Continental vil hjælpe transportørerne med at smide CO2-kiloene

Continental vil hjælpe transportørerne med at smide CO2-kiloene

Med ansvar for 25% af vejtransportens samlede C02-udledning står transportsektoren over for en større grøn omstilling. Derfor lancerer dækproducenten et website, der kan hjælpe flåderne med både at leve op til Kommissionens målsætning om C02-reducering og samtidig reducere driftsudgifterne

For at imødekomme udviklingen med flere tunge køretøjer på vejene og samtidig reducere udledningen af drivhusgasser har EU-Kommissionen introduceret nye reguleringer for fabrikanterne. Nyudviklede tunge køretøjer skal have reduceret deres gennemsnitlige CO2-udledning med 15% inden 2025 og med 30% inden 2030.

-Udledningen af CO2 fra tunge køretøjer er en udfordring, som branchen har forsket og diskuteret igennem mange år. Og vi vender altid tilbage til brændstofforbruget, som er den primære årsag til CO2-udledningen. Udspillet fra EU-Kommissionen er et spændende og nødvendigt træk, der kræver konkrete ændringer og investeringer for at kunne komme i mål. Det vil ændre måden at udvikle tunge køretøjer på, og det vil kræve nytænkning omkring brændstofreducering, fortæller direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.

Georg Nielsen påpeger samtidig, at mange har svært ved at finde rundt i de nye reguleringstiltag, som kræver både adfærdsændring men også omstilling og investering i grønnere løsninger. Derfor har teknologi- og dækkoncernen Continental lanceret et website, hvor flådeansvarlige kan finde svar på typiske spørgsmål om de nye reguleringer, men også læse om, hvordan man skal forholde sig til ændringerne i sin virksomhed.

-Selvom der stadig er nogle år til, at reguleringerne formelt træder i kraft, er der ingen grund til at vente, når de flådeansvarlige med den rette viden og løsninger kan igangsætte omstillingen nu. Vi håber derfor, at det nye website kan være en hjælpende hånd til at manøvre i reguleringerne, fortæller Georg Nielsen.

Miljø og økonomi kan forenes
Grøn omstilling er dog ikke kun på politikernes dagorden. Gennem løbende dialog med flådeansvarlige over hele Europa oplever Continental-koncernen stigende interesse og efterspørgsel på løsninger, der kan styrke virksomhedernes klimaregnskab og grønne profil. Støtte og vejledning til de flådeansvarlige om løsninger, der både bidrager til grøn omstilling og reducerer driftsomkostningerne, er derfor et vigtigt indsatsområde for Continental-koncernen.

 Head of truck tires replacement Constantin Batcsh

-Brændstofforbrug og dermed C02-reducering vil i fremtiden ikke kun være vigtige ved investering i nye lastbiler, men også når dækkene skal skiftes. Derfor er det vigtigt at informere de flådeansvarlige om, hvordan de nye reguleringer og de dertilhørende ændringer for dæk vil påvirke deres virksomhed, og hvordan dækkene kan hjælpe med at reducere driftsomkostningerne og CO2-udledningen, siger head of truck tires replacement Constantin Batcsh.

Tal fra Continental viser, at brændstofforbruget udgør 30% af flåders driftsomkostninger, mens 5% går til dækindkøb og 5% til reparationer og vedligeholdelse.

Værktøj til en grønnere fremtid
EU-Kommissionen har blandt andet udviklet simuleringsværktøjet VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool), der skal hjælpe fabrikanterne med at producere grønnere køretøjer, så de ambitiøse klimamål kan nås. Ved at simulere C02-udledningen og brændstofforbruget for det specifikke køretøj i forbindelse med udviklingen bliver det dermed nemmere at udvikle køretøjer, der håndhæver den nye lovgivning. Samtidig skaber værktøjet gennemsigtighed for flådeansvarlige, når de skal købe køretøjer, eftersom data fra VECTO skal offentliggøres.

-Det er en utrolig spændende tid, vi går i møde, og de flådeansvarlige vil kunne drage stor fordel af reguleringerne og VECTO-værktøjet, fordi det generelt vil skabe større gennemsigtighed og have en positiv indflydelse på brændstofeffektiviteten og ønsket om grønnere mobilitet. Som leverandør til transportsektoren har vi naturligvis et vigtigt ansvar for at forbedre og udvikle vores produkter og løsninger, så de understøtter den grønne tankegang. Klima og CO2-udledning har derfor været i fokus hos vores udviklingslaboratorier i flere årtier, ligesom vi naturligvis fortsætter med at vejlede de flådeansvarlige, så de kan træffe velinformerede valg, der både styrker virksomheds lønsomhed og styrker klimaprofilen, fremhæver Georg Nielsen.

Om Continental
Koncernen udvikler teknologi og serviceydelser til bæredygtig og forbundet mobilitet af mennesker og gods. Teknologikoncernen blev grundlagt i 1871 og tilbyder løsninger til køretøjer, maskiner, trafik og transport.
I 2019 havde Continental en omsætning på EUR 11,9 mia. og beskæftiger i dag omkring 240.000 medarbejdere i 59 lande.

-lipe

3/9 2020
  • Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    Lastbiler tog færgen til Femernbyggeriet

    transport ›Langelandslinjens færger havde i 2024 flere lastbiler med end nogensinde før. Det viser den seneste opgørelse over trafiktal for ruten mellem Spodsbjerg og Tårs. Årsagen er byggeriet af Femern-forbindelsen
  • Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    Ny postlov har åbnet for brevlevering alle årets dage

    transport ›For et år siden skabte en ny lov fri konkurrence på brevmarkedet, og danskerne har omfavnet muligheden for levering alle årets dage. Ifølge ekspert drives brevtrenden af unge som en reaktion på digital overmætning
  • DANX Carousel køber tyske LPR Group

    DANX Carousel køber tyske LPR Group

    transport ›København-baserede DANX Carousel styrker sin position som førende, europæisk leverandør af tidskritiske logistikløsninger med opkøbet af den tyskbaserede specialist i natlogistik, reparation og field services
  • TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    TA-Logistics køber stor svensk transportvirksomhed

    transport ›Den danske logistikkoncern TA-Logistics A/S, som også ejer bl.a. transportvirksomheden Frode Laursen, overtager svenske GDL AB inklusive datterselskabet C-R Utbildning AB
  • Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    Mulighed for klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn

    transport ›For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye naturområder kan skabes, viser analyse
  • Mere el til lastbilerne

    Mere el til lastbilerne

    transport ›Norlys og Interroll, der producerer transportmateriel, åbner i begyndelsen af januar den første offentlige ladestander til ellastbiler i Storkøbenhavn
  • Julen har bragt rekord for Bring

    Julen har bragt rekord for Bring

    transport ›Bring kan se tilbage på en rekordstor julehandel, hvor de har leveret flere pakker til danskerne end nogensinde før
  • Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    Emirates SkyCargo indsætter fragtfly til og fra København

    transport ›For at imødekomme den stigende efterspørgsel på luftfragt til og fra Danmark har Emirates SkyCargos fragtdivision nu valgt at indsætte et dedikeret ugentligt fragtfly fra Københavns Lufthavn. Den nye rute udvider netværket af destinationer, der betjenes af Emirates’ fragtfly, til 38