BHS Logistics skal levere millioner af doser Covid-19 vacciner

BHS Logistics skal levere millioner af doser Covid-19 vacciner

De første cirka 10.000 vaccinedoser mod Covid-19 ankom til Danmark den 26. december, og siden er hundredtusindvis af vaccinedoser fra Pfizer/Biontech, Moderna og AstraZeneca kommet til landet. Det er den bornholmske transportvirksomhed BHS Logistics, der står for distributionen fra Statens Serum Institut (SSI) til de danske regioner, og i løbet af 2021 forventer de at skulle levere millioner doser af vaccinen til danskerne

Lige nu kører chauffører fra BHS Logistics rundt på de danske landeveje med en meget værdifuld last.

Transportvirksomheden med hovedsæde i Rønne på Bornholm er udvalgt til at transportere Covid-19 vaccinerne fra henholdsvis Pfizer/Biontech, Moderna og AstraZeneca til de danske regioner, og i løbet af 2021 vil BHS Logistics derfor distribuere de millionvis af vaccinedoser, der kommer til Danmark, og som hurtigst muligt skal ud til danskerne.

- Tilbage i 2018 overtog vi ansvaret for fragten af landets vacciner gennem vores gode samarbejde med Statens Serum Institut. I 2020 blev vi også udvalgt til at transportere Covid-19 prøverne fra testcentrene i hele Danmark, og nu er det så også os, der transporterer Covid-19 vaccinerne rundt i landet.

- Vi ser distributionen af vaccinerne som en vigtig samfundsopgave, og vi er kun glade for at kunne være med til at hjælpe og tage ansvar i disse svære tider, siger Morten Studsgaard, der er administrerende direktør i BHS Logistics.

Et naturligt valg

I 2020 leverede BHS Logistics 1,6 millioner doser influenzavaccine og afhentede 60-70.000 prøver fra landets testcentre døgnet rundt. Leveringen af Covid-19 vaccinerne fra Pfizer/Biontech, Moderna og AstraZeneca i 2021 løber op i millioner af doser, der hurtigst muligt skal transporteres fra SSI og ud til danskerne.

- Det er opgaver, vi har været gearet til på forhånd takket være vores allerede store investeringer på pharma-området. Vi har derfor hurtigt kunne få opgaven med vaccinerne ind i vores dagligdag, fordi både vores medarbejdere og materiel var klar til opgaven, og alle vores medarbejdere har gjort en særlig indsats for at få det til at lykkes, siger Morten Studsgaard.

Udover selve transporten af vaccinerne har BHS Logistics også fungeret som SSI’s sparringspartner ved at rådgive om distributionsprocessen.

- Vi er rigtig glade for det vigtige og professionelle samarbejde, der gennem flere år har været mellem SSI og BHS Logistics. Det var derfor et naturligt valg at gøre brug af vores nuværende aftale til SSI’s distribution af Covid-19 vacciner. Denne opgave løftes med stor professionalisme, ansvarlighed og fleksibilitet, siger Charlott Brygger Røgild, konstitueret forsyningschef hos SSI og fortsætter:

- BHS Logistics ved, at håndtering og distribution af de meget vigtige Covid-19 vacciner, skal ske på en forsvarlig måde og efter alle forskrifter, hvorfor vi er trygge ved, at Covid-19 vaccinerne når sikkert frem til modtagestederne.

Transport ved lave temperaturer

Både Pfizer/Biontech vaccinen og Moderna vaccinen skal opbevares ved lave temperaturer, hvilket stiller store krav til transporten.

Samtidig skal sikkerheden være helt i top, når en så værdifuld transport skal rundt i landet, og den disciplin har BHS Logistics mange års erfaring med.

- Vi stiller store krav til både sikkerheden og teknologien, når vi transporterer medicin og vacciner, og Covid19 vaccinen er ingen undtagelse. Vi har flere temperatursensorer i vores transporter, og vi logger temperaturen med korte mellemrum. Vi har chauffører og speditører, som har stor erfaring med opgaven, og så har vi et control tower, som er på arbejde hvert minut hele døgnet – alle årets dage, forklarer Morten Studsgaard.

BHS Logistics foretager desuden løbende risikovurderinger og uddanner deres personale i God Distributions Praksis. Gennem mange år har BHS Logistics specialiseret sig i netop pharma-transport, og virksomheden har derfor et komplet transportkoncept for medicin og vacciner.

Men virksomheden har også andre kerneprodukter, og har stor erfaring med transport af både mere almindeligt gods og specialgods, shipping og logistikopgaver i både ind- og udland.

-hawin

1/3 2021
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer
  • Fra 0 til 4.000

    Fra 0 til 4.000

    transport ›På bare otte år har MAN TGE rundet en milepæl med stort antal varebiler på de danske landeveje