Sanktioner kan være en udfordring i logistikindustrien

Sanktioner kan være en udfordring i logistikindustrien

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes, uddyber begreberne og giver tips til, hvad virksomheder, der arbejder med transport og logistik, bør tænke ind, når det kommer til handel, der er påvirket eller er i risiko for at blive påvirket af sanktioner

Sanktioner er udenrigspolitiske værktøjer. De kan antage forskellige former, som f.eks. indefrysning af aktiver, embargoer, restriktioner for kapitalbevægelser samt bistands- og handelsrestriktioner.

Der er risici forbundet med at gøre forretninger med en part, der er underlagt direkte sanktioner, men virksomheder, organisationer eller enkeltpersoner kan også blive underlagt indirekte sanktioner som følge af deres ejerskab eller kontrol.

Alligevel kan det være indviklet og tidskrævende at identificere sådanne parter, hvis en virksomhed ikke har de rette systemer og data, hvilket gør, at de risikerer utilsigtet at overtræde internationale handelsregler.

- Som det ser ud i dag, oplever vi, at der ofte,  ja nærmest dagligt, sker ændringer i sanktionslisterne. Disse hurtige ændringer, som kan være tilføjelser og opdateringer af gældende handelsregler, gør det svært at spore og kontrollere ejerstrukturen for sanktionerede parter, siger Lars Persson og fortsætter:

- Som følge heraf står de ansvarlige for overholdelse af handelsregler over for udfordringer med at holde trit med de daglige ændringer i sanktionslisterne.

- Uanset om det skyldes begrænsede ressourcer eller reduceret kapacitet, bliver det sværere for disse teams at kontrollere ejerstrukturer, hvilket øger risikoen for at komme til at overse vigtige ændringer og potentielt overtræde gældende regler for, hvem virksomheder må handle med.

Tilsynsmyndigheder som f.eks. EU-Udenrigstjenesten (EEAS), der bidrager til EU’s overholdelse af handelsreglerne ved at koordinere sanktioner og politikker, og Office of Foreign Assets Control (OFAC), der administrerer økonomiske sanktioner i USA, giver ikke altid den nødvendige indsigt.

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.

Med hensyn til sidstnævnte offentliggør OFAC kun navnene på de sanktionerede virksomheder og angiver ikke de virksomheder, der ejes af en sanktioneret part.

Ikke desto mindre fremgår det af 50 %-reglen, at hvis en sanktioneret person ejer 50 % eller mere af en enhed, anses personen automatisk for at være sanktioneret og kan opføres på OFAC’s liste over personer, der er genstand for særlige restriktioner, eller spærrede personer (Specially Designated Nationals and Blocked Persons/ SDN).

- Det kan være vanskeligt at forstå sanktionerede ejerstrukturer, som kan være både ressourcekrævende og svære at holde styr på.

- Men i betragtning af det hurtigt skiftende geopolitiske miljø, som virksomheder befinder sig i i dag, er det vigtigt at undgå at handle med nogen som helst internationalt sanktionerede parter, konstaterer Lars Persson og fortsætter:

- En måde, hvorpå virksomheder kan implementere en risikobaseret tilgang og sikre gennemsigtighed og overholdelse i forbindelse med international handel, er at bruge software til regelmæssig screening.

- Brug af en sikker systemløsning til Denied Party Screening sikrer, at organisationer er på forkant med de stadigt skiftende regler og mindsker risikoen for brud på de internationale handelsregler.

-hawin

12/6 2024
  • Når der går sport i logistikken

    Når der går sport i logistikken

    logistikloesninger ›Sport Event Denmark vil styrke den danske sporteventindustri og et af midlerne handler om effektiv, smidig og sikker eventlogistik. Derfor har eventrådgiveren og -planlæggeren indgået et partnerskab med logistikvirksomheden DB Schenker
  • Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    Intralogistikkens internationale branchetræf er lige på trapperne

    logistikloesninger ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Jungheinrich styrker ledelsesteamet

    Jungheinrich styrker ledelsesteamet

    logistikloesninger ›Camilla Walentin Olsson, som er ny Enablement Director i logistikvirksomheden indtræder i teamet for Danmark og Sverige. Fremover er hun ansvarlig for leje af trucks, salg af brugte trucks og værkstederne i begge lande
  • Innovationer booster logistikindustrien

    Innovationer booster logistikindustrien

    logistikloesninger ›Beumer Group udstiller på LogiMAT i marts måned. På messen i Stuttgart viser leverandøren udstyr som effektiviserer logistikprocesserne og gør dem mere simple
  • AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri 

    logistikloesninger ›Automatisering og AI er blevet en uundværlig del af logistiksektoren. Teknologien ændrer forretningsdynamikken radikalt og kan føre til øget produktivitet og effektivisering af forsyningskæder. Det vurderer eksperten i toldhåndtering og strategisk transport- og ruteoptimering, Descartes
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    logistikloesninger ›Øget fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger er en del af fødevarekoncernen Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år - bl.a. i opgraderinger af logistikløsninger med mere automation
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    logistikloesninger ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    Omstil logistikken til cykelfart, eller bliv overhalet

    logistikloesninger ›Fleksibel og hurtig levering, har været et hovedtema i logistikindustrien i mange år. Nu bringer interroll alternative lagerløsninger i spil, der kan bidrage til hurtigere levering til forbrugere. Det fortæller managing director hos Interrolls danske afdeling i dette indlæg