Automatisk fartkontrol på vej til Storebælt og Øresund
Alt for mange bilister trykker speederen i bund, når de skal over Storebæltsbroen eller Øresundsforbindelsen. Endda så eftertrykkeligt, at de rammer grænsen for vanvidskørsel. Derfor har transportministeren og justitsministeren arbejdet for at få opsat kameraer, som er indkøbt
-Vi har desværre en meget stor og generel udfordring herhjemme med bilister, som kører alt, alt for stærkt. I øjeblikket er vi i gang med at behandle en samlet pakke med en række initiativer mod vanvidskørsel i Folketinget, og i den sammenhæng er det naturligt at få sat ekstra skub på den sidste del af projektet med stræknings-ATK, som skal hjælpe os med at fange fartsyndere på vores to største broforbindelser, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Kameraerne til de to ATK-strækninger ved at blive sat op
Transportministeriet vil nu i samarbejde med Justitsministeriet sikre, at der på myndighedsniveau tages de nødvendige skridt for, at stræknings-ATK på Storebæltsbroen og Øresundsforbindelsen kan blive tændt hurtigst muligt, så de kan hjælpe med at fange flere fartsyndere.
-Regeringen har gennem længere tid sat hårdt ind over for dem, der skaber utryghed i trafikken og udsætter andre mennesker for fare. Senest har vi vedtaget en række strafskærpelser mod vanvidskørsel i Folketinget. Der er samtidig behov for andre løsninger til at øge trygheden i trafikken. Med den stræknings-ATK får vi bedre mulighed for at få fat i fartsyndere, og forhåbentlig vil kameraerne også få bilister til at tænke sig om en ekstra gang, inden de trykker speederen i bund, siger justitsminister Nick Hækkerup.
Det er forventningen, at de nye kameraer på Storebæltsbroen og Øresundsforbindelsen vil blive tændt i 2022.
-lipe