Ny kvikguide skal hjælpe virksomheder med ”grøn” markedsføring

Ny kvikguide skal hjælpe virksomheder med ”grøn” markedsføring

Forbrugerombudsmanden offentliggør en kvikguide med regler og praksis for markedsføring med klima- og miljøanprisninger

Forbrugerombudsmanden modtager jævnligt klager over såkaldt ”greenwashing”, hvor forbrugere sætter spørgsmålstegn ved virksomheders miljø- og klimaanprisninger af produkter eller ydelser.

Flere af disse klager har ført til sager om vildledende markedsføring, og Forbrugerombudsmanden har også taget sager op af egen drift.

Som led i Forbrugerombudsmandens løbende indsats mod vildledende markedsføring med brug af miljø- eller klimaudsagn, sendte Forbrugerombudsmanden i juni 2021 et udkast til kvikguide om miljømarkedsføring i høring.

Efter at have modtaget en række høringssvar offentliggjorde Forbrugerombudsmanden kort før jul den færdige kvikguide.

Formålet med kvikguiden er at hjælpe virksomheder til at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber

Virksomhederne skal kunne dokumentere deres udsagn i markedsføringen. Derfor anbefaler Forbrugerombudsmanden, at virksomhederne er så præcise som muligt, når de beskriver, hvordan et produkt udmærker sig.

Lever et produkt ikke op til markedsføringen, vil der være tale om vildledende markedsføring.

Kvikguiden indeholder en række eksempler på, hvornår det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven at skrive positivt om et produkts miljømæssige påvirkning uden at have den tilstrækkelige dokumentation.

I starten af det nye år forventer Forbrugerombudsmanden at påbegynde en revision af vejledningen om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen (kvikguiden er en forkortet version af denne).

-hawin

Se 'Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring' HER

Forbuddet mod vildledning og dokumentationskravet:

Markedsføringslovens § 5: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Markedsføringslovens § 6: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Markedsføringslovens § 13: Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

6/1 2022
  • 3D vision og robotautomation i praksis

    3D vision og robotautomation i praksis

    logistikloesninger ›Scape Technologies slår dørene op og inviterer til åbent hus, hvor gæsterne kan opleve 3D vision og robotautomation i praksis
  •  'Detector Lab' åbner hos DBI

    'Detector Lab' åbner hos DBI

    logistikloesninger ›Europa mangler faciliteter til test af røgdetekteringsprodukter. Det laver DBI nu om på med et nyt laboratorium og et tilhørende akkrediteret testområde
  • Automatiseringspris til M&J Recycling

    Automatiseringspris til M&J Recycling

    logistikloesninger ›Robotsammenslutningen DIRA har belønnet Horsensvirksomheden, som med et fuldautomatisk robotsvejseanlæg har flyttet produktionen af neddeler-udstyr tilbage fra Kina. Se video om anlægget:
  • Messemediet viser styrken

    Messemediet viser styrken

    logistikloesninger ›Innovative løsninger, nytænkende produkter og aktiviteter der gav stof til eftertanke var i centrum på HI-messen, der samlede industrien til tre udbytterige dage
  • Stabil, dansk robotkurs trods europæisk afmatning

    Stabil, dansk robotkurs trods europæisk afmatning

    logistikloesninger ›Selv om antallet af nyinstallerede robotter på danske virksomheder er faldet en anelse, ligger Danmark stadig i førerfeltet. Især farma- fødevare- og kemiindustrien driver væksten, viser ny statistik fra IFR
  • HI-messen melder klart skib

    HI-messen melder klart skib

    logistikloesninger › Tre dage spækket med nytænkende produkter og horisontudvidende aktiviteter er i vente, når HI-messen 30. september til 2. oktober 2025 inviterer industrien indenfor i MCH Messecenter Herning
  • Ny direktør skal styrke Bila Logistics

    Ny direktør skal styrke Bila Logistics

    logistikloesninger ›Den nye enhed Bila Logistics, og herunder Sealing System, styrkes med ny ceo, den internationalt erfarne Kenneth Krog Madsen
  • Cobotløsninger styrker fleksibilitet og trivsel

    Cobotløsninger styrker fleksibilitet og trivsel

    logistikloesninger ›Medarbejderne i virksomheden Mekoprint havde tidligere flere gentagne og fysisk belastende opgaver. To UR3e-cobotter fra BILA Robotics har nu forbedret arbejdsmiljøet, og kan bl.a. ses på HI-messen