Bedre broinspektion, der ikke forstyrrer trafikken

Bedre broinspektion, der ikke forstyrrer trafikken

Vejdirektoratet har de seneste uger haft droner i luften ved Mønbroen og Farøbroerne, hvor de har kigget efter tegn på skader og nedslidning. Det er første gang, at Vejdirektoratet udfører et fuldt broeftersyn kun ved hjælp af droner, men i vil det være et normalt syn langs broer i Danmark, da det har en lang række fordele for både trafikanterne inspektions-oplysningerne

Danmark er bundet sammen af hundredvis af broer, og de bliver brugt så flittigt, at der over årene uundgåeligt vil opstå skader, som det er nødvendigt at reparere. Derfor bruger Vejdirektoratet både tid og ressourcer på at holde øje med broernes tilstand.

Normalt foregår et eftersyn af en bro ved, at en ingeniør står på en lift og tager billeder af konstruktionen og undersøger den med sit værktøj. Nogle gange sker dette endda hængende fra et reb. Det er besværligt og til gene for trafikken.

De seneste år har Vejdirektoratet og COWI derfor eksperimenteret med at bruge droner. Dog kun til mindre opgaver og med det formål at teste, hvad dronerne egentlig kan bidrage med. Testene er gået så godt, at dronerne nu for første gang bliver brugt til at udføre en fuld broinspektion. Det arbejde er i gang i disse uger på Mønbroen og Farøbroerne i det sydlige Sjælland.

Afdelingsleder Lene Højris Jensen, Vejdirektoratet, siger:

-Testflyvningerne er gået virkelig godt, og vi er meget tilfredse med resultatet. Vi kan jo se, at vi med dronerne uden problemer spotter de samme skader, som hvis vi havde en fagekspert til at klatre rundt på konstruktionen. Dronerne giver os nogle fordele, fordi de giver os mulighed for at inspicere dele af broen, hvor det ellers ikke ville være muligt at komme til – helt uden at vi behøver genere trafikken på broen.

Nyttige 3D modeller
Dronerne bliver styret af dronepiloter. Deres opgave er at tage en masse fotos af broen i høj opløsning og såkaldt termografiske billeder, der afslører "skjulte" defekter, som er usynlige for det blotte øje – for eksempel delamineret beton, stenreder og vandgennemsivninger. Det indsamlede materiale bliver derefter brugt til at lave en 3D-model af konstruktionen, som er særdeles nyttig i det endelige arbejde med at udbedre skaderne. Den fotorealistiske 3D model er tilgængelig via internettet og anvendes som samarbejdsværktøj for Vejdirektoratet, rådgivere og entreprenører.

Metoden med at bruge dronepiloter til at udføre broinspektioner og efterfølgende lave et komplet datasæt over de fundne skader er udviklet af COWI og går under navnet Virtuel Inspektion. Det er også COWI, der i samarbejde med WeFly udfører droneinspektionerne på vegne af Vejdirektoratet.

Vice President Lars Fuhr Pedersen, COWI, siger:

-De data, vi kan indsamle med dronerne, giver et mere komplet og detaljeret overblik over broens tilstand sammenlignet med, hvad vi kan opnå ved manuel inspektion. Når dataene sættes sammen til en 3D model, kan vi klassificere de forskellige typer af nedbrydning og dermed beslutte præcis, hvornår de forskellige skader skal udbedres, så de bliver tilset, mens de endnu er lette og billige at håndtere.

Tid, penge og færre afspærringer
Vejdirektoratet forventer, at brugen af droner vil spare tid og penge på arbejdet med at udføre broinspektioner. En anden fordel ved de manuelt styrede droner og Virtuel Inspektion er, at man er til mindre gene for trafikken, da det ikke længere vil være nødvendigt at lave afspærringer, mens en bro bliver undersøgt for skader og slitage.

Det er planen, at Vejdirektoratet på sigt vil bruge droner til eftersyn af omkring 70 store broer og en række mindre broer på tværs af Danmark.

-lipe

15/5 2023
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    GLS Denmark udnævner ny salgsdirektør

    transport ›Michael Jønsson er hentet i egne rækker hos GLS Denmark og tiltræder sin nye stilling som salgsdirektør pr. 1. september
  • 300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    300 grams vinflaske letter - også - omkostningerne

    transport ›Glasproducenten Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe) har lanceret en ny letvægtsvinflaske, som kan være en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed