Sanktioner kan være en udfordring i logistikindustrien

Sanktioner kan være en udfordring i logistikindustrien

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes, uddyber begreberne og giver tips til, hvad virksomheder, der arbejder med transport og logistik, bør tænke ind, når det kommer til handel, der er påvirket eller er i risiko for at blive påvirket af sanktioner

Sanktioner er udenrigspolitiske værktøjer. De kan antage forskellige former, som f.eks. indefrysning af aktiver, embargoer, restriktioner for kapitalbevægelser samt bistands- og handelsrestriktioner.

Der er risici forbundet med at gøre forretninger med en part, der er underlagt direkte sanktioner, men virksomheder, organisationer eller enkeltpersoner kan også blive underlagt indirekte sanktioner som følge af deres ejerskab eller kontrol.

Alligevel kan det være indviklet og tidskrævende at identificere sådanne parter, hvis en virksomhed ikke har de rette systemer og data, hvilket gør, at de risikerer utilsigtet at overtræde internationale handelsregler.

- Som det ser ud i dag, oplever vi, at der ofte,  ja nærmest dagligt, sker ændringer i sanktionslisterne. Disse hurtige ændringer, som kan være tilføjelser og opdateringer af gældende handelsregler, gør det svært at spore og kontrollere ejerstrukturen for sanktionerede parter, siger Lars Persson og fortsætter:

- Som følge heraf står de ansvarlige for overholdelse af handelsregler over for udfordringer med at holde trit med de daglige ændringer i sanktionslisterne.

- Uanset om det skyldes begrænsede ressourcer eller reduceret kapacitet, bliver det sværere for disse teams at kontrollere ejerstrukturer, hvilket øger risikoen for at komme til at overse vigtige ændringer og potentielt overtræde gældende regler for, hvem virksomheder må handle med.

Tilsynsmyndigheder som f.eks. EU-Udenrigstjenesten (EEAS), der bidrager til EU’s overholdelse af handelsreglerne ved at koordinere sanktioner og politikker, og Office of Foreign Assets Control (OFAC), der administrerer økonomiske sanktioner i USA, giver ikke altid den nødvendige indsigt.

Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes.

Med hensyn til sidstnævnte offentliggør OFAC kun navnene på de sanktionerede virksomheder og angiver ikke de virksomheder, der ejes af en sanktioneret part.

Ikke desto mindre fremgår det af 50 %-reglen, at hvis en sanktioneret person ejer 50 % eller mere af en enhed, anses personen automatisk for at være sanktioneret og kan opføres på OFAC’s liste over personer, der er genstand for særlige restriktioner, eller spærrede personer (Specially Designated Nationals and Blocked Persons/ SDN).

- Det kan være vanskeligt at forstå sanktionerede ejerstrukturer, som kan være både ressourcekrævende og svære at holde styr på.

- Men i betragtning af det hurtigt skiftende geopolitiske miljø, som virksomheder befinder sig i i dag, er det vigtigt at undgå at handle med nogen som helst internationalt sanktionerede parter, konstaterer Lars Persson og fortsætter:

- En måde, hvorpå virksomheder kan implementere en risikobaseret tilgang og sikre gennemsigtighed og overholdelse i forbindelse med international handel, er at bruge software til regelmæssig screening.

- Brug af en sikker systemløsning til Denied Party Screening sikrer, at organisationer er på forkant med de stadigt skiftende regler og mindsker risikoen for brud på de internationale handelsregler.

-hawin

12/6 2024
  • DB Cargo indfører solcelledrevet sporing til godsvogne

    DB Cargo indfører solcelledrevet sporing til godsvogne

    logistikloesninger ›Konventionelle elektroniske enheder har ofte svært ved at klare de barske miljøforhold i jernbanetransporten. Men en speciel IoTgo Track-Solar fra Giesecke+Devrient kan sikre overvågning og styring af godset
  • Interrolls transportbånd kåret som årets specialitet på IFOY

    Interrolls transportbånd kåret som årets specialitet på IFOY

    logistikloesninger ›MCP PLAY er en intelligent styringsløsning til modulære transportbånd, der gør det hurtigt og enkelt at opsætte systemer til håndtering af varer op til 50 kilo. Løsningen sparer energi og øger gennemstrømningen, og juryen kalder den et regulært paradigmeskift inden for transportteknologi
  • Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    Million-boost til fremtidens grønne teknologier

    logistikloesninger ›Fonden for Retfærdig Omstilling investerer 250 mio. kr. i udvikling af grønne teknologier i Syd- og Nordjylland
  • Logistikken får en hovedrolle

    Logistikken får en hovedrolle

    logistikloesninger ›Med de nye klimakrav i byggeriet, der er trådt i kraft den 1. juli, logistikken et fokusområde for byggeriet. Derfor skruer Bygma op for effektiv levering, intelligent pakning og klimadokumentation
  • UR15 på messe i München

    UR15 på messe i München

    logistikloesninger ›I disse dage viser Universal Robot sin UR15-cobot og andre AI-nyheder frem på automatica 2025 i München, hvor der blandt andet er tale om livedemonstrationer
  • Roima Intelligence på opkøb i Australien

    Roima Intelligence på opkøb i Australien

    logistikloesninger ›Roima Intelligence køber australske Tillit for at styrke global ekspansion og intelligent produktion hos kunderne
  • Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    Stor bøde for vildledende klimaudsagn

    logistikloesninger ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring\r\n
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    logistikloesninger ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert