Carl Ras vil være CO2-neutral på kørsel af varelevering i hele landet

Carl Ras vil være CO2-neutral på kørsel af varelevering i hele landet

Carl Ras har investeret i en eldrevet varevogn og en plug-in hybrid varevogn til varelevering for større kunder og på byggepladser i København og omegn. Ambitionen er at køre CO2-neutralt med alle virksomhedens varevogne i landet for at belaste miljøet mindst muligt

 

- Vi sigter efter at køre CO2-neutralt med alle fem varevogne i København og omegn i 2023, mens vi i 2025 forventer at køre CO2-neutralt med alle vores 8 varevogne, der kører i både København, Odense, Aarhus, og Aalborg, siger Allan Nielsen, der er fragt- og leveringschef hos Carl Ras. Han tilføjer:

- Vi ønsker så vidt muligt at reducere vores energiforbrug og gøre brug af transportløsninger, der formindsker CO2-udledningen markant, så vi gør en forskel for den grønne omstilling i branchen. Det vil også imødekomme mange af vores større kunder, der efterspørger bæredygtig varelevering.

Første skridt med bæredygtig varelevering

Carl Ras har tidligere på året investeret i en eldrevet varevogn, der udelukkende leverer varer til større kunder og byggepladser i København og omegn i en afstand svarende på ca. 80 km om dagen.

- Det var her, vi i første omgang så en mulighed for at gøre en forskel med bæredygtig varelevering. Bare med skiftet fra diesel kassevogn til el-varevogn på leveringsturen i hovedstadsområdet opnår vi en reducering på 5481 kilo CO2 om året, fortæller Allan Nielsen.

Han fortæller videre, at Carl Ras også har investeret i en plug-in hybrid varevogn til ekspreslevering i Herlev:

- Den kan køre på strøm i en afstand på ca. 50 km, hvorefter den kører med diesel eller benzin. Når chaufføren kommer hjem igen, kan de så nå at sætte den til opladning af strøm igen, inden de skal ud med de næste ordrer. Det sikrer dermed, at vi kan køre på rigtig meget strøm løbende.

Ekspresleveringen kan bookes fra alle Carl Ras butikker i landet, hvorefter varerne bliver kørt ud til kunderne med det samme.

- Vi ønsker så vidt muligt at være fleksible i vores leveringsmuligheder, og vi kan se, at ekspresleveringen er populær blandt vores kunder. Vores kunder er ved at finde ud af, at det er en god løsning, når de for eksempel har en hasteordre, frem for at de skal sende en tømrersvend ud til en af vores butikker. På den måde opnår de også hurtig levering på rette tid og sted, siger Allan Nielsen.

Tænker bæredygtighed ind i alle leveringsformer
Allan Nielsen lægger ikke skjul på, at det har været et ønske fra virksomhedens side igennem flere år at blive CO2-neutrale på alle varevogne i landet.

- Vi har de sidste par år haft flere elbiler til test i Carl Ras, men har desværre måtte sande, at det teknologisk ikke er muligt for os endnu at erstatte alle vores konventionelle varevogne med eldrevne varevogne i forhold til den længde kørsel, vi har på vores leveringer til større kunder. Vores andre varevogne kører mellem 150-200 kilometer om dagen, og det kan det nuværende udbud af elbiler endnu ikke klare, samtidig med, at det også skal kunne lade sig gøre for os økonomisk, fortæller han og fortsætter:

- Vi er dog i løbende dialog med mulige samarbejdspartnere og sætter det i gang, så snart teknologien gør det muligt, så vi kan bidrage til at mindske klimaaftrykket på vores vareleveringer.

Allan Nielsen tilføjer, at Carl Ras så vidt muligt forsøger at tænke mere bæredygtighed ind i alle leveringsformer til kunderne:

- Vi er godt på vej til at have 100% plastfri pakkeproces i de ordrer på vores centrallager, der leveres med fragt, ligesom vores kunder får udleveret poser af genbrugsplast, når de køber varer hos os i butikkerne. Og vi har netop fået udviklet en klimavenlig emballageløsning til dørgreb, der reducerer mængden af plastik med mere end 90 procent og optimerer håndværkernes arbejdsgange.

-hawin

14/12 2021
  • Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    Fandt hjælp før virksomheden og kroppen gik ned

    transport ›Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop, men vognmand Michael Rasmussen nægtede at give op og søgte gratis hjælp gennem den landsdækkende Early Warning-indsats. I dag har han styr på driften og ro i kroppen
  • Elbilister slipper for omveje

    Elbilister slipper for omveje

    transport ›Det er slut med bøvlede omveje for at lade bilen op på de længere ture gennem Danmark. Fra årsskiftet sætter Vejdirektoratet strøm til 288 lynladere langs motorvejene
  • Brevet hitter i december

    Brevet hitter i december

    transport ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Julehandlen slår klikrekord

    Julehandlen slår klikrekord

    transport ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Også bilister bør synes

    Også bilister bør synes

    transport ›Ni ud af ti bilister har svært ved at få øje på cyklister og fodgængere uden reflekser eller lygter, viser nye tal. Ubehandlet synstab kan få fatale konsekvenser i trafikken, særligt i vintermørket, hvor modkørendes skarpe forlygter udfordrer øjnene. INDLÆG
  • I stumper og stykker

    I stumper og stykker

    transport ›Det danske EU-formandskab har landet en aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Fremover skal de kunne skilles ad og delene genanvendes og dermed sikre bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Autologistik i overhalingsbanen

    Autologistik i overhalingsbanen

    transport ›Bahn Express rejser fem mio. euro til nytænkning og udfordring af den europæiske autologistikbranche. Første stop er Danmark, hvor der nu er etableret et fuldt kontor.
  • Afsted efter pakkerne - nu

    Afsted efter pakkerne - nu

    transport ›Black Friday har sat nye rekorder hos Bring. Pakkemængderne er steget med over 30 procent sammenlignet med sidste år, og pakkeshops landet over er allerede godt fyldt op. Derfor opfordrer Bring til at man henter pakkerne hurtigst muligt