
Elektrisk sættevognstrækker med op til 600 km rækkevidde
IVECO lancerer den nye S-eWay Sættevognstrækker, som er en helelektrisk, tung lastbil, særligt udviklet til regional- og fjerntrafik i det nordiske klima
S-eWay Sættevognstrækker er det nyeste medlem af IVECO's familie af tunge eldrevne køretøjer. Med en rækkevidde på op til 600 kilometer, lynopladning på 350 kW og et avanceret batteristyringssystem optimeret til nordisk klima, er S-eWay Sættevognstrækker klar til at elektrificere selv de mest krævende kørsler i hele Norden.
– Vi introducerede for nylig IVECO S-eWay for vores nordiske kunder og har allerede fået god respons. Nu går vi skridtet videre. Med S-eWay Sættevognstrækker viser vi, at eldrift nu også er et realistisk og pålideligt alternativ til langdistance- og tungtransport, selv i vores nordiske klima, siger Kåre Neergaard, Head of Product & Marketing hos Hedin Nordic Truck, der repræsenterer IVECO i Norden, og fortsætter:
- Vi ser en hurtigt voksende efterspørgsel på eldrevne transportløsninger, og her imødekommer vi den med klassens bedste rækkevidde, komfort og robusthed,
Bygget til Nordens krav
Den nye sættevognstrækker er konstrueret til at klare temperaturer fra -30°C til +45°C takket være et termisk optimeret batteristyringssystem og tre kraftfulde LFP-batteripakker med i alt 603 kWh kapacitet – heraf 97 pct. brugbar energi.
Lynopladning fra 20 til 80 pct. tager kun 60 minutter, hvilket giver fleksibilitet til lange arbejdsdage og stramme tidsplaner.
– Vi har kunder fra Kiruna til København, og de har alle én ting til fælles – de har brug for løsninger, der fungerer uanset vejr, afstand eller last. Med S-eWay Sættevognstrækker kan vi nu imødekomme disse behov på en helelektrisk måde, fortæller Kåre Neergaard.
En af de mest markante nyheder ved S-eWay Sættevognstrækker er den forlængede og aerodynamisk optimerede front, kaldet AeroCab. Den er 26 cm længere end traditionelle kabineløsninger, men er udviklet til at opfylde EU's seneste retningslinjer for aerodynamisk effektivitet.
Denne designløsning giver ikke blot forbedret energieffektivitet og længere rækkevidde, men muliggør også længere vogntog uden at gå på kompromis med kravene til venderadius – noget der er særligt værdifuldt i nordiske vej- og logistiksystemer.
– Den aerodynamiske front gør en stor forskel for både energieffektivitet og totaløkonomi over tid. Den er desuden udviklet til at fungere i praksis – ikke kun i vindtunnellen, men under virkelige forhold, uddyber Kåre Neergaard.
-lipe