Brexit kommer snart – vær klar med datahåndteringen

Brexit kommer snart – vær klar med datahåndteringen

Når Storbritannien endelig forlader EU, bliver handel med landet mere kompliceret. Det kan have stor negativ indvirkning dansk økonomi. Alle, der arbejder med eksport og import med Storbritannien, skal hurtigt gennemgå deres løsninger. Effektiv adgang til de rigtige data er nøglen til succes, skriver Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions

Af Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions

Det sidste ord er måske ikke sagt om Brexit endnu, men efter alt at dømme vil Storbritannien forlade EU for alvor den 31. december i år. Det har stor indflydelse på mange niveauer, ikke mindst i Danmark, fordi Storbritannien er en vigtig handelspartner.

Ifølge Danmarks Statistik var Storbritannien i 2019 Danmarks fjerde største eksportmarked med en eksport på mere end 100 milliarder kroner. Mange penge, der fungerer som en motor til mange job og en vigtig del af velstanden i Danmark.

Hvis handel med Storbritannien bliver vanskeligere, kan det få alvorlige konsekvenser. Så hvad sker der, og hvordan skal det håndteres?

Øgede handelshindringer

Uanset hvad der sker, kan vi regne med mere arbejde i forbindelse med handel med Storbritannien. Det anslås, at der f.eks. for Sverige skal aflægges 400 millioner flere toldangivelser ved Storbritanniens grænser alene i 2021 sammenlignet med i år.

De samlede øgede byrderisici påvirker hele handelssystemet med yderligere negative konsekvenser. Tilføj dertil en forventet slutspurt på handel i år for at drage fordel af enklere regler, så længe de gælder. Dette vil betyde øget pres på effektive logistikløsninger.

Spørgsmålet er, hvad specialiserede logistikvirksomheder og andre organisationer, der er involveret i logistik, skal gøre. Svaret er kort sagt, at alle involverede skal gennemgå deres processer og forsyningskæder. Dagens enkle håndtering af formaliteter, kontroller og dataoverførsel er grundlaget for den optimerede håndtering.

Efter årsskiftet er det ikke nok at arrangere transport. Grænsekontrol, erklæringer med forskellige former og formater med mere bliver med sikkerhed tilføjet.

Data er nøglen

Effektiv datahåndtering vil være en nøgleaktivitet i dette scenarie. Med bedre forbindelser mellem datakilder, bedre tilgængelighed af data for alle involverede og automatisering, kan kontrollerne håndteres hurtigere.

Forskellige formularer kan udfyldes hurtigere, hvis de nødvendige oplysninger til dem kan hentes fra ét sted. Evnen til at sikre og sende toldoplysninger elektronisk på forhånd vil være afgørende. I sidste ende fører effektiv styring til mere tilfredse kunder.

Konkret skal adgang til data sikres ved flaskehalse som Dover og tunnelen under den engelske kanal. Og det skal gøres hurtigt, hvis det ikke allerede er gjort. Uden den rigtige adgang til data ved sådanne passager vil transport tage tid.

En del af arbejdet er at sikre integration med de nye teknologiplatforme, der bygges til håndtering, ikke mindst Goods Vehicle Movement Service (GVMS), som er navnet på det nye britiske system til håndtering af køretøjstrafik ved landets grænser. Det skal bestilles i januar 2021. Ifølge en undersøgelse havde mere end halvdelen af de involverede transportvirksomheder ikke hørt om GVMS i september 2020.

Forvent problemer

Ud over en mere effektiv håndtering af data internt i transport- og logistikvirksomhederne er der behov for bedre samarbejde mellem dem og andre aktører, såsom myndigheder.

Dette kræver teknisk integration og delt adgang til data. De spillere, der tilpasser deres løsninger hurtigst, vil lykkes bedst og blive mindst negativt påvirket af Brexit.

-hawin

 

11/12 2020
  • Webshops fordobler brevmængden

    Webshops fordobler brevmængden

    transport ›Selvom PostNord forlader brevmarkedet, har nogle af landets store webshops fordoblet brevmængden på et år, oplyser Postbuddy. Dao opruster med nyt sorteringsanlæg for at styrke kapaciteten
  • Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    Midlertidigt loft over emballagegebyrer

    transport ›Virksomhedernes udvidede producentansvar træder først i kraft om to uger, men nu får de allerede en midlertidig hjælpepakke fra regeringen. Den skal sænke prisen på de gebyrerne for håndtering af affaldet fra emballagen
  • Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    Nyt jernbanespor skal styrke trimodaliteten

    transport ›Copenhagen Malmö Port vil med et nyt spor på terminalen i Malmø optimere den fleksible brug af transportformerne vej, jernbane og søfart. Den nye løsning gør det muligt at håndtere flydende bulk på området
  • Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    Tunnelindgang på Fehmern Bælt overdækkes

    transport ›Den første del af tunnelen på land ved Rødbyhavn bliver nu dækket af jord. Dermed er indgangen på dansk side til den 18 kilometer lange sænketunnel til Tyskland næsten færdig
  • ''Taxagrønt'' bekymrer

    ''Taxagrønt'' bekymrer

    transport ›Når bilister og cyklister kører frem mod et lyskryds, og de egentlig burde stoppe, er der mange, som alligevel kører over. Samtidigt er begge grupper bekymrede for at ende i en ulykke med hinanden
  • Transportemballager høster priser

    Transportemballager høster priser

    transport ›Ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association, har Smurfit Westrock vundet hele fem ScanStars for emballager, hvor funktionaliteten under transport er en væsentlig del af designet
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer