Ny kvikguide skal hjælpe virksomheder med ”grøn” markedsføring

Ny kvikguide skal hjælpe virksomheder med ”grøn” markedsføring

Forbrugerombudsmanden offentliggør en kvikguide med regler og praksis for markedsføring med klima- og miljøanprisninger

Forbrugerombudsmanden modtager jævnligt klager over såkaldt ”greenwashing”, hvor forbrugere sætter spørgsmålstegn ved virksomheders miljø- og klimaanprisninger af produkter eller ydelser.

Flere af disse klager har ført til sager om vildledende markedsføring, og Forbrugerombudsmanden har også taget sager op af egen drift.

Som led i Forbrugerombudsmandens løbende indsats mod vildledende markedsføring med brug af miljø- eller klimaudsagn, sendte Forbrugerombudsmanden i juni 2021 et udkast til kvikguide om miljømarkedsføring i høring.

Efter at have modtaget en række høringssvar offentliggjorde Forbrugerombudsmanden kort før jul den færdige kvikguide.

Formålet med kvikguiden er at hjælpe virksomheder til at undgå vildledende udsagn om deres produkters miljømæssige egenskaber

Virksomhederne skal kunne dokumentere deres udsagn i markedsføringen. Derfor anbefaler Forbrugerombudsmanden, at virksomhederne er så præcise som muligt, når de beskriver, hvordan et produkt udmærker sig.

Lever et produkt ikke op til markedsføringen, vil der være tale om vildledende markedsføring.

Kvikguiden indeholder en række eksempler på, hvornår det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven at skrive positivt om et produkts miljømæssige påvirkning uden at have den tilstrækkelige dokumentation.

I starten af det nye år forventer Forbrugerombudsmanden at påbegynde en revision af vejledningen om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. i markedsføringen (kvikguiden er en forkortet version af denne).

-hawin

Se 'Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring' HER

Forbuddet mod vildledning og dokumentationskravet:

Markedsføringslovens § 5: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

Markedsføringslovens § 6: En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller præsentere væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.

Markedsføringslovens § 13: Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.

6/1 2022
  • Autostore effektiviserer belgiske hospitaler

    Autostore effektiviserer belgiske hospitaler

    logistikloesninger ›Et Autostoreanlæg på det belgiske Maria Middelares hospitalsvæsens centrale logistikcenter skal effektivisere driften og varehåndteringen for flere hospitaler og reducere trafikale risici. Dematic har leveret systemet
  • Element Logic omstrukturerer i Skandinavien

    Element Logic omstrukturerer i Skandinavien

    logistikloesninger ›Element Logic implementerer én samlet skandinavisk organisation fra 1. januar 2026 med danske Nikolaj Bjørn Eriksen i spidsen
  • Linerfri fragtetiketter - når posten skal ud

    Linerfri fragtetiketter - når posten skal ud

    logistikloesninger ›DHL indfører InNo-Liner-løsning fra cab og Herma og fjerner dermed spild fra etiketteringsprocessen i bl.a. de interne forsendelser for Deutsche Post, som anlægget i Nohra i Thüringen står for
  • Teknologi er afgørende for vækst

    Teknologi er afgørende for vækst

    logistikloesninger ›AI og automatisering er, ifølge Descartes' 2025 Forwarder/Broker Benchmark Study, nøglefaktorer for vækst i et usikkert globalt logistikmiljø
  • Pitstop i himlen

    Pitstop i himlen

    logistikloesninger ›På anbefaling af forsvarschefen er forsvarsforligskredsen orienteret om, at den kommende lufttanknings- og transportkapacitet placeres på Flyvestation Karup
  • Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    Danske Rederier: Lov om krigsforsikring er rettidig omhu

    logistikloesninger ›Et enstemmigt folketing har i dag vedtaget lov om krigsforsikring. Loven sikrer, at den danske handelsflåde kan sejle videre i tilfælde af krig og opretholde afgørende forsyningskæder
  • To familievirksomheder - en vision

    To familievirksomheder - en vision

    logistikloesninger ›Med overtagelsen af Dantra Group udvider Hoyer Group serviceporteføljen, ekspertisen og netværket for kunder i hele Europa og resten af verden
  • Fragtdroner over Dubai

    Fragtdroner over Dubai

    logistikloesninger ›Emirates SkyCargo indgår samarbejde med Lodd Autonomous om at udvikle og teste store, selvflyvende fragt-droner i Dubai