Bookingfunktion giver elbilister mod på flere ture
’Book en ladestander’-projektet er netop afsluttet med en rapport, som viser vejen frem for Region Hovedstadens ladeinfrastruktur
Ifølge en rapport fra 2020 af Region Hovedstaden er én af de største barrierer for at købe en elbil den manglende sikkerhed for adgang til en ladestander 1).
Derfor blev projektet ’Book en ladestander’ søsat i sommeren 2021 i et samarbejde mellem fire nøglespillere inden for grøn bilisme i hovedstadsområdet: Region Hovedstaden, Gate 21, Power Fuel og Schneider Electric.
Ladestanderne blev opstillet i henholdsvis erhvervs- og beboelsesområder, samt offentlige og private parkeringsanlæg. ’Book en ladestander’-projektet giver vigtige indsigter til at indrette ladeinfrastrukturen på en intelligent måde til fordel for regionens borgere og erhvervsliv:
- Vi ser lige nu ind i hvordan vi kan arbejde med en modellering der påviser effektiviteten af bookingfunktionen, et strategisk koordineret arbejde, sammen med andre aktører, for at ændre reguleringen så man ville kunne booke ladestandere i det offentlige rum, samt en testcase med flere ladeoperatører samlet ét sted. Alt sammen for at sikre Region Hovedstaden er helt i front på vidensområdet, når det gælder den grønne omstilling og tilsikre at vi udnytter den offentlige ladeinfrastruktur så effektivt som muligt, siger Gent Grinvalds, program manager i CPH-Electric, Region Hovedstaden.
’Book en ladestander’-projektet har ført til deciderede ’superbrugere’, som benyttede bookingfunktionen mere end 60 gange i løbet af den forholdsvis korte tid, projektet varede-
- Bookingfunktionen giver helt klart mening for brugerne. Det har især fungeret godt i tætte byområder med rækkehuse og lejligheder, hvor der ikke er mulighed for at have sin egen ladestander. Men også i erhvervsområder, hvor folk oplader deres bil i arbejdstiden, har der været en stor interesse for muligheden. Her vil man kunne klare sig med færre ladestandere og stadig opnå en høj benyttelsesgrad, siger Lise Søderberg, seniorprojektleder i Gate 21.
Næste skridt Power Fuel og Schneider Electric har som de første i Danmark udviklet et intelligent styresystem med en brugervenlig app, hvor elbilister kan booke ladetid til de fem EVlink ladestandere, som under projektet var sat op i Måløv, Ballerup, Næstved, Albertslund og Valby, hvor løsningen nu er gjort permanent.
Gennem appen kan brugerne – udover at booke opladning – få en oversigt over lademuligheder, holde øje med deres forbrug både i kWh og kroner samt betale for det.
- Næste skridt er en mulighed for at roame problemfrit med flere forskellige ladeoperatører, så bilisten via vores univers kan benytte sig af ladestandere på tværs af Europa. For jo flere barrierer vi kan være med til at overkomme for elbilejerne, jo flere vil vælge elbilerne til, og jo bedre er det for miljøet, siger Power Fuels CEO Jacob Axeltoft.
Aktørerne kan nu se, hvilken infrastruktur en fleksibel løsning kræver, og hvad der skal til for at udnytte kapaciteten. På den måde kan alle tænke det ind og forhåndssikre en mere fornuftig investering og bedre udnyttelse af ladeinfrastrukturen:
- Erfaringerne fra ’Book en ladestander’-projektet kan være med til at løse en konkret udfordring for elbilisterne. For i takt med at flere vælger elbilen til, bliver det helt afgørende, at vi udover adgang også bruger løsninger, som imødegår spidsbelastninger og kapacitet i såvel boligområder, på arbejde som i regionen, siger Lars Skovly, Account Manager for Specifiers i Schneider Electric.
-hawin
1 *Note: Strategisk ladeinfrastruktur. En foranalyse af ladeaktørernes behov og ønsker til et strategisk ladehub. Rapport af Region Hovedstaden