Sanktioner kan være en udfordring i logistikindustrien

Sanktioner kan være en udfordring i logistikindustrien

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes, uddyber begreberne og giver tips til, hvad virksomheder, der arbejder med transport og logistik, bør tænke ind, når det kommer til handel, der er påvirket eller er i risiko for at blive påvirket af sanktioner

Sanktioner er udenrigspolitiske værktøjer. De kan antage forskellige former, som f.eks. indefrysning af aktiver, embargoer, restriktioner for kapitalbevægelser samt bistands- og handelsrestriktioner.

Der er risici forbundet med at gøre forretninger med en part, der er underlagt direkte sanktioner, men virksomheder, organisationer eller enkeltpersoner kan også blive underlagt indirekte sanktioner som følge af deres ejerskab eller kontrol.

Alligevel kan det være indviklet og tidskrævende at identificere sådanne parter, hvis en virksomhed ikke har de rette systemer og data, hvilket gør, at de risikerer utilsigtet at overtræde internationale handelsregler.

- Som det ser ud i dag, oplever vi, at der ofte,  ja nærmest dagligt, sker ændringer i sanktionslisterne. Disse hurtige ændringer, som kan være tilføjelser og opdateringer af gældende handelsregler, gør det svært at spore og kontrollere ejerstrukturen for sanktionerede parter, siger Lars Persson og fortsætter:

- Som følge heraf står de ansvarlige for overholdelse af handelsregler over for udfordringer med at holde trit med de daglige ændringer i sanktionslisterne.

- Uanset om det skyldes begrænsede ressourcer eller reduceret kapacitet, bliver det sværere for disse teams at kontrollere ejerstrukturer, hvilket øger risikoen for at komme til at overse vigtige ændringer og potentielt overtræde gældende regler for, hvem virksomheder må handle med.

Tilsynsmyndigheder som f.eks. EU-Udenrigstjenesten (EEAS), der bidrager til EU’s overholdelse af handelsreglerne ved at koordinere sanktioner og politikker, og Office of Foreign Assets Control (OFAC), der administrerer økonomiske sanktioner i USA, giver ikke altid den nødvendige indsigt.

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.

Med hensyn til sidstnævnte offentliggør OFAC kun navnene på de sanktionerede virksomheder og angiver ikke de virksomheder, der ejes af en sanktioneret part.

Ikke desto mindre fremgår det af 50 %-reglen, at hvis en sanktioneret person ejer 50 % eller mere af en enhed, anses personen automatisk for at være sanktioneret og kan opføres på OFAC’s liste over personer, der er genstand for særlige restriktioner, eller spærrede personer (Specially Designated Nationals and Blocked Persons/ SDN).

- Det kan være vanskeligt at forstå sanktionerede ejerstrukturer, som kan være både ressourcekrævende og svære at holde styr på.

- Men i betragtning af det hurtigt skiftende geopolitiske miljø, som virksomheder befinder sig i i dag, er det vigtigt at undgå at handle med nogen som helst internationalt sanktionerede parter, konstaterer Lars Persson og fortsætter:

- En måde, hvorpå virksomheder kan implementere en risikobaseret tilgang og sikre gennemsigtighed og overholdelse i forbindelse med international handel, er at bruge software til regelmæssig screening.

- Brug af en sikker systemløsning til Denied Party Screening sikrer, at organisationer er på forkant med de stadigt skiftende regler og mindsker risikoen for brud på de internationale handelsregler.

-hawin

12/6 2024
  • Fusioner svækker konkurrencen

    Fusioner svækker konkurrencen

    logistikloesninger ›Flere fusioner mellem danske virksomheder kan svække konkurrencen og presse de mindre spillere ud, advarer SMVdanmark efter ny vismandsrapport. Ifølge Jakob Brandt sker alt for mange erhvervsægteskaber af nød snarere end lyst – presset frem af et voksende bjerg af bureaukrati
  • Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    Stor, kommunal interesse for at huse nye industriparker

    logistikloesninger ›Ialt 29 kommuner har ansøgt om at lægge grund til en statslig udpeget industripark. Nu har Erhvervsministeriet åbnet den såkaldte one-stop-shop, som skal sikre, at sagsbehandlingen kan foregå i et højere tempo end sædvanligt
  • Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik

    Dagrofa investerer trecifret millionbeløb i logistik

    logistikloesninger ›De kommende tre år investerer fødevarekoncernen betydeligt i automatisering og effektivisering på sin lagerterminal i Ringsted. Det skal øge konkurrencedygtigheden og fremtidssikre logistikken som et vigtigt led i vækstambitionerne
  • Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    Sporingsløsning skaber overblik over luft- og søtransport

    logistikloesninger ›Speditøren American Lamprecht tilbyder nu sine kunder opdateringer i realtid om deres luft- og søtransporter. Oplysningerne hentes via Descartes' avancerede sporingsløsning, der er integreret med virksomhedens transportfakturerings- og regnskabssystem
  •   AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    AI og kritisk infrastruktur i fokus på Technomania

    logistikloesninger ›Digitalisering, kunstig intelligens og kritisk infrastruktur er de tre nøgleområder i fokus, når IDA inviterer indenfor til Danmarks største teknologievent Technomania på HI Tech & Industry Scandinavia 2025 i MCH Messecenter Herning
  •  Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    Grossist investerer i fremtidens kundebehov

    logistikloesninger ›Største enkeltstående investering på logistikområdet - nyt ultramoderne lager skal styrke Lemvigh-Müllers markedsposition og forberede virksomheden til fremtiden
  • 250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    250 mio. breve og forsendelser tager ikke fejl - postkassen lever

    logistikloesninger ›Sidste år omdeltes omkring 250 mio. personlige breve, aviser, pakker og magasiner til danskerne. Selvom omdelingen er under forandring i disse år, tyder alt på, at de fysiske breve fortsætter med at være en del af hverdag herhjemme – og derfor er der også brug for postkasser i fremtiden
  • Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    Danske og canadiske robotklynger har indgået samarbejdsaftale

    logistikloesninger ›Canadian Robotics Council (CRC) og Odense Robotics, som er de respektive nationale robotklynger fra de to lande, har underskrevet en hensigtserklæring, der skal uddybe samarbejdet om innovation og anvendelse af robotteknologi. Aftalen blev underskrevet på Hannover Messe tidligere på måneden