Ny kvikguide skal hjælpe virksomheder med ”grøn” markedsføring

Ny kvikguide skal hjælpe virksomheder med ”grøn” markedsføring

Forbrugerombudsmanden offentliggør en kvikguide med regler og praksis for markedsføring med klima- og miljøanprisninger

Forbrugerombudsmanden modtager jævnligt klager over såkaldt ”greenwashing”, hvor forbrugere sætter spørgsmålstegn ved virksomheders miljø- og klimaanprisninger af produkter eller ydelser.

Flere af disse klager har ført til sager om vildledende markedsføring, og Forbrugerombudsmanden har også taget sager op af egen drift.

Som led i Forbrugerombudsmandens løbende indsats mod vildledende markedsføring med brug af miljø- eller klimaudsagn, sendte Forbrugerombudsmanden i juni 2021 et udkast til kvikguide om miljømarkedsføring i høring.

Efter at have modtaget en række høringssvar offentliggjorde Forbrugerombudsmanden kort før jul den færdige kvikguide.

Formålet med kvikguiden er at hjælpe virksomheder til at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber

Virksomhederne skal kunne dokumentere deres udsagn i markedsføringen. Derfor anbefaler Forbrugerombudsmanden, at virksomhederne er så præcise som muligt, når de beskriver, hvordan et produkt udmærker sig.

Lever et produkt ikke op til markedsføringen, vil der være tale om vildledende markedsføring.

Kvikguiden indeholder en række eksempler på, hvornår det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven at skrive positivt om et produkts miljømæssige påvirkning uden at have den tilstrækkelige dokumentation.

I starten af det nye år forventer Forbrugerombudsmanden at påbegynde en revision af vejledningen om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen (kvikguiden er en forkortet version af denne).

-hawin

Se 'Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring' HER

Forbuddet mod vildledning og dokumentationskravet:

Markedsføringslovens § 5: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Markedsføringslovens § 6: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Markedsføringslovens § 13: Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

6/1 2022
  • Robotternes indtog på Vestkysten

    Robotternes indtog på Vestkysten

    logistikloesninger ›Til en af Danmarks største webshops - Med24.dk i Løkken - skal SystemTeknik Logistics (STL) og Geek+ levere en banebrydende automationsløsning som inkluderer 30 gulvrobotter gulvrobotter
  • Selvtænkede robotter er fremtiden

    Selvtænkede robotter er fremtiden

    logistikloesninger ›EU-projektet RoboSapiens vil give morgendagens robotter evnen til at tilpasse sig store og uforudsete ændringer i deres miljø – herunder arbejdet tæt med mennesker. Projektet ledes af Aarhus Universitet og med i det er Teknologisk Institut, som bl.a. har fokus på renovering af elektronik
  • Scape Technologies lancerer Scape CoCreator

    Scape Technologies lancerer Scape CoCreator

    logistikloesninger ›3D robot guidance platformen, Scape CoCreator kombinerer avanceret 3D Vision-teknologi og AI med intuitiv, kodefri programmering af robotter, og er designet til at forenkle robot-automatisering
  • Molslinjen vinder prestigefuld pris for AI-styret lastesystem

    Molslinjen vinder prestigefuld pris for AI-styret lastesystem

    logistikloesninger ›I Orlando i Florida blev Molslinjen i nat dansk tid udråbt som vindere af Franz Edelman Award, der betragtes som "Nobelprisen i Operations Research”. Rederiet vandt prisen foran giganter som eks. tyske ALDI, American Airlines og McDonalds i Kina
  • Siemens, Universal Robots og Zivid præsenterer totalløsning til plukkeopgaver

    Siemens, Universal Robots og Zivid præsenterer totalløsning til plukkeopgaver

    logistikloesninger ›De tre parter er gået sammen om at skabe en innovativ løsning, der strømliner lagerautomatisering og løser vedvarende udfordringer ved intralogistiske "fulfillmentopgaver". Løsningen er i fuld gang med at blive præsenteret på messer og ved forskellige arrangementer
  • ROBOTBRAG er klar med årets program

    ROBOTBRAG er klar med årets program

    logistikloesninger ›Under overskriften "Find din rute med robotter" inviterer Teknologisk Institut og DIRA Business danske virksomheder til den årlige robot-komsammen i Odense torsdag den 30. maj. Programmet byder på rådgivning, udstillinger og konferenceoplæg om robotter både på og udenfor fabriksgulvet
  • Best Product-prisen uddelt på LogiMAT

    Best Product-prisen uddelt på LogiMAT

    logistikloesninger ›En innovativ plukkerobot der henter ordrer i lagergangene, en pakkemaskine der skræddersyr papemballagen til produkterne, og et AI-sprogstyringssystem til lagerets WMS var højdepunkterne inden for innovation, som blev hædret med Best Product-prisen på LogiMAT 2024
  • Nye robotter til Brings logistikcenter i Greve

    Nye robotter til Brings logistikcenter i Greve

    logistikloesninger ›Transport og logistikvirksomheden har netop indgået aftale med robotvirksomheden Addverb. I juli flytter fem robotter ind i Greve, hvor de skal hjælpe med sortering af pakker på flere lokale ruter