Brexit kommer snart – vær klar med datahåndteringen

Brexit kommer snart – vær klar med datahåndteringen

Når Storbritannien endelig forlader EU, bliver handel med landet mere kompliceret. Det kan have stor negativ indvirkning dansk økonomi. Alle, der arbejder med eksport og import med Storbritannien, skal hurtigt gennemgå deres løsninger. Effektiv adgang til de rigtige data er nøglen til succes, skriver Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions

Af Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions

Det sidste ord er måske ikke sagt om Brexit endnu, men efter alt at dømme vil Storbritannien forlade EU for alvor den 31. december i år. Det har stor indflydelse på mange niveauer, ikke mindst i Danmark, fordi Storbritannien er en vigtig handelspartner.

Ifølge Danmarks Statistik var Storbritannien i 2019 Danmarks fjerde største eksportmarked med en eksport på mere end 100 milliarder kroner. Mange penge, der fungerer som en motor til mange job og en vigtig del af velstanden i Danmark.

Hvis handel med Storbritannien bliver vanskeligere, kan det få alvorlige konsekvenser. Så hvad sker der, og hvordan skal det håndteres?

Øgede handelshindringer

Uanset hvad der sker, kan vi regne med mere arbejde i forbindelse med handel med Storbritannien. Det anslås, at der f.eks. for Sverige skal aflægges 400 millioner flere toldangivelser ved Storbritanniens grænser alene i 2021 sammenlignet med i år.

De samlede øgede byrderisici påvirker hele handelssystemet med yderligere negative konsekvenser. Tilføj dertil en forventet slutspurt på handel i år for at drage fordel af enklere regler, så længe de gælder. Dette vil betyde øget pres på effektive logistikløsninger.

Spørgsmålet er, hvad specialiserede logistikvirksomheder og andre organisationer, der er involveret i logistik, skal gøre. Svaret er kort sagt, at alle involverede skal gennemgå deres processer og forsyningskæder. Dagens enkle håndtering af formaliteter, kontroller og dataoverførsel er grundlaget for den optimerede håndtering.

Efter årsskiftet er det ikke nok at arrangere transport. Grænsekontrol, erklæringer med forskellige former og formater med mere bliver med sikkerhed tilføjet.

Data er nøglen

Effektiv datahåndtering vil være en nøgleaktivitet i dette scenarie. Med bedre forbindelser mellem datakilder, bedre tilgængelighed af data for alle involverede og automatisering, kan kontrollerne håndteres hurtigere.

Forskellige formularer kan udfyldes hurtigere, hvis de nødvendige oplysninger til dem kan hentes fra ét sted. Evnen til at sikre og sende toldoplysninger elektronisk på forhånd vil være afgørende. I sidste ende fører effektiv styring til mere tilfredse kunder.

Konkret skal adgang til data sikres ved flaskehalse som Dover og tunnelen under den engelske kanal. Og det skal gøres hurtigt, hvis det ikke allerede er gjort. Uden den rigtige adgang til data ved sådanne passager vil transport tage tid.

En del af arbejdet er at sikre integration med de nye teknologiplatforme, der bygges til håndtering, ikke mindst Goods Vehicle Movement Service (GVMS), som er navnet på det nye britiske system til håndtering af køretøjstrafik ved landets grænser. Det skal bestilles i januar 2021. Ifølge en undersøgelse havde mere end halvdelen af de involverede transportvirksomheder ikke hørt om GVMS i september 2020.

Forvent problemer

Ud over en mere effektiv håndtering af data internt i transport- og logistikvirksomhederne er der behov for bedre samarbejde mellem dem og andre aktører, såsom myndigheder.

Dette kræver teknisk integration og delt adgang til data. De spillere, der tilpasser deres løsninger hurtigst, vil lykkes bedst og blive mindst negativt påvirket af Brexit.

-hawin

 

11/12 2020
  • Forsvaret rammer ny aftale om busser

    Forsvaret rammer ny aftale om busser

    transport ›Ny rammeaftale på busser til det danske forsvar baner vejen for effektiv logistik, når den nye værnepligt træder i kraft
  • Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    transport ›Med godkendelse fra Beredskabsstyrelsen indleder DanPilot og Danelec nu et testforløb med landbaseret lodsning - den første test af sin slags i verden. Godkendelsen er et afgørende skridt hen imod et teknologisk paradigmeskift, der åbner nye muligheder for bedre sikkerhed, klima og effektivitet i den maritime sektor
  • Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    transport ›Selv om salget af nye varebiler på el er steget, halter det stadig bagefter personbilsmarkedet, hvor el-biler nu dominerer på vejene. Landets største energiselskab, Andel Energi, vil gerne skubbe til udviklingen, og lancerer nu en ladeløsning målrettet til erhvervslivet
  • DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    transport ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Rekordstart på året for Bring

    Rekordstart på året for Bring

    transport ›Logistikvirksomheden Bring har fået en flyvende start på 2025. Hidtil i år er Brings pakkemængder i Danmark steget med 22 procent sammenlignet med samme periode sidste år – og hele 72 procent siden 2019
  • Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    transport ›Tirsdag blev European Energys kommercielle anlæg til produktion af e-methanol officelt åbnet i Aabenraa. Anlægget vil nu omdanne strøm fra sol og vind til 42.000 tons grønt brændstof bl.a. til Mærsks containerskibe og til produktion af plast, og samtidig styrke Aabenraa Havns grønne ambitioner
  • Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    transport ›"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el