Dachser rundede 7 mia. euro i omsætning

Dachser rundede 7 mia. euro i omsætning

I regnskabsåret 2021 øgede transportvirksomheden sin konsoliderede omsætning med 26,0 procent til 7,1 mia. euro. Det positive resultat kommer af organisk vækst i antallet af forsendelser og tonnage tillige med høje fragtrater udløst af den knaphed på fragtkapacitet, som alle transportører har oplevet

-Der er ingen tvivl om, at 2021 var enestående på mange måder, herunder i form af de ekstreme udfordringer, der skulle overvindes, udtaler Burkhard Eling, CEO hos Dachser, og uddyber:

Året var præget af brexit, covid-19-pandemien og globale forsyningskæder, der var presset til bristepunktet, hvilket alt sammen bidrog til stor usikkerhed blandt vores kunder. Selv i denne situation lykkedes det os at tilbyde logistikløsninger og samtidig at opretholde et højt niveau af kvalitet og service. På denne måde styrkede vi båndene til kunderne og forfulgte en målrettet udvidelse af forretningen, især med hensyn til vores største kunder. Det var en ekstraordinær præstation, eftersom de vanskelige forhold betød, at vores teams måtte præstere med alt, hvad de havde.

Forretningsudviklingen i detaljer
Dachsers forretningsområde Road Logistics – som omfatter transport og oplagring af industrivarer og forbrugsgoder (European Logistics) og fødevarer (Food Logistics) – opnåede en omsætningsfremgang på 12,3 procent til 4,99 milliarder euro i 2021. Efter at nedlukninger i hele Sydeuropa i 2020 førte til et fald på 2,2 procent i omsætningen, repræsenterer resultatet en betydelig stigning – selv i forhold til 2019, året før covid.

Inden for forretningsområdet European Logistics voksede omsætningen med imponerende 13,1 procent til 3,92 milliarder euro. Efter flere års stagnation steg antallet af forsendelser betydeligt med 6,8 procent til 72.0 millioner. Tonnagen steg med endnu mere – med 8,5 procent til 30,0 millioner. Alle regionale forretningsenheder – Tyskland, Nord- og Centraleuropa, Frankrig og Maghreb samt Den Iberiske Halvø – oplevede stigninger i omsætningen på tocifrede procenter. På trods af covid-relaterede restriktioner for restauranter og hoteller i Tyskland sikrede købet af nye kunder, at forretningsområdet Food Logistics opnåede en omsætningsvækst på 9,8 procent. Det er første gang, at dette forretningsområde oversteg en milliard i omsætning, idet den nåede op på 1,07 milliarder euro.

I 2021 var sø- og luftfragtforretningen præget af forstyrrelser i forsyningskæderne, mangel på fragtkapacitet og deraf følgende høje priser. Som en konsekvens af denne udvikling var forretningsområdet Air & Sea Logistics i stand til at opnå en rekordstor omsætningsvækst på 78,3 procent. Antallet af forsendelser steg med 9,1 procent og tonnagen med hele 20,9 procent.

Strategisk og fremtidsorienteret indsats
Ifølge Dachser vil volatilitet og udfordringer fortsætte med at præge markedet i 2022.

-Krigen i Ukraine forårsager ekstrem menneskelig lidelse og vil også efterlade dybe mærker i den globale økonomi. Så er der de rekordhøje energi- og brændstofomkostninger, den yderligere forværring af chaufførmanglen og vedvarende forstyrrelser i de globale forsyningskæder. Sidstnævnte faktor skyldes delvis yderligere udbrud af covid-19, som vi f.eks. har set i Kina og Hongkong for nylig. Vi må acceptere, at vi går endnu et år i møde, hvor opretholdelse af forsyningskæder vil kræve krisestyring, fleksibilitet og modstandsdygtighed, påpeger Burkhard Eling.

Ikke desto mindre forbereder Dachser sig også på fremtiden ved at investere i logistikfaciliteter, digitale teknologier og udstyr. Efter at have investeret omkring 100 mio. euro i 2021 planlægger virksomheden at bruge ca. 200 mio. euro i 2022.

-lipe

7/4 2022
  • Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    Økonomisk beregner skal bane vejen for flere el-lastbiler

    transport ›Drivkraft Danmark lancerer i samarbejde med COWI en ny TCO-beregner på vidensportalen eltiltrucks.dk. Målet er at gøre det lettere for vognmænd og transportfirmaer at vurdere økonomien i at skifte fra diesel til el-lastbiler
  • I offensiven for privatforsendelser

    I offensiven for privatforsendelser

    transport ›Med et udvidet partnerskab og en fælles reklamekampagne vil Bring og Reshopper fjerne friktion i privat-til-privat-forsendelser og gøre det endnu nemmere at sende og modtage secondhandvarer
  • Fra 0 til 4.000

    Fra 0 til 4.000

    transport ›På bare otte år har MAN TGE rundet en milepæl med stort antal varebiler på de danske landeveje
  • Ny ejerkreds af MAN Truck i Danmark

    Ny ejerkreds af MAN Truck i Danmark

    transport ›Tidligere på måneden indgik MAN Truck & Bus Group en aftale om at sælge sit danske datterselskab, MAN Truck & Bus Danmark til Semler Gruppen i Danmark
  • Viljefast godschauffør er årets transportlærling

    Viljefast godschauffør er årets transportlærling

    transport ›Den nyuddannede godschauffør, Mikkel Gregersen har netop fået Transportens Lærlingepris 2025, der uddeles af Transportens Arbejdsgivere, ATL. Trods store uforudsete udfordringer undervejs fuldførte han sin uddannelse
  • Klar ved tasterne

    Klar ved tasterne

    transport ›Danske virksomheder kan søge tilskud til at elektrificere deres lastbiler og etablere ladeløsninger, når puljen til omstilling af tung transport åbner den 3. september. Meget tyder på, at der bliver rift om midlerne
  • Kurerfirma fortsætter leveringer til USA

    Kurerfirma fortsætter leveringer til USA

    transport ›Selvom flere postselskaber har sat levering til USA på pause på grund af nyt dekret fra Donald Trump, kan DHL Express fortsat levere forsendelser til USA og Puerto Rico
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    transport ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.