Britiske virksomheder polstrer lagrene

Britiske virksomheder polstrer lagrene

- Frygten for et kaotisk, hårdt Brexit får EU-eksporten til Storbritannien til at eksplodere, lyder det fra virksomheden Timocom, som udbyder it-løsninger til logistikbranchen. I første kvartal af 2019 er lastbiltransporter fra det øvrige EU til Storbritanien mere end fordoblet

Det dokumenterer de aktuelle tal fra TIMOCOMs transportbarometer, et redskab IT-virksomheden bruger til kvartalsvist at dokumentere udviklingen inden for transportudbud- og efterspørgsel på Europas største digitale fragt- og kapacitetsløsning. - Virksomheder fra Storbritannien, der er afhængige af import fra det europæiske fastland, hamstrer til deres lagerbeholdning for at være bedst muligt klædt på i tilfælde af et hårdt Brexit, kommenterer TIMOCOMs business analyst David Moog.

Ifølge dataanalytikeren kan et No-Deal-Brexit medføre lange ventetider for lastbiler, der ønsker at krydse den britiske grænse.

- Dette kan igen medføre flaskehalse i vareleveringen. En anden usikkerhedsfaktor er fortoldningen af varerne, forklarer David Moog, der melder om stor vækst i eksporten af varer til Storbritannien fra især Tyskland, Frankrig og Polen.

Omvendt problem på kontinentet
Helt anderledes forløber udviklingen hvad angår forholdet mellem udbud og efterspørgsel på det tyske marked og det europæiske fastland.

- Den afdæmpede konjunkturdynamik gør sig nu også gældende inden for transportøkonomien, kommenterer Gunnar Burek, Company Spokesman hos TIMOCOM. Således er efterspørgslen fra virksomheder, der leder efter transportmuligheder til deres industri- og handelsvarer via TIMOCOM, gået tilbage i første kvartal af 2019. I perioden januar til marts 2019 indtastede brugerne af transportplatformen således i snit 52 fragttilbud mod 48 tilbud om ledig fragtkapacitet. På samme tidspunkt året før lå fragt-/kapacitetsforholdet på 54:46.

Højere vejafgifter dæmper tilbud
Forholdet mellem udbud og efterspørgsel på transportmarkedet er desuden blevet påvirket af Tysklands forhøjede vejafgifter for lastbiler, der trådte i kraft i starten af det nye år. Sammenlignet med første kvartal af 2018 kunne TIMOCOM i årets tre første måneder dokumentere en tilbagegang i den udbudte transportkapacitet på 12 procent.

- For virksomheder fra det europæiske fastland er Tyskland blevet mindre attraktivt grundet de forhøjede vejafgifter, lyder Gunnar Gbureks bud på tilbagegangen.
IT-virksomheden bruger transportbarometeret til hvert kvartal at registrere og analysere udviklingen inden for transportudbud- og efterspørgsel, som den tager sig ud på fragtbørsen i TIMOCOMs Smart Logistics System. Med over 130.000 brugere og op til 750.000 internationale fragt- og kapacitetsudbud om dagen er fragtbørsen fra TIMOCOM den største transportbørs for godstransport i Europa.

Fakta om Timocom
TIMOCOM GmbH er en mellemstor IT- og dataspecialist for Augmented Logistics. Som udbyder af det første Smart Logistics System til Europa hjælper TIMOCOM sine kunder med at opnå sine mål indenfor logistik med smarte, sikre og enkle løsninger. Via systemet er mere end 43.000 godkendte firmaer og virksomheder forbundet, og disse afgiver dagligt op til 750.000 nationale og internationale kapacitets- og fragttilbud.

-lipe

 

29/4 2019
  • Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    Dansk Træemballage A/S køber svenske AB Karl Hedin Emballage

    transport ›Ejerne af de to virksomheder har underskrevet aftale om at DTE overtager 100 % af aktierne i Karl Hedin og dets datterselskaber. Overtagelsen sker fredag 9. maj, og det svenske selskab vil fortsætte under eget navn og med Oskar Ryno som adm. direktør
  • Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    Organisationer anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer

    transport ›Den globale skibs- og luftfart skal gøres markant grønnere, og Danmark har unikke muligheder for at bistå med løsninger. Det mener Green Power Denmark, som støttes af DI og Danske Rederier i en rapport med fire anbefalinger til regeringen
  • Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    Norlys åbner nye lynladeparker på Sydsjælland

    transport ›Onsdag og torsdag i denne uge indvier Norlys henholdsvis lynladepark i Fuglebjerg med 5 lynladere, der gør det muligt for 9 elbilister at lade samtidigt, og en park i Næstved med 4 lynladere, der kan oplade 8 elbiler på samme tid
  • Sofalogistik i øjenhøjde

    Sofalogistik i øjenhøjde

    transport ›Logistikken er en central del af forretningen hos det danske livsstilsbrand Sackit, der opererer i spændingsfeltet mellem B2B og B2C. Levering af produkter som sækkestole, møbler og elektronik til både hoteller og privatkunder stiller nemlig høje krav til fleksibilitet, præcision og evnen til at håndtere gods i mange formater og størrelser
  • Mærsk-containere skifter farve

    Mærsk-containere skifter farve

    transport ›Efter 50 år i gråt er tusindvis af fragtcontainere nu blevet malet om. Den nye farve er - naturligvis - den ikoniske lyseblå, der altid har været rederiets kendetegn
  • Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    Stigende efterspørgsel på gasdrevne lastbiler

    transport ›Gas er en stadigt mere efterspurgt energikilde i den internationale transportbranche, som på den måde kan reducere deres CO2-udledning betragteligt. Alene sidste år steg Volvos salg af gasdrevne lastbiler mere end 25 procent
  • Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    Fast leverandør på det voksende elbil-marked

    transport ›18 af verdens 20 største elbilproducenter originalmonterer dæk fra Continental på flere af deres nye bilmodeller. Dækkoncernens vedvarende fokus på rullemodstand, støj og slidstyrke har været med til, at den fastholde dækproducentens topplacering som leverandør til elbilmarkedet
  • Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    Scandlines´ nye emmisionsfrie færge er snart på vej til Rødby

    transport ›Den kommende zero direct emission færge på Rødby-Puttgarten har på det tyrkiske vært fået testet hjælpesystemer, bestået krængningsforsøg og været på sin første prøvetur i Mamarahavet. Når de sidste tests er udført, sætter skibet kurs mod Fehmern