Britiske virksomheder polstrer lagrene

Britiske virksomheder polstrer lagrene

- Frygten for et kaotisk, hårdt Brexit får EU-eksporten til Storbritannien til at eksplodere, lyder det fra virksomheden Timocom, som udbyder it-løsninger til logistikbranchen. I første kvartal af 2019 er lastbiltransporter fra det øvrige EU til Storbritanien mere end fordoblet

Det dokumenterer de aktuelle tal fra TIMOCOMs transportbarometer, et redskab IT-virksomheden bruger til kvartalsvist at dokumentere udviklingen inden for transportudbud- og efterspørgsel på Europas største digitale fragt- og kapacitetsløsning. - Virksomheder fra Storbritannien, der er afhængige af import fra det europæiske fastland, hamstrer til deres lagerbeholdning for at være bedst muligt klædt på i tilfælde af et hårdt Brexit, kommenterer TIMOCOMs business analyst David Moog.

Ifølge dataanalytikeren kan et No-Deal-Brexit medføre lange ventetider for lastbiler, der ønsker at krydse den britiske grænse.

- Dette kan igen medføre flaskehalse i vareleveringen. En anden usikkerhedsfaktor er fortoldningen af varerne, forklarer David Moog, der melder om stor vækst i eksporten af varer til Storbritannien fra især Tyskland, Frankrig og Polen.

Omvendt problem på kontinentet
Helt anderledes forløber udviklingen hvad angår forholdet mellem udbud og efterspørgsel på det tyske marked og det europæiske fastland.

- Den afdæmpede konjunkturdynamik gør sig nu også gældende inden for transportøkonomien, kommenterer Gunnar Burek, Company Spokesman hos TIMOCOM. Således er efterspørgslen fra virksomheder, der leder efter transportmuligheder til deres industri- og handelsvarer via TIMOCOM, gået tilbage i første kvartal af 2019. I perioden januar til marts 2019 indtastede brugerne af transportplatformen således i snit 52 fragttilbud mod 48 tilbud om ledig fragtkapacitet. På samme tidspunkt året før lå fragt-/kapacitetsforholdet på 54:46.

Højere vejafgifter dæmper tilbud
Forholdet mellem udbud og efterspørgsel på transportmarkedet er desuden blevet påvirket af Tysklands forhøjede vejafgifter for lastbiler, der trådte i kraft i starten af det nye år. Sammenlignet med første kvartal af 2018 kunne TIMOCOM i årets tre første måneder dokumentere en tilbagegang i den udbudte transportkapacitet på 12 procent.

- For virksomheder fra det europæiske fastland er Tyskland blevet mindre attraktivt grundet de forhøjede vejafgifter, lyder Gunnar Gbureks bud på tilbagegangen.
IT-virksomheden bruger transportbarometeret til hvert kvartal at registrere og analysere udviklingen inden for transportudbud- og efterspørgsel, som den tager sig ud på fragtbørsen i TIMOCOMs Smart Logistics System. Med over 130.000 brugere og op til 750.000 internationale fragt- og kapacitetsudbud om dagen er fragtbørsen fra TIMOCOM den største transportbørs for godstransport i Europa.

Fakta om Timocom
TIMOCOM GmbH er en mellemstor IT- og dataspecialist for Augmented Logistics. Som udbyder af det første Smart Logistics System til Europa hjælper TIMOCOM sine kunder med at opnå sine mål indenfor logistik med smarte, sikre og enkle løsninger. Via systemet er mere end 43.000 godkendte firmaer og virksomheder forbundet, og disse afgiver dagligt op til 750.000 nationale og internationale kapacitets- og fragttilbud.

-lipe

 

29/4 2019
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen