Konkurrencedygtig levering på dagsordenen
Antropolog Anna Kirahs menneske-centrerede tilgang til forretnings- og produktudvikling vandt indpas hos publikum.

Konkurrencedygtig levering på dagsordenen

Robotter vs mennesker, last-mile og innovation var populære emner på Nordic Delivery Conference 2016

Den 9. juni løb Nordic Delivery Conference 2016 af stablen i København. 600 deltagere fra e-handels-, logistik-, transport- og softwarebranchen deltog i konferencen, hvor programmet bød på talere fra hele verden helt fra Silicon Valley i Californien til Shanghai i Kina.

Konferencens overordnede tema var konkurrencedygtig levering, som talerne havde hver sin indgangsvinkel til, der formede dagens fokus.

Dagens store hovedfokus blev robot teknologi vs. menneskelig kontakt. Hvor flere talere fokuserede på de mange tids-, kvalitets- og økonomiske fordele ved at indføre mere robot teknologi i leveringsbranchen stillede dagens hovedtaler, Anna Kirah, sig kritisk overfor den stigende anvendelse af robot teknologi.

Anna Kirah fra Making Waves, viste i sin præsentation, hvordan en menneske-centeret tilgang til forretnings- og teknologiudvikling er langt mere værdifuldt for en virksomhed end et ensidigt fokus på systemer, tal og økonomi.

Anna Kirahs budskab gik rent ind hos deltagerne, der var enige med Anna Kirah i vigtigheden af at huske mennesket i vores stadig mere teknologiske verden.

Deltagerne stillede ligeledes spørgsmål ved den stigende anvendelse af robot teknologi i leveringsbranchen. Hvad skal der ske med de medarbejdere, hvor robotter overtager arbejdsopgaverne? Og vil vi som forbrugere hellere serviceres af robotter fremfor mennesker? I hvilke situationer er det ene mere relevant end det andet?

Disse spørgsmål satte dagsordenen for konferencens paneldebat, hvor de nuværende og fremtidige udfordringer indenfor leveringsbranchen blev debatteret.

Antropolog Anna Kirah og innovationsstrateg Bill O'Connor var bange for, at vi mister den menneskelige kontakt i leveringsservices i takt med den stigende anvendelse af robotter, og som resultat heraf bliver mere isolerede og deprimerede som mennesker.

Som svar hertil, mente Sandrine Lagrost fra UPS og Markus Kückelhaus fra DHL, at det ikke var et spørgsmål om enten eller, men om hvordan vi kan få den menneskelige kontakt til netop at arbejde sammen med teknologien.

Dette samarbejde var et af omdrejningspunkterne i Markus Kückelhaus’ præsentation af, hvilke trends og teknologier de arbejder med i DHL’s innovationscenter i Bonn.

Sjove robotter og historiens største innovationer

3D print, Big Data, augmented reality, pakke-koptere og ubemandede biler kan være med til at effektivisere logistik og levering i fremtiden, hvis man spørger DHL, som allerede er godt i gang med at teste de nye teknologier.

Testresultaterne har været positive og vist, at teknologierne ikke alene er med til at effektivisere, men også gøre medarbejdernes arbejdsdag sjovere samt forbedre kundeserviceniveauet.

Til stor begejstring for publikum demonstrerede Allan Martinson fra Starship i sin præsentation, hvordan leveringsrobotten Starship, som ikke blot er designet til at se sød ud, optimerer last-mile indenfor levering. Allan Martinson fortalte, hvordan Starship er langt mere effektiv til last-mile levering end pakkebiler, da den kræver mindre vedligeholdelse, og én person kan overvåge mange robotter på samme tid.

Blandt deltagere og udstillere var der bred enighed blandt om, at robot teknologi i last-mile i levering er en god idé. Men hvorvidt robot teknologien skal være i form af leveringsrobotten fra Starship, var der uenighed om.

Hvor nogle deltagere var skeptiske og mente, at Starship ikke var andet end en sjov gimmick, var andre helt sikre på, at vi kommer til at se Starship trille på gaderne indenfor nærmeste fremtid.

Alle deltagere og udstillere gav dog udtryk for, at innovation i den ene eller anden retning var nødvendig for at overleve i sin branche, men flere oplevede, at innovation ofte blev begrænset af et negativt mindset i virksomheden om frygten for at begå fejl.

Det havde Bill O'Connor fra Autodesk imidlertid svaret på i sit oplæg, hvor han afslørede de nyeste innovationsteknikker baseret på de 1.000 største innovationer i menneskets historie. Bill O'Connor kogte innovationsprocessen ned til 7 spørgsmål, som er essentielle at stille, når man arbejder med innovation. Til slut påpegede han, at innovation kun behøver at tage 21 minutter om ugen fx på et møde med dine kollegaer hver tirsdag kl. 10.

Dette resumé indgår i en serie af artikler vedrørende talerne og temaerne på Nordic Delivery Conference 2016, hvor vi i de efterfølgende artikler går mere i dybden med, hvordan man innoverer indenfor levering ifølge Bill O'Connor, robot vs. menneske aspektet, indtræden i e-handels-, logistik og transportbranchen i Kina, Starship og DHL’s innovationscenter i Bonn.

-hawin

 

Fakta

  • Fokus for Nordic Delivery Conference er konkurrencedygtig levering.
  • 600 personer deltog i Nordic Delivery Conference 2016, hvilket var en 60% stigning i forhold til deltagerantallet i 2015.
  • 45 udstillere fra e-handels-, logistik-, transport- og softwarebranchen udstillede på Nordic Delivery Conference 2016.
  • Talerlisten på Nordic Delivery Conference 2016 omfattede Bill O'Connor fra Autodesk, Thomas Kongsted fra Damco, Dianjun Fang fra Tongji University, Allan Martinson fra Starship, Markus Kückelhaus fra DHL, Graham Best fra ReBOUND og Anna Kirah fra Making Waves.
  • Nordic Delivery Conference 2017 bliver afholdt den 4. maj i København. Du kan allerede tilmelde dig nu på www.ndc17.com.

 


21/6 2016
  • Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    Kamstrup, Linak og M&J Denmark er nominerede

    logistikloesninger ›Produktionslinje til vandmålere, dynamisk opmåling af aluminiumsprofiler og et fuldautomatisk svejseanlæg dyster i år om DIRAs Automatiseringspris, der uddeles under HI-messen
  • Danmark hænger fast i oliedyndet

    Danmark hænger fast i oliedyndet

    logistikloesninger ›Politikerne skal turde indrette økonomien til at understøtte elektrificering med et energieffektiviseringsfradrag - i stedet for at lade virksomhedernes investeringer strande i puljebureaukrati
  • Last mile-leverancer optimeret

    Last mile-leverancer optimeret

    logistikloesninger ›Den engelske specialist i oplagring og hjemmelevering af store varer, ArrowXL har valgt Descartes’ ruteplanlægningsløsning til at automatisere og effektivisere sine last mile-leverancer
  • Ny leder i Init Group

    Ny leder i Init Group

    logistikloesninger ›Init Group styrker sig til det tværorganisatoriske arbejde i virksomhedens mange afdelinger, med ny leder
  • Nemlig lancerer ny strategi

    Nemlig lancerer ny strategi

    logistikloesninger ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Strategisk brownfield-automatisering

    Strategisk brownfield-automatisering

    logistikloesninger ›Med et nyt logistikprojekt viser ODTH og Movus at brandvisionen om tilgængelig automatisering og kompakt skalerbarhed er realiserbar i eksisterende logistikvirksomheder
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    logistikloesninger ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    logistikloesninger ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration