Brexit kommer snart – vær klar med datahåndteringen

Brexit kommer snart – vær klar med datahåndteringen

Når Storbritannien endelig forlader EU, bliver handel med landet mere kompliceret. Det kan have stor negativ indvirkning dansk økonomi. Alle, der arbejder med eksport og import med Storbritannien, skal hurtigt gennemgå deres løsninger. Effektiv adgang til de rigtige data er nøglen til succes, skriver Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions

Af Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions

Det sidste ord er måske ikke sagt om Brexit endnu, men efter alt at dømme vil Storbritannien forlade EU for alvor den 31. december i år. Det har stor indflydelse på mange niveauer, ikke mindst i Danmark, fordi Storbritannien er en vigtig handelspartner.

Ifølge Danmarks Statistik var Storbritannien i 2019 Danmarks fjerde største eksportmarked med en eksport på mere end 100 milliarder kroner. Mange penge, der fungerer som en motor til mange job og en vigtig del af velstanden i Danmark.

Hvis handel med Storbritannien bliver vanskeligere, kan det få alvorlige konsekvenser. Så hvad sker der, og hvordan skal det håndteres?

Øgede handelshindringer

Uanset hvad der sker, kan vi regne med mere arbejde i forbindelse med handel med Storbritannien. Det anslås, at der f.eks. for Sverige skal aflægges 400 millioner flere toldangivelser ved Storbritanniens grænser alene i 2021 sammenlignet med i år.

De samlede øgede byrderisici påvirker hele handelssystemet med yderligere negative konsekvenser. Tilføj dertil en forventet slutspurt på handel i år for at drage fordel af enklere regler, så længe de gælder. Dette vil betyde øget pres på effektive logistikløsninger.

Spørgsmålet er, hvad specialiserede logistikvirksomheder og andre organisationer, der er involveret i logistik, skal gøre. Svaret er kort sagt, at alle involverede skal gennemgå deres processer og forsyningskæder. Dagens enkle håndtering af formaliteter, kontroller og dataoverførsel er grundlaget for den optimerede håndtering.

Efter årsskiftet er det ikke nok at arrangere transport. Grænsekontrol, erklæringer med forskellige former og formater med mere bliver med sikkerhed tilføjet.

Data er nøglen

Effektiv datahåndtering vil være en nøgleaktivitet i dette scenarie. Med bedre forbindelser mellem datakilder, bedre tilgængelighed af data for alle involverede og automatisering, kan kontrollerne håndteres hurtigere.

Forskellige formularer kan udfyldes hurtigere, hvis de nødvendige oplysninger til dem kan hentes fra ét sted. Evnen til at sikre og sende toldoplysninger elektronisk på forhånd vil være afgørende. I sidste ende fører effektiv styring til mere tilfredse kunder.

Konkret skal adgang til data sikres ved flaskehalse som Dover og tunnelen under den engelske kanal. Og det skal gøres hurtigt, hvis det ikke allerede er gjort. Uden den rigtige adgang til data ved sådanne passager vil transport tage tid.

En del af arbejdet er at sikre integration med de nye teknologiplatforme, der bygges til håndtering, ikke mindst Goods Vehicle Movement Service (GVMS), som er navnet på det nye britiske system til håndtering af køretøjstrafik ved landets grænser. Det skal bestilles i januar 2021. Ifølge en undersøgelse havde mere end halvdelen af de involverede transportvirksomheder ikke hørt om GVMS i september 2020.

Forvent problemer

Ud over en mere effektiv håndtering af data internt i transport- og logistikvirksomhederne er der behov for bedre samarbejde mellem dem og andre aktører, såsom myndigheder.

Dette kræver teknisk integration og delt adgang til data. De spillere, der tilpasser deres løsninger hurtigst, vil lykkes bedst og blive mindst negativt påvirket af Brexit.

-hawin

 

11/12 2020
  • DHL udnævner ny CEO for Europa

    DHL udnævner ny CEO for Europa

    transport ›Rainer Haag overtager stillingen som CEO for DHL Supply Chain Europe, og får dermed ansvaret for 16 centraleuropæiske markeder
  • Saferoad nu også i Litauen

    Saferoad nu også i Litauen

    transport ›Saferoad Group, som står bag Saferoad Services, har netop opkøbt Gatas, en virksomhed med 80 medarbejdere, der udfører og vedligeholder vejmarkeringer og udstyr til trafiksikkerhed i Litauen
  • Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    Populære, sjællandske rastepladser får 28 lynladere

    transport ›Rastepladserne Karlslunde Øst og Karlslunde Vest langs Køge Bugt Motorvejen er nogle af de mest velbesøgte langs de danske motorveje. Nu bliver de begge udvidet med 14 lynladere til elbiler
  • Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    Færgepassagerer kan blive klogere på Østersøens økosystem

    transport ›Scandlines har sammen med den tyske miljøorganisation NABU åbnet informationsrum ombord på Rødby-Puttgartenfærger, hvor de 5 millioner årlige passagerer kan få indsigt i farvandet og rederiets grønne ambitioner
  • Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    Heavy Duty-specialisten solgt til en af sine største konkurrenter

    transport ›Farum-virksomheden FARUSA er efter 102 år som familiejet solgt til den globale koncern, Nefab Group. Hidtil har de konkurreret om industrikunder, der har brug for stærke og solide transportemballager, men nu vil bølgepap, træ og krydsfiner blive tilbudt fra samme virksomhed
  • Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    Høj leveringssikkerhed over Atlanten

    transport ›Dansk repræsentant for rederiet Atlantic Container Line, ACL, oplever øget efterspørgsel fra virksomheder med behov for pålidelig, direkte og fleksibel transatlantisk transport
  • Ny lovgivning skaber dækproblemer

    Ny lovgivning skaber dækproblemer

    transport ›Vinteren er måske stadig langt væk. Mange personbiler kører dog stadig på vinterdæk i sensommervarmen. Det er en dårlig idé, mener Dækbranchen. Dækkene bliver nemlig slidt og mister det vejgreb, som er vigtigt til vinterens føre
  • Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    Leman åbner ny forbindelse mellem USA og Taulov

    transport ›Produkter som bl.a. møbler og interiør, der stiller høje krav til håndtering og opbevaring får især fordele af forbindelsen, der vil kombinere sø- og luftfragt og tilbyde flere digitale, administrative løsninger