Clever vil etablere flere end 10.000 offentlige ladepunkter til elbiler inden udgangen af 2025

Clever vil etablere flere end 10.000 offentlige ladepunkter til elbiler inden udgangen af 2025

Ladeoperatøren Clever melder nu ud, at selskabet inden udgangen af 2025 vil etablere flere end 10.000 nye, offentlige ladepunkter fordelt i hele Danmark, der vil bidrage til omstillingen af transportsektoren og målsætningen om 70 % reduktion af drivhusgasser i 2030. Udmeldingen kommer midt i de politiske elbilforhandlinger og ledsages af en opfordring fra Clever til politikerne: Fokusér på lave afgifter på elbiler og billig strøm til bilisterne, så klarer markedet ladeinfrastrukturen

Hvordan sikrer vi tilstrækkelige offentlige lademuligheder til de mange hundredtusinder elbiler, som vi forventer at få på vejene over de kommende år? Spørgsmålet er de seneste uger begyndt at fylde mere og mere i de politiske elbilforhandlinger. Men nu kommer Clever, Danmarks største ladeoperatør, med et klart svar: Markedet skal nok sikre ladeinfrastrukturen.

Clever vil nemlig inden udgangen af 2025 investere i flere end 10.000 åbne, offentlige ladepunkter fordelt i hele Danmark. De etableres i og uden for byerne og langs motorvejene.

- Vi kommer med meldingen nu, fordi vi gerne vil betrygge forbrugerne og politikerne i, at der er private aktører, der er klar til at levere den nødvendige ladeinfrastruktur til elbilerne. Vi er blot en blandt mange aktører på markedet, der er villige til at investere massivt i infrastrukturen, så det er ikke her, man fra politisk side skal lægge skattekronerne. Politikerne skal i stedet fokusere på at gøre prisen på elbiler attraktive og sikre, at det er billigt at oplade dem. De to ting er begge helt afgørende for transportsektorens bidrag til 70 %-reduktionen af drivhusgasserne, siger Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller.

Beskeden til politikerne kommer nu, fordi man hos Clever frygter, at politikerne laver en aftale, der finansierer afgiftslettelser på elbiler ved at hæve elafgiften til opladningen af elbilerne, så el til transport får et afgiftstryk, der er tre gange større end benzin og diesel. En sådan aftale vil ifølge Clever blot svare til at udskifte én kæp i hjulet på den grønne omstilling med en anden.

Nye ladepunkter gør det nemmere at køre på el - uanset hvor du bor i landet

DTU og Dansk Elbil Alliance vurderer, at der vil køre 300.000 elbiler på de danske veje allerede i 2025, og at der til den tid vil være behov for 750 lynladere på landsplan. Konkret forventes Clevers investeringer at føre til cirka 500 nye lynladere, cirka 100 hurtigladere og cirka 9.500 normalladere geografisk fordelt over hele landet. Clever vil dermed alene for lynladningens vedkommende dække omkring 70 % af danskernes lynladningsbehov i 2025.

- Vi vil gerne sende et klart signal til de danskere, der måske stadig er lidt betænkelige ved, om der kommer tilstrækkelig med ladeinfrastruktur til, at elbilen er et reelt alternativ for dem. Vores åbne, danske infrastruktur er allerede i front i Skandinavien, og Clever er klar til at bidrage ambitiøst til behovet i fremtiden ved at investere forud for efterspørgslen, så danskere i alle landsdele trygt kan vælge elbilen til i hverdagen, siger Casper Kirketerp-Møller.

Etableringen af ladestanderne vil således også dække de områder, hvor ladenetværket på nuværende tidspunkt er begrænset. Oveni de flere end 10.000 nye, offentlige ladepunkter kommer desuden de ladere, som Clever løbende installerer hos virksomheder og ved private hjem. Alene i 2020 forventer Clever inden årets udgang at have installeret flere end 13.000 ladebokse hos privatpersoner og virksomheder fordelt i hele landet.

-hawin

Fakta:

  • På nuværende tidspunkt er der på tværs af udbydere etableret mere end 3.000 offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark, hvoraf Clever har opsat omkring 1.300. Clevers ambition om over 10.000 nye, offentlige ladepunkter svarer til en stigning på mere end 300 procent i forhold til det nationale antal i dag.
  • Konkret vil Clevers investering føre til cirka 500 nye lynladepunkter, cirka 100 nye hurtigladepunkter og cirka 9.500 nye normalladepunkter ved udgangen af 2025. Normal- og hurtigopladning er op til 50 kW, mens lynopladning i dag går op til 350 kW.
  • Der er i dag omkring 70 lynladere i Danmark. Clevers ambition om at opsætte yderligere 500 lynladere svarer til mere end en syvdobling.
  • Clever er en Danmarks største ladeoperatører. Clever er ejet af de andelsejede energi- og fibernetkoncerner Andel (94,9 procent) og NRGi (5,1 procent).
22/10 2020
  • Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    Anlæg af ruderanlæg ved Taulovmotorvej snart i gang

    transport ›Et dynamisk ruderanlæg skal om nogle år øge fremkommeligheden ved Taulovmotorvejen. Det nuværende tilslutningsanlæg 61 skal ombygges, og nu er der valgt en lokal entreprenør, som går i gang med anlægget den 29. april
  • Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

    transport ›Den østrigske virksomhed, Brummer er specialist i transport af temperaturstyrede fødevarer mellem Tyskland, Østrig og nabolandene. Med opkøbet styrker Dachser dermed sit netværk til transport og opbevaring af fødevarer i Europa
  • Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    Dyrere diesel og mere tilskud til grøn vejtransport

    transport ›Regeringen og aftalepartierne forhøjer nu puljen i Grøn Fond-aftalen. Det betyder bl.a. at den grønne omstilling af lastbiler får tilført ekstra 450 mio. til ialt 750 millioner kr. Derudover er der afsat 161 millioner til biogasbiler. Højere dieselafgifter og bl.a. testvindmøller skal finansiere tilskuddene
  • Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    Partnerskab om genanvendelige papirposer til e-handel

    transport ›Emballageproducenten DS Smith har indgået europæisk leverandøraftale med den svenske virksomhed, Jonsac der producerer transportemballager af FSC®-certificerede træråmaterialer
  • MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    MAN lancerer lastbiler med brintforbrændingsmotor

    transport ›MAN Truck & Bus udvider sin emissionsfri portefølje af lastbiler og bliver den første europæiske lastbilsproducent der tilbyder en mindre serie, der kører på brint. Det oprindeligt planlagte antal på omkring 200 enheder skal leveres til kunder i Tyskland, Holland, Norge, Island og udvalgte ikke-europæiske lande allerede i 2025
  • Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    Første motorvejsstrækning mellem Vejle og Skanderborg udvides

    transport ›Vejdirektoratet sætter nu gang i den egentlige udvidelse af E45 Østjyske Motorvej på stykket mellem Vejle og Hedensted. Med et 3. spor forventer direktoratet at få lettet trafikken og de lange køer i myldretiden markant
  • Færre lastbiler på broerne

    Færre lastbiler på broerne

    transport ›På både Storebæltsbroen og Øresundsbroen blev trafikken og omsætningen sidste år øget i forhold til året før. Men det er fritidstrafikken, der driver væksten. Lastbiltrafikken faldt med henholdsvis 2,8 og 5 procent i 2023. Det viser Sund & Bælts årsopgørelse, som netop er offentliggjort
  • Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    Chaufføren har ansvaret ved kørsel på bro i kraftig blæst

    transport ›En vognmand er nu blevet gjort erstatningsansvarlig for alle de udgifter Sund & Bælt havde, da en af vognmandens chauffører den 22. december sidste år valgte at krydse Storebæltsbroen og væltede. Afgørelsen er vigtig for broselskabet både hvad angår ansvar og sikkerhed ved færdsel på broen