve i sin branche, men flere oplevede, at innovation ofte blev begrænset af et negativt mindset i virksomheden om frygten for at begå fejl.

Det havde Bill O'Connor fra Autodesk imidlertid svaret på i sit oplæg, hvor han afslørede de nyeste innovationsteknikker baseret på de 1.000 største innovationer i menneskets historie. Bill O'Connor kogte innovationsprocessen ned til 7 spørgsmål, som er essentielle at stille, når man arbejder med innovation. Til slut påpegede han, at innovation kun behøver at tage 21 minutter om ugen fx på et møde med dine kollegaer hver tirsdag kl. 10.

Dette resumé indgår i en serie af artikler vedrørende talerne og temaerne på Nordic Delivery Conference 2016, hvor vi i de efterfølgende artikler går mere i dybden med, hvordan man innoverer indenfor levering ifølge Bill O'Connor, robot vs. menneske aspektet, indtræden i e-handels-, logistik og transportbranchen i Kina, Starship og DHL’s innovationscenter i Bonn.

-hawin

 

Fakta

  • Fokus for Nordic Delivery Conference er konkurrencedygtig levering.
  • 600 personer deltog i Nordic Delivery Conference 2016, hvilket var en 60% stigning i forhold til deltagerantallet i 2015.
  • 45 udstillere fra e-handels-, logistik-, transport- og softwarebranchen udstillede på Nordic Delivery Conference 2016.
  • Talerlisten på Nordic Delivery Conference 2016 omfattede Bill O'Connor fra Autodesk, Thomas Kongsted fra Damco, Dianjun Fang fra Tongji University, Allan Martinson fra Starship, Markus Kückelhaus fra DHL, Graham Best fra ReBOUND og Anna Kirah fra Making Waves.
  • Nordic Delivery Conference 2017 bliver afholdt den 4. maj i København. Du kan allerede tilmelde dig nu på www.ndc17.com.

 


21/6 2016
  • UR15 på messe i München

    UR15 på messe i München

    logistikloesninger ›I disse dage viser Universal Robot sin UR15-cobot og andre AI-nyheder frem på automatica 2025 i München, hvor der blandt andet er tale om livedemonstrationer
  • Roima Intelligence på opkøb i Australien

    Roima Intelligence på opkøb i Australien

    logistikloesninger ›Roima Intelligence køber australske Tillit for at styrke global ekspansion og intelligent produktion hos kunderne
  • Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    logistikloesninger ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    Stor messe-opbakning på tværs af sektorer

    logistikloesninger ›Interessen for at udstille på årets HI-messe er stor, og der er rift om pladserne i alle messens vidt forskellige haller. HI-messen, der nyder godt af opbakning fra såvel nye som velkendte udstillere, finder sted i MCH Messecenter Herning 30. september-2. oktober 2025
  • Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    Descartes strømliner udvekslingen af luftfragtdata

    logistikloesninger ›Descartes Systems Groups Air Messaging-løsning effektiviserer nu overførslen af luftfragtdata i overensstemmelse med International Air Transport Associations (IATA) ONE Record-meddelelsesstandard
  • Fusioner svækker konkurrencen

    Fusioner svækker konkurrencen

    logistikloesninger ›Flere fusioner mellem danske virksomheder kan svække konkurrencen og presse de mindre spillere ud, advarer SMVdanmark efter ny vismandsrapport. Ifølge Jakob Brandt sker alt for mange erhvervsægteskaber af nød snarere end lyst – presset frem af et voksende bjerg af bureaukrati
  • Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    logistikloesninger ›Ialt 29 kommuner har ansøgt om at lægge grund til en statslig udpeget industripark. Nu har Erhvervsministeriet åbnet den såkaldte one-stop-shop, som skal sikre, at sagsbehandlingen kan foregå i et højere tempo end sædvanligt