Konkurrencedygtig levering på dagsordenen
Antropolog Anna Kirahs menneske-centrerede tilgang til forretnings- og produktudvikling vandt indpas hos publikum.

Konkurrencedygtig levering på dagsordenen

Robotter vs mennesker, last-mile og innovation var populære emner på Nordic Delivery Conference 2016

Den 9. juni løb Nordic Delivery Conference 2016 af stablen i København. 600 deltagere fra e-handels-, logistik-, transport- og softwarebranchen deltog i konferencen, hvor programmet bød på talere fra hele verden helt fra Silicon Valley i Californien til Shanghai i Kina.

Konferencens overordnede tema var konkurrencedygtig levering, som talerne havde hver sin indgangsvinkel til, der formede dagens fokus.

Dagens store hovedfokus blev robot teknologi vs. menneskelig kontakt. Hvor flere talere fokuserede på de mange tids-, kvalitets- og økonomiske fordele ved at indføre mere robot teknologi i leveringsbranchen stillede dagens hovedtaler, Anna Kirah, sig kritisk overfor den stigende anvendelse af robot teknologi.

Anna Kirah fra Making Waves, viste i sin præsentation, hvordan en menneske-centeret tilgang til forretnings- og teknologiudvikling er langt mere værdifuldt for en virksomhed end et ensidigt fokus på systemer, tal og økonomi.

Anna Kirahs budskab gik rent ind hos deltagerne, der var enige med Anna Kirah i vigtigheden af at huske mennesket i vores stadig mere teknologiske verden.

Deltagerne stillede ligeledes spørgsmål ved den stigende anvendelse af robot teknologi i leveringsbranchen. Hvad skal der ske med de medarbejdere, hvor robotter overtager arbejdsopgaverne? Og vil vi som forbrugere hellere serviceres af robotter fremfor mennesker? I hvilke situationer er det ene mere relevant end det andet?

Disse spørgsmål satte dagsordenen for konferencens paneldebat, hvor de nuværende og fremtidige udfordringer indenfor leveringsbranchen blev debatteret.

Antropolog Anna Kirah og innovationsstrateg Bill O'Connor var bange for, at vi mister den menneskelige kontakt i leveringsservices i takt med den stigende anvendelse af robotter, og som resultat heraf bliver mere isolerede og deprimerede som mennesker.

Som svar hertil, mente Sandrine Lagrost fra UPS og Markus Kückelhaus fra DHL, at det ikke var et spørgsmål om enten eller, men om hvordan vi kan få den menneskelige kontakt til netop at arbejde sammen med teknologien.

Dette samarbejde var et af omdrejningspunkterne i Markus Kückelhaus’ præsentation af, hvilke trends og teknologier de arbejder med i DHL’s innovationscenter i Bonn.

Sjove robotter og historiens største innovationer

3D print, Big Data, augmented reality, pakke-koptere og ubemandede biler kan være med til at effektivisere logistik og levering i fremtiden, hvis man spørger DHL, som allerede er godt i gang med at teste de nye teknologier.

Testresultaterne har været positive og vist, at teknologierne ikke alene er med til at effektivisere, men også gøre medarbejdernes arbejdsdag sjovere samt forbedre kundeserviceniveauet.

Til stor begejstring for publikum demonstrerede Allan Martinson fra Starship i sin præsentation, hvordan leveringsrobotten Starship, som ikke blot er designet til at se sød ud, optimerer last-mile indenfor levering. Allan Martinson fortalte, hvordan Starship er langt mere effektiv til last-mile levering end pakkebiler, da den kræver mindre vedligeholdelse, og én person kan overvåge mange robotter på samme tid.

Blandt deltagere og udstillere var der bred enighed blandt om, at robot teknologi i last-mile i levering er en god idé. Men hvorvidt robot teknologien skal være i form af leveringsrobotten fra Starship, var der uenighed om.

Hvor nogle deltagere var skeptiske og mente, at Starship ikke var andet end en sjov gimmick, var andre helt sikre på, at vi kommer til at se Starship trille på gaderne indenfor nærmeste fremtid.

Alle deltagere og udstillere gav dog udtryk for, at innovation i den ene eller anden retning var nødvendig for at overleve i sin branche, men flere oplevede, at innovation ofte blev begrænset af et negativt mindset i virksomheden om frygten for at begå fejl.

Det havde Bill O'Connor fra Autodesk imidlertid svaret på i sit oplæg, hvor han afslørede de nyeste innovationsteknikker baseret på de 1.000 største innovationer i menneskets historie. Bill O'Connor kogte innovationsprocessen ned til 7 spørgsmål, som er essentielle at stille, når man arbejder med innovation. Til slut påpegede han, at innovation kun behøver at tage 21 minutter om ugen fx på et møde med dine kollegaer hver tirsdag kl. 10.

Dette resumé indgår i en serie af artikler vedrørende talerne og temaerne på Nordic Delivery Conference 2016, hvor vi i de efterfølgende artikler går mere i dybden med, hvordan man innoverer indenfor levering ifølge Bill O'Connor, robot vs. menneske aspektet, indtræden i e-handels-, logistik og transportbranchen i Kina, Starship og DHL’s innovationscenter i Bonn.

-hawin

 

Fakta

  • Fokus for Nordic Delivery Conference er konkurrencedygtig levering.
  • 600 personer deltog i Nordic Delivery Conference 2016, hvilket var en 60% stigning i forhold til deltagerantallet i 2015.
  • 45 udstillere fra e-handels-, logistik-, transport- og softwarebranchen udstillede på Nordic Delivery Conference 2016.
  • Talerlisten på Nordic Delivery Conference 2016 omfattede Bill O'Connor fra Autodesk, Thomas Kongsted fra Damco, Dianjun Fang fra Tongji University, Allan Martinson fra Starship, Markus Kückelhaus fra DHL, Graham Best fra ReBOUND og Anna Kirah fra Making Waves.
  • Nordic Delivery Conference 2017 bliver afholdt den 4. maj i København. Du kan allerede tilmelde dig nu på www.ndc17.com.

 


21/6 2016
  • Scape Technologies lancerer Scape CoCreator

    Scape Technologies lancerer Scape CoCreator

    logistikloesninger ›3D robot guidance platformen, Scape CoCreator kombinerer avanceret 3D Vision-teknologi og AI med intuitiv, kodefri programmering af robotter, og er designet til at forenkle robot-automatisering
  • Molslinjen vinder prestigefuld pris for AI-styret lastesystem

    Molslinjen vinder prestigefuld pris for AI-styret lastesystem

    logistikloesninger ›I Orlando i Florida blev Molslinjen i nat dansk tid udråbt som vindere af Franz Edelman Award, der betragtes som "Nobelprisen i Operations Research”. Rederiet vandt prisen foran giganter som eks. tyske ALDI, American Airlines og McDonalds i Kina
  • Siemens, Universal Robots og Zivid præsenterer totalløsning til plukkeopgaver

    Siemens, Universal Robots og Zivid præsenterer totalløsning til plukkeopgaver

    logistikloesninger ›De tre parter er gået sammen om at skabe en innovativ løsning, der strømliner lagerautomatisering og løser vedvarende udfordringer ved intralogistiske "fulfillmentopgaver". Løsningen er i fuld gang med at blive præsenteret på messer og ved forskellige arrangementer
  • ROBOTBRAG er klar med årets program

    ROBOTBRAG er klar med årets program

    logistikloesninger ›Under overskriften "Find din rute med robotter" inviterer Teknologisk Institut og DIRA Business danske virksomheder til den årlige robot-komsammen i Odense torsdag den 30. maj. Programmet byder på rådgivning, udstillinger og konferenceoplæg om robotter både på og udenfor fabriksgulvet
  • Best Product-prisen uddelt på LogiMAT

    Best Product-prisen uddelt på LogiMAT

    logistikloesninger ›En innovativ plukkerobot der henter ordrer i lagergangene, en pakkemaskine der skræddersyr papemballagen til produkterne, og et AI-sprogstyringssystem til lagerets WMS var højdepunkterne inden for innovation, som blev hædret med Best Product-prisen på LogiMAT 2024
  • Nye robotter til Brings logistikcenter i Greve

    Nye robotter til Brings logistikcenter i Greve

    logistikloesninger ›Transport og logistikvirksomheden har netop indgået aftale med robotvirksomheden Addverb. I juli flytter fem robotter ind i Greve, hvor de skal hjælpe med sortering af pakker på flere lokale ruter
  • Kompakt og minimeret energikæde til skuffer mm.

    Kompakt og minimeret energikæde til skuffer mm.

    logistikloesninger ›Producenten af motion plastics, igus har til kabelføring i f.eks skuffer og udtræk af enhver slags udviklet draw-e-chain. Med sin reducerede størrelse kan energikæden spare 30 procent af omkostningerne i applikationer med en lav grad af bevægelse
  • Opkøb skal styrke inits tilbud til life science industrien

    Opkøb skal styrke inits tilbud til life science industrien

    logistikloesninger ›Virksomheden Industrial IT & Automation - init - har købt danske Zatea, som leverer it-ydelser til automationsløsninger og produktionsforbedringer til f.eks fyldelinjer og farmaceutiske processer