Continental vil hjælpe transportørerne med at smide CO2-kiloene

Continental vil hjælpe transportørerne med at smide CO2-kiloene

Med ansvar for 25% af vejtransportens samlede C02-udledning står transportsektoren over for en større grøn omstilling. Derfor lancerer dækproducenten et website, der kan hjælpe flåderne med både at leve op til Kommissionens målsætning om C02-reducering og samtidig reducere driftsudgifterne

For at imødekomme udviklingen med flere tunge køretøjer på vejene og samtidig reducere udledningen af drivhusgasser har EU-Kommissionen introduceret nye reguleringer for fabrikanterne. Nyudviklede tunge køretøjer skal have reduceret deres gennemsnitlige CO2-udledning med 15% inden 2025 og med 30% inden 2030.

-Udledningen af CO2 fra tunge køretøjer er en udfordring, som branchen har forsket og diskuteret igennem mange år. Og vi vender altid tilbage til brændstofforbruget, som er den primære årsag til CO2-udledningen. Udspillet fra EU-Kommissionen er et spændende og nødvendigt træk, der kræver konkrete ændringer og investeringer for at kunne komme i mål. Det vil ændre måden at udvikle tunge køretøjer på, og det vil kræve nytænkning omkring brændstofreducering, fortæller direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.

Georg Nielsen påpeger samtidig, at mange har svært ved at finde rundt i de nye reguleringstiltag, som kræver både adfærdsændring men også omstilling og investering i grønnere løsninger. Derfor har teknologi- og dækkoncernen Continental lanceret et website, hvor flådeansvarlige kan finde svar på typiske spørgsmål om de nye reguleringer, men også læse om, hvordan man skal forholde sig til ændringerne i sin virksomhed.

-Selvom der stadig er nogle år til, at reguleringerne formelt træder i kraft, er der ingen grund til at vente, når de flådeansvarlige med den rette viden og løsninger kan igangsætte omstillingen nu. Vi håber derfor, at det nye website kan være en hjælpende hånd til at manøvre i reguleringerne, fortæller Georg Nielsen.

Miljø og økonomi kan forenes
Grøn omstilling er dog ikke kun på politikernes dagorden. Gennem løbende dialog med flådeansvarlige over hele Europa oplever Continental-koncernen stigende interesse og efterspørgsel på løsninger, der kan styrke virksomhedernes klimaregnskab og grønne profil. Støtte og vejledning til de flådeansvarlige om løsninger, der både bidrager til grøn omstilling og reducerer driftsomkostningerne, er derfor et vigtigt indsatsområde for Continental-koncernen.

 Head of truck tires replacement Constantin Batcsh

-Brændstofforbrug og dermed C02-reducering vil i fremtiden ikke kun være vigtige ved investering i nye lastbiler, men også når dækkene skal skiftes. Derfor er det vigtigt at informere de flådeansvarlige om, hvordan de nye reguleringer og de dertilhørende ændringer for dæk vil påvirke deres virksomhed, og hvordan dækkene kan hjælpe med at reducere driftsomkostningerne og CO2-udledningen, siger head of truck tires replacement Constantin Batcsh.

Tal fra Continental viser, at brændstofforbruget udgør 30% af flåders driftsomkostninger, mens 5% går til dækindkøb og 5% til reparationer og vedligeholdelse.

Værktøj til en grønnere fremtid
EU-Kommissionen har blandt andet udviklet simuleringsværktøjet VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool), der skal hjælpe fabrikanterne med at producere grønnere køretøjer, så de ambitiøse klimamål kan nås. Ved at simulere C02-udledningen og brændstofforbruget for det specifikke køretøj i forbindelse med udviklingen bliver det dermed nemmere at udvikle køretøjer, der håndhæver den nye lovgivning. Samtidig skaber værktøjet gennemsigtighed for flådeansvarlige, når de skal købe køretøjer, eftersom data fra VECTO skal offentliggøres.

-Det er en utrolig spændende tid, vi går i møde, og de flådeansvarlige vil kunne drage stor fordel af reguleringerne og VECTO-værktøjet, fordi det generelt vil skabe større gennemsigtighed og have en positiv indflydelse på brændstofeffektiviteten og ønsket om grønnere mobilitet. Som leverandør til transportsektoren har vi naturligvis et vigtigt ansvar for at forbedre og udvikle vores produkter og løsninger, så de understøtter den grønne tankegang. Klima og CO2-udledning har derfor været i fokus hos vores udviklingslaboratorier i flere årtier, ligesom vi naturligvis fortsætter med at vejlede de flådeansvarlige, så de kan træffe velinformerede valg, der både styrker virksomheds lønsomhed og styrker klimaprofilen, fremhæver Georg Nielsen.

Om Continental
Koncernen udvikler teknologi og serviceydelser til bæredygtig og forbundet mobilitet af mennesker og gods. Teknologikoncernen blev grundlagt i 1871 og tilbyder løsninger til køretøjer, maskiner, trafik og transport.
I 2019 havde Continental en omsætning på EUR 11,9 mia. og beskæftiger i dag omkring 240.000 medarbejdere i 59 lande.

-lipe

3/9 2020
  • Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    Danmark først med forsøg med datadrevet lodsning fra land

    transport ›Med godkendelse fra Beredskabsstyrelsen indleder DanPilot og Danelec nu et testforløb med landbaseret lodsning - den første test af sin slags i verden. Godkendelsen er et afgørende skridt hen imod et teknologisk paradigmeskift, der åbner nye muligheder for bedre sikkerhed, klima og effektivitet i den maritime sektor
  • Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    Elektiske varebiler får stadig baghjul hos forhandlerne

    transport ›Selv om salget af nye varebiler på el er steget, halter det stadig bagefter personbilsmarkedet, hvor el-biler nu dominerer på vejene. Landets største energiselskab, Andel Energi, vil gerne skubbe til udviklingen, og lancerer nu en ladeløsning målrettet til erhvervslivet
  • DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    DHL Danmark gør det nemmere - og papirløst - at returnere

    transport ›Med produktet "Label Free" kan logistikvirksomhedens kunder nu tilbyde forbrugerne en nemmere og mere miljøvenlig returmetode. I stedet for at skulle printe returlabels, kan forbrugerne blot anmode om en returnering og modtage en QR-kode, som de kan bruge til at returnere deres varer
  • Rekordstart på året for Bring

    Rekordstart på året for Bring

    transport ›Logistikvirksomheden Bring har fået en flyvende start på 2025. Hidtil i år er Brings pakkemængder i Danmark steget med 22 procent sammenlignet med samme periode sidste år – og hele 72 procent siden 2019
  • Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    Verdens største PtX-anlæg indviet i Sønderjylland

    transport ›Tirsdag blev European Energys kommercielle anlæg til produktion af e-methanol officelt åbnet i Aabenraa. Anlægget vil nu omdanne strøm fra sol og vind til 42.000 tons grønt brændstof bl.a. til Mærsks containerskibe og til produktion af plast, og samtidig styrke Aabenraa Havns grønne ambitioner
  • Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    Mængden af stort stykgods stiger på containerskibene

    transport ›"Breakbulk-gods" er betegnelsen for fragtvarer i størrelser og vægt, der ikke passer ind i de gængse containerdimensioner. Og dem bliver der flere af, især på de største containerskibe, som sejler direkte mellem Gøteborg Havn og havne i Asien hver uge
  • Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    Bilka har påbegyndt udskiftning til eldrevet hjemmelevering

    transport ›Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på sine klimamål. De første 10 biler er på gaderne, og målet er, at hele flåden om få år skal køre på el
  • Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    Solid vækst og realiserede investeringer i ADP

    transport ›2024 gav vækst på godsvolumen, omsætning og driftsresultat i Fredercia og Nyborg havne. Derudover fastholdt ADP et højt investeringsniveau bl.a. med færdiggørelse af flere lagerfaciliteter i Taulov Dry Port, og en række nye aktiviteter er sat i gang