Broforbindelse mellem Als og Fyn er økonomisk realistisk

Broforbindelse mellem Als og Fyn er økonomisk realistisk

Det er Vejdirektoratet, der udgiver analysen, og den viser et samfundsøkonomisk afkast på 5½ procent.

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Transportminister Ole Birk Olesen har præsenteret en analyse af en ”Fast forbindelse mellem Als og Fyn”, og den viser, at de planer, der ikke mindst er støttet af Danfoss, måske ikke er så urealistiske endda.

En fast vejforbindelse mellem Als og Fyn forudsættes anlagt mellem Fynshav på Als og Horne Land på Fyn, og ifølge Vejdirektoratet vil forbindelsen give en række trafikale fordele.

Beregningerne er gennemført for en fast motorvejsforbindelse mellem Als og Fyn samt tilhørende landanlæg på begge sider. Projektet er forudsat at åbne for trafik i 2030.

Store tidsbesparelser
En fast forbindelse mellem Als og Fyn vil give nye muligheder for de trafikanter, der kører mellem det sydlige Jylland og Fyn/Sjælland, da rejsetiden vil blive forkortet markant. En pendler, som kører fra eksempelvis Padborg til Odense, vil kunne spare næsten en time, hvis der er etableret en fast forbindelse mellem Als og Fyn.

Går turen i stedet til Svendborg, vil rejsetiden blive reduceret med cirka halvanden time på grund af den mere direkte forbindelse mellem det sydlige Jylland og Fyn.

Den forbedrede rejsetid vil medføre, at der vil køre flere biler mellem Jylland og Fyn/Sjælland sammenlignet med en situation, hvor der ikke anlægges en fast Als-Fyn forbindelse. I alt vil den nye forbindelse betyde næsten 10 procent mere biltrafik mellem Jylland inklusiv Als og Fyn.

17.000 køretøjer i døgnet
På en sådan bro forventes der at køre cirka 17.000 køretøjer på et gennemsnitligt hverdagsdøgn i åbningsåret. Til sammenligning forventes 86.000 køretøjer på Lillebæltsbroen i 2030.

Halvdelen af køretøjerne på Als-Fyn forbindelsen er helt ny trafik, ture med ændret destination eller ture overflyttet fra Femern Bæltforbindelsen. Den anden halvdel er trafik, der overflyttes fra Lillebæltsbroen.

Der vil desuden ske en aflastning af E45 syd for Kolding, E20 mellem Kolding og Odense samt på Syd motorvejen. Omvendt vil den ekstra trafik, som projektet medfører, betyde flere køretøjer på den østlige del af Fynske Motorvej samt videre over Storebæltsforbindelsen og Vestmotorvejen.

Store arbejdskraftgevinster
Storebæltsbroen vil i 2030 få en mertrafik på 1.600 køretøjer, hvilket svarer til en stigning på 3,5 procent sammenlignet med, hvis der ikke var bygget en Als-Fyn forbindelse.

Ikke mindst vil erhvervslivet få en række gevinster af forbindelsen. For eksempel vil forbindelsen potentielt øge adgangen til arbejdskraft med cirka 134 procent for virksomheder i Sønderborg Kommune, da arbejdstagere fra Fyn vil have lettere adgang til kommunens virksomheder. For de øvrige kommuner i området vil dette tal ligge på mellem 10 og 20 procent.

Pris cirka 16 milliarder kroner
Det vurderes, at en fast forbindelse mellem Als og Fyn samlet set vil koste 22,4 milliarder kroner, inklusive et økonomisk risikotillæg på 50 procent. Det betyder, at projektetm h vios der ikke påløber ekstra udgifter reelt vil koste cirka 16 milliarder kroner.

Beløbet omfatter etablering af en 11 kilometer lang bro over Lillebælt, 42 kilometer ny motorvej og udbygning af 13 kilometer eksisterende vej.

Udgifter til drift, vedligehold og reinvesteringer skønnes at være i størrelsesordenen cirka 200 millioner kroner om året til bro og vejanlæg.

Finansieres af brugerne
Det er forudsat, at broen delvist skal finansieres af brugerne. De takster, der giver den største indtjening, er beregnet til 70 kroner for person- og varebiler og 290 kroner for lastbiler.

Med de takster vil indtægterne fra trafikanterne, der benytter forbindelsen, være cirka 560 millioner kroner i åbningsåret, og i lighed med Storebælts- og Øresundsforbindelsen er det forudsat, at projektet skal være tilbagebetalt 40 år efter åbningen.

Beregninger viser dog, at indtægterne fra trafikanterne ikke alene kan tilbagebetale lånet. Der kræves et tilskud på 11,1 milliarder kroner ved anlægsstart, hvis forbindelsen skal være tilbagebetalt 40 år efter åbningen. Hvis anlægsomkostningerne bliver 25 procent lavere, vil behovet for tilskud dog reduceres til 6,5 milliarder kroner.

Tab for Femernforbindelsen
Als-Fyn forbindelsen vil øge indtægterne på Storebæltsforbindelsen som følge af den ekstra trafik, der kommer her. Omvendt vil der være et tab af indtægter på Femern Bælt-forbindelsen som følge af den trafik, der overflyttes herfra til Storebæltsforbindelsen og Als-Fyn forbindelsen.

22/3 2019
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen
  • Forskningsprojekt vil styrke forsyningskæderne med simuleringsteknologi

    Forskningsprojekt vil styrke forsyningskæderne med simuleringsteknologi

    transport ›Force majeure, ufred, blokerede handelsruter, pandemier. Uforudsete nedbrud i den globale forsyningskæde som følge af pludselige hændelser gør fremstillingsindustrien sårbar. Det skal det nye, internationale forskningsprojekt, Accurate nu forsøge at tackle med bl.a. "digitale tvillinger"
  • Sikkerhedsetiket kombinerer 3D-effekt med TripleVOID-teknologi

    Sikkerhedsetiket kombinerer 3D-effekt med TripleVOID-teknologi

    transport ›Til at forhindre bl.a. ombytning under transport og andre falsknerier med emballager, har virksomheden Securikett udviklet en ny åbningseffekt. Ved ureglementeret åbning af sikkerhedsetiketten bliver der frigivet uventede farver
  • Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    Københavns Lufthavn installerer batteri til lagring af grøn strøm

    transport ›Takket være EU-projektet ALIGHT kan man nu håndtere de risici, der er forbundet med at installere et batteri i en lufthavns kritiske infrastruktur. Det er ifølge udviklerne en milepæl, og årsagen til, at lufthavnen som en af de første i Europa har installeret et stort batteri, som skal bidrage til målet om bæredygtighed