Kunstig intelligens: Logistikken på Molslinjen bliver automatisk optimeret hver nat
Ønsket om at optimere lastning og minimere forsinkelser på færgerne førte i 2019 Molslinjen sammen med AI-virksomheden Halfspace. Siden har algoritmerne medført flere sidegevinster på f.eks. vagtplanlægning og prisberegning, og nu er løsningen i finalen til stor, international logistikpris
Af Lisbeth Petersen
Med knap 3,5 mio. passagerer på godt 8700 afgange mellem landsdelene hvert år kan Molslinjens færger og medarbejdere være underlagt en høj grad af uforudsigelighed og tilfældigheder.
Nogle kunder har ikke reserveret på forhånd, andre kommer for sent til deres reservationer, og glatføre på motorvej E45 eller en midlertidigt lukket Storebæltsbro kan hurtigt medføre ændrede behov for trafikanterne og dermed flere eller færre biler på Molslinjens afgange – især de mest trafikerede mellem Aarhus og Sjællands Odde.
For at minimere kapacitetsspild og forsinkede færger mest muligt besluttede ledelsen for fire år siden, at rederiet skulle blive dygtigere til at laste færgerne ved at gøre det uforudsigelige mere forudsigeligt.
Systemet træner om natten
Redskaberne fandtes i den danske softwarevirksomhed, Halfspace, som er specialiseret i udvikling af programmer styret af AI - kunstig intelligens - og i 2020 var løsningen på plads; en laste-algoritme, som ud fra flere års historiske data sandsynlighedsberegner mere nøjagtige antal køretøjer og ankomsttidspunkter op til hver afgang.
- Vi har længe kendt til forskellige trafikmønstre hos vores kunder, for eksempel at de, som typisk ikke rejser så tit, oftest ankommer 31 minutter før afgang, mens forretningsfolkene typisk ankommer lige før afgang. Den viden er, sammen med en lang række øvrige data af vores trafik fra flere år tilbage, lagt ind i algoritmeprogrammet, som hele tiden arbejder videre med alle data, forklarer kommerciel direktør i Molslinjen, Jesper Skovgaard og tilføjer:
Jesper Skovgaard, kommerciel direktør på Molslinjen.
- Det er næsten det mest fascinerende ved systemet – at det står og ’træner’ om natten og bruger dagens beregninger og de faktiske forhold på afgangene til at se, hvor godt de kom til at passe, og om opgaven kan gøres endnu bedre.
Olieforbruget nedbragt med tre procent
Med de mere præcise prognoser kan kaptajner og styrmænd sammen med de øvrige medarbejdere planlægge lastningen af færgerne bedre. Det sikrer både den bedst mulige fordeling af køretøjer, hvor de tungeste placeres forrest på dækkene, og det optimale tidsforbrug på hver opgave.
- Ved at laste mere effektivt minimerer vi forsinkelser, og konkret har vi med AI-systemet sparet tre procent på vores olieforbrug, fordi vi har færre forsinkede færger og ikke behøver sætte farten op for at indhente tid, siger Jesper Skovgaard.
At brugen af kunstig intelligens så har yderligere en række fordele, var hverken han eller den øvrige ledelse klar over, da samarbejdet med Halfspace begyndte. Men i dag bliver informationerne i systemet også brugt til såvel bemandingskalkuler og vagtplaner som prisfastsættelse på billetterne:
- Vi har jo meget differentierede priser alt efter afgangstider, ugedage, ferieperioder mv. Og med de prognoser, algoritmerne nu forsyner os med, kan vi i højere grad se, om vi f.eks. kan sælge flere billetter på de mest attraktive afgange og dermed være sikre på at få fyldt færgerne helt op. Vi kan også tilpasse og regulere priserne efter behovet, fortæller Jesper Skovgaard og understreger, at det ikke alene handler om at sætte priserne op, men også det modsatte, hvis det kan være med til at øge salget på visse afgang.
I finale med American Airlines
Fremover kan data fra eksempelvis vejrudsigter og trafikmeldinger blive en integreret del af beregningerne i AI-systemet, som også delvist er ved at blive implementeret på Molslinjens Bornholmerfærger og rederiets forholdsvis nyindkøbte forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.
Og den 14. april sidder Jesper Skovgaard sammen med både nogle af sine kolleger og med samarbejdspartnere fra Halfspace klar i Orlando i Florida. Her finder den årlige uddeling af Franz Edelman Award sted, og logistikløsningen til Molslinjen er med i finalen.
Selv om prisen i akademiske kredse populært kaldes ’Nobelprisen i Operations Research’, er der ikke mange her i landet, som har hørt om den før – heller ikke på Molslinjens hovedkontor i Aarhus. Men det er ikke så underligt, for det er første gang, en dansk virksomhed nogensinde er i betragtning til prisen, der tidligere er gået til giganter som IBM, General Motors og Walmart.
- Uanset om vi vinder eller ej, er det da stort for os at være med som en forholdsvis lille, dansk virksomhed. Og sjovt, at vi er i finalen sammen med bl.a. American Airlines, bemærker Jesper Skovgaard og fortsætter:
- Men vi er nomineret, fordi arbejdet med AI har nogle enorme potentialer for færgetrafikken i hele verden og vil kunne forandre industrien på samme måde, som man har set inden for luftfarten. Og især for Halfspace kan finalepladsen i Franz Edelman Award jo få enorm betydning i fremtiden.
Om Halfspace
Dansk softwarevirksomhed med hovedsæde i København. Virksomheden er grundlagt af en gruppe spil- og datalogispecialister, som nu bruger deres erfaring fra praktiske og gennemprøvede strategier til at gøre AI tilgængelig på tværs af forskellige industrier og brancher.
Halfspace har også udviklet systemer til bl.a. Mærsk Drilling, Lægemiddelstyrelsen under corona-pandemien og forskellige sportsmanagementvirksomheder, og virksomheden er kåret som Børsen Gazelle fire år i træk fra 2020 til 2023.