Ny kvikguide skal hjælpe virksomheder med ”grøn” markedsføring

Ny kvikguide skal hjælpe virksomheder med ”grøn” markedsføring

Forbrugerombudsmanden offentliggør en kvikguide med regler og praksis for markedsføring med klima- og miljøanprisninger

Forbrugerombudsmanden modtager jævnligt klager over såkaldt ”greenwashing”, hvor forbrugere sætter spørgsmålstegn ved virksomheders miljø- og klimaanprisninger af produkter eller ydelser.

Flere af disse klager har ført til sager om vildledende markedsføring, og Forbrugerombudsmanden har også taget sager op af egen drift.

Som led i Forbrugerombudsmandens løbende indsats mod vildledende markedsføring med brug af miljø- eller klimaudsagn, sendte Forbrugerombudsmanden i juni 2021 et udkast til kvikguide om miljømarkedsføring i høring.

Efter at have modtaget en række høringssvar offentliggjorde Forbrugerombudsmanden kort før jul den færdige kvikguide.

Formålet med kvikguiden er at hjælpe virksomheder til at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber

Virksomhederne skal kunne dokumentere deres udsagn i markedsføringen. Derfor anbefaler Forbrugerombudsmanden, at virksomhederne er så præcise som muligt, når de beskriver, hvordan et produkt udmærker sig.

Lever et produkt ikke op til markedsføringen, vil der være tale om vildledende markedsføring.

Kvikguiden indeholder en række eksempler på, hvornår det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven at skrive positivt om et produkts miljømæssige påvirkning uden at have den tilstrækkelige dokumentation.

I starten af det nye år forventer Forbrugerombudsmanden at påbegynde en revision af vejledningen om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen (kvikguiden er en forkortet version af denne).

-hawin

Se 'Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring' HER

Forbuddet mod vildledning og dokumentationskravet:

Markedsføringslovens § 5: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Markedsføringslovens § 6: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Markedsføringslovens § 13: Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

6/1 2022
  • Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    logistikloesninger ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Jungheinrich styrker ledelsesteamet

    Jungheinrich styrker ledelsesteamet

    logistikloesninger ›Camilla Walentin Olsson, som er ny Enablement Director i logistikvirksomheden indtræder i teamet for Danmark og Sverige. Fremover er hun ansvarlig for leje af trucks, salg af brugte trucks og værkstederne i begge lande
  • Innovationer booster logistikindustrien

    Innovationer booster logistikindustrien

    logistikloesninger ›Beumer Group udstiller på LogiMAT i marts måned. På messen i Stuttgart viser leverandøren udstyr som effektiviserer logistikprocesserne og gør dem mere simple
  • AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    logistikloesninger ›Automatisering og AI er blevet en uundværlig del af logistiksektoren. Teknologien ændrer forretningsdynamikken radikalt og kan føre til øget produktivitet og effektivisering af forsyningskæder. Det vurderer eksperten i toldhåndtering og strategisk transport- og ruteoptimering, Descartes
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    logistikloesninger ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    logistikloesninger ›Fleksibel og hurtig levering, har været et hovedtema i logistikindustrien i mange år. Nu bringer interroll alternative lagerløsninger i spil, der kan bidrage til hurtigere levering til forbrugere. Det fortæller managing director hos Interrolls danske afdeling i dette indlæg
  • Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    Ny mobil cobot løfter længere, tungere og mere præcist

    logistikloesninger ›MiR introducerer MC600 som åbner for automatisering af flere opgaver som palletering, håndtering af varer og betjening af industrielle maskiner. Cobotten kombinerer kombinerer mobiliteten fra den autonome MiR600 med præcisionen og styrken fra Universal Robots robotarme