Lagerautomater giver webshops gode muligheder for at vækste, uden at det behøver at føre til, at man skal udbygge sit lager og udvide med mange flere lagerreoler.Når webshoppen vækster
Lagerautomater er perfekte til en optimering af lagerprocesserne i virksomheder, som ønsker at styrke væksten. Det mærker man hos leverandøren, Kardex
Af Hans Windeløv300-400 ordrelinjer i timen. Det er plukhastigheden pr. medarbejder i timen hos webshopbutikken Nicehair i Esbjerg.
Det er omlægningen med implementering af Kardex lagerautomater på lageret, som har gjort det muligt at øge plukhastigheden og dermed varehåndteringen på virksomhedens lager.
Samtidig med at man har speedet processerne op, har man faktisk minimeret driftsomkostningerne.
Tidligere stæsede lagermedarbejderne rundt på lageret for at finde og plukke varerne på traditionelle reoler. Nu ankommer varerne til plukmedarbejderne, der bemander de indtil videre seks lagerautomater.
Forinden gik det også rigtig godt for webshoppen. Forretningen voksede konstant, og Nicehair udvidede lageret flere gange på få år.
Men med implementeringen af lagerautomaterne slap webshopbutikken for at udbygge lageret yderligere. Man slap også for at flytte det til udlandet eller helt at outsource det. I stedet erhvervede man lagerautomaterne på en leasingkontrakt.
Med nul kroner i udbetaling og en fast månedlig afbetaling var der fortsat store nettobesparelser, og pengene kunne i stedet anvendes til at styrke webshoppen.
Behold lageret
Det er den situation, mange webshops står i. Altså, at man vokser og vækster, og at man samtidig skal have lageret til at følge med.
- Rigtig mange webshops vækster, og når det virkelig går godt, kommer der et tidspunkt, hvor man overvejer, hvordan man kan fortsætte fremgangen og vokse og samtidig bibeholde et effektivt lager og en omkostningseffektiv logistik.
- Her har vi de seneste år set eksempler på, at man flytter lageret til udlandet på grund af lavere lønomkostninger, eller outsourcer det og altså entrerer med en tredjepart logistikoperatør. Andre igen overvejer at bygge ud for at få plads til øgede varemængder. Det kan egentligt være fint nok og være nogle glimrende løsninger.
- Men vi har rigtigt mange erfaringer med vores kunder, der handler om, at webshoppen får rigtig meget ud af at bibeholde lager og administration i samme bygning. Det gør hele driften mere fleksibel og gør, at man har godt styr på alle processerne. Man har ganske enkelt overblik over hele forretningen.
Sådan siger direktør for leverandøren af lagerautomater, Kardex Remstar Danmark, Nikolaj Bjørn Eriksen.
Outsourcing - insourcing
Som Nikolaj Bjørn Eriksen forklarer, kan det ofte være værdifuldt at undersøge, om det ikke er mere lønsomt og enkelt at optimere indenfor sine givne rammer.
Det kan nemlig være forbundet med store økonomiske besparelser. Det har vist sig i flere af de projekter, Kardex har været involveret i.
- Faktisk behøver man ikke oceaner af plads for at vækste. Nicehair i Esbjerg har seks lagerautomater, som i alt fylder 36 kvadratmeter. Her opbevarer man 100.000 artikler fordelt på 10.000 varenumre.
- I det hele taget gør brugen af lagerautomater virksomhederne meget fleksible. Og man kan udbygge lageret med automater i takt med, at man vokser, forklarer Nikolaj Bjørn Eriksen.
Styrkede lagerprocesser skaber værdi
På et hastigt voksende webshopmarked, hvor danske webshops ønsker at konsolidere deres salg i både Danmark og resten af Skandinavien, samtidig med at man kigger mod andre europæiske markeder, styrker effektiviseringen af lagerprocesserne og af logistikken bestræbelserne.
- Vi har kunder, der har været i stand til at opbygge en Europæisk webshop men med eget lager og distribution fra Danmark. Ved at effektivisere lageret har de bevaret arbejdspladserne i Danmark, og fortsat er de særdeles konkurrencedygtige.
- At insource lageret betyder ligeledes, at de er omstillingsparate, hvilket for dem er afgørende for hele tiden at kunne tilpasse forretningen til et særdeles dynamisk marked, uddyber Nikolaj Bjørn Eriksen.